Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering av nippel for røyk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Veldig lærerik tråd dette.Fikk gratis en pumpe og en kanne med røykolje fra en kompis for en mnd siden.Har vurdert å montere dette,men har vert litt usikker på hvordan beste måten å gjøre dette er.Men her er jo løsningen
    Har eit spørsmål også.Skal montere røykanlegget på ein 2 syl boxer,er det noe poeng å lage røyknippel på begge manifoldene,eller holder det plenty med en ?
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.

    Comment


    • #17
      Originally posted by elektrodude View Post
      Veldig lærerik tråd dette.Fikk gratis en pumpe og en kanne med røykolje fra en kompis for en mnd siden.Har vurdert å montere dette,men har vert litt usikker på hvordan beste måten å gjøre dette er.Men her er jo løsningen
      Har eit spørsmål også.Skal montere røykanlegget på ein 2 syl boxer,er det noe poeng å lage røyknippel på begge manifoldene,eller holder det plenty med en ?
      Enkelt svar, lag til begge!

      Jeg har laget på begge pottene mine, dette har definitivt en klar fordel om du vil ha mye røyk.

      Et eksempel : Jeg bruker Poxerbox sin røykpumpe, den leverer 7,5 dl i minuttet på max. Dette er alt for mye selv for en 210 ccm bokser med 2 cannistere, jeg har justert den ned til ca 3 dl pr minutt, ved omtrent 4300 omdr på motoren. Det lønner seg å lage en mix fra throttel kanalen til røykpumpa som gir deg mer olje ved høyere throttel setting.

      Det vil være et MAX niva på hvor mye olje hvert bend takler å forbrenne godt. Kjører du inn for mye olje så ryker det bare mindre, og du får et røykanlegg som ryker lenge etter at pumpen er skrudd av grunnet den dårlige "forbrenningen"
      Om du fordeler olja i 2 bend derimot, så vil du kunne justere inn pumpa slik at begge bendene mottar opptil MAX av det de håndterer, dette vil i teorien gi dobbelt så mye røyk. Powerbox pumpa som jeg bruker er langt ifra det svakeste leddet i et røykanlegg da den leverer i bøtter og spann

      Vet ikke om jeg fikk med meg alt, men bare å spørre hvis det er noe mer.

      Mvh OJ
      Last edited by Olavjoergensen; 30-12-08, 21:10.
      Olav Jørgensen
      Low & fast

      Comment


      • #18
        Takker for svar fra en med erfaring.sparer mye tull,prøving og feiling med så god info.Vi får se til våren da om det ikke blir røyklegging av stripa her hjemme også da
        Lover dere video når ting er på plass.
        Alt som kan fjernstyres.
        ---------------------------------------------
        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
        Steinar Kvarme.

        Comment


        • #19
          Tenkte bare å nevne en ting til.
          Jeg har ingen formening om hvor mange runder den kobbertråden bør tvinnes rundt manifold for å få best effekt. Så på neste prosjekt skal jeg teste med et annet antall runder enn på denne modellen jeg har vist her!

          Mvh OJ
          Olav Jørgensen
          Low & fast

          Comment


          • #20
            Jeg ville kjørt inn olja før fleksidelen. Det er helt sikkert best med tanke på røykmengde da det er helt klart at det må høyest mulig temperatur til.
            Det som er viktig da er at det ikke sprøytes olje inn mot eksosporten, og det løses enkelt med at man fører kobberrøret litt innover eksosbendet mot demperen. Da vil jo kobberrøret stå rett i eksosstrømmen siste biten og få enda høyere temp før den møter eksosen.

            Comment


            • #21
              Smokie and the bandit

              Hei Godtfolk.
              Da er Røret sølvloddet..Surret det noen ganger rundt begynnelsen på den flexible biten.
              Røret går da inn i midten av den biten som flensa er fast i og bøyer bakover en 4-5 cm.
              Det er borret totalt 5stk.0.8mm hull igjennom kopper-røret (totalt 10hull) Og enden er plugget igjen.
              Røret er som sagt rettet bakover og er i senter av exosrøret..Blir nok forvarmet en del vil jeg tro bare av di siste cm. før oljen treffer di varme exosgassene.
              Vel Det blir spennende og se..
              Skal prøvestarte motoren kansje i løpet av helga så kansje man tar en ground-test på smoken og

              Skal poste resultatet ettervært..
              Vil takke alle med tips om dette

              Mvh V.Lorentsen

              Comment


              • #22
                Originally posted by Deltadeville View Post
                Hei Godtfolk.
                Da er Røret sølvloddet..Surret det noen ganger rundt begynnelsen på den flexible biten.
                Røret går da inn i midten av den biten som flensa er fast i og bøyer bakover en 4-5 cm.
                Det er borret totalt 5stk.0.8mm hull igjennom kopper-røret (totalt 10hull) Og enden er plugget igjen.
                Røret er som sagt rettet bakover og er i senter av exosrøret..Blir nok forvarmet en del vil jeg tro bare av di siste cm. før oljen treffer di varme exosgassene.
                Vel Det blir spennende og se..
                Skal prøvestarte motoren kansje i løpet av helga så kansje man tar en ground-test på smoken og

                Skal poste resultatet ettervært..
                Vil takke alle med tips om dette

                Mvh V.Lorentsen
                Det blir spennende å se resultatet.
                Husk å prøve med forskjellige mengder olje, som sagt tidligere så ryker det mindre om du pøser inn for mye olje. Fremgangsmåten min har vært å kjøre motoren på rundt 4000 rpm på bakken til den blir god og varm for så å skru på oljepumpa. Justerer pumpa sånn at den pumper lite til å begynne med og justerer den oppover mens alt står å går. Da ser man tydelig at røyken blir tykkere...
                Bare å prøve seg frem her, finnes ingen fasit på dette da det varierer med motor størrelse, type potte, temperatur og sikkert mange andre forhold også

                Lykke til

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #23
                  Hei. Ja du skal tro jeg er spent på resultatet.
                  Har ikke rpm-måler men får prøve seg frem..Må vel bestille meg røykolje...Vet noen kjører på diesel...Får tak i jetA1 så skal prøve det og, eventuelt 50/50 ATF..
                  Noen som har prøvd med hår-sjampo?? hehe...Kansje bobbler.....
                  Regner med at det beste er og kjøre mix på throttle...
                  Begynner jo og bli startklar med flyet så vi får se ettervært.
                  Hær er forresten flyet det skal ryke fra..
                  http://rcnet.no/b2b/product_info.php...oducts_id=1192

                  Mvh V.Lorentsen

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Olavjoergensen View Post
                    Legger ved noen bilder

                    Bilde 1: Viser de små hullene som nevnt i tråden over
                    Bilde 2: Glødet kobbertråd viklet rundt manifold, før sølvlodding
                    Bilde 3: Nærbilde av foto 2
                    Bilde 4: Hvordan det ser ut ferdig loddet,lakkert og testet.


                    Mvh OJ
                    Takk for denne nyttige posten Olavjoergensen, nå skal det bli røykopplegg på min Sukhoi 29 Extreme composite med Da 50 ombord...
                    Øyvind

                    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Deltadeville View Post
                      Hei. Ja du skal tro jeg er spent på resultatet.
                      Har ikke rpm-måler men får prøve seg frem..Må vel bestille meg røykolje...Vet noen kjører på diesel...Får tak i jetA1 så skal prøve det og, eventuelt 50/50 ATF..
                      Noen som har prøvd med hår-sjampo?? hehe...Kansje bobbler.....
                      Regner med at det beste er og kjøre mix på throttle...
                      Begynner jo og bli startklar med flyet så vi får se ettervært.
                      Hær er forresten flyet det skal ryke fra..
                      http://rcnet.no/b2b/product_info.php...oducts_id=1192

                      Mvh V.Lorentsen
                      Fått testet oppsettet?

                      Mvh OJ
                      Olav Jørgensen
                      Low & fast

                      Comment


                      • #26
                        Heia
                        Har ikke fått testet oppsettet ennå..Har kun litt tilpassing av cowling igjen på modellen så skal jeg ta den ut for start...Kan vel ikke ta den inn i stua lengre da.hehe.
                        Men oppdaget at jeg må ha radio med flere kanaler....
                        Har en Futaba 6EX 2.4 som jeg ville bruke,, men blir litt short med kanaler ....Noen forslag??
                        Flyet har 2stk servo på balanseror.2 rudder og to Elevator..og Kill-switch..pluss throttel...
                        Og selfølgelig røyk da....
                        Var ikke støtte for dual elevator på 6EX`en så det var som bare katta.....
                        Været har jo ikke akkurat vært noe særlig heller...Snør snart ned hær...

                        Kjøpte med ei slik blære som er på fuel-line til påhengsmotorer for og fylle bensin..Hva bruker du til og fylle smoke-tanken med??

                        Regner med at det blir start og ground-test senere i uke eller til helga..Skal poste resultatet da...
                        Hvordan er det med videoen av flyet til olavjoergensen??

                        Mvh V.Lorentsen

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Deltadeville View Post
                          Heia
                          Har ikke fått testet oppsettet ennå..Har kun litt tilpassing av cowling igjen på modellen så skal jeg ta den ut for start...Kan vel ikke ta den inn i stua lengre da.hehe.
                          Men oppdaget at jeg må ha radio med flere kanaler....
                          Har en Futaba 6EX 2.4 som jeg ville bruke,, men blir litt short med kanaler ....Noen forslag??
                          Flyet har 2stk servo på balanseror.2 rudder og to Elevator..og Kill-switch..pluss throttel...
                          Og selfølgelig røyk da....
                          Var ikke støtte for dual elevator på 6EX`en så det var som bare katta.....
                          Været har jo ikke akkurat vært noe særlig heller...Snør snart ned hær...

                          Kjøpte med ei slik blære som er på fuel-line til påhengsmotorer for og fylle bensin..Hva bruker du til og fylle smoke-tanken med??

                          Regner med at det blir start og ground-test senere i uke eller til helga..Skal poste resultatet da...
                          Hvordan er det med videoen av flyet til olavjoergensen??

                          Mvh V.Lorentsen
                          Jeg bruker vanlig håndholdt nitro pumpe til å fylle røykolje med, det har fungert bra så langt.
                          Bruker vanlig håndholdt pumpe for å fylle bensin også, men da en som er beregnet for bensin.

                          Har ikke skjedd noe mer på video fronten, kan hende jeg får hjelp i dag eller i morgen med det.

                          Angående radio så er det jo så utrolig mye å velge imellom, om du "aldri" vil stå fast om er Futaba bruker fra før så kan du følge med på rc-marked etter en brukt 14 MZ. Det gjorde jeg om fikk en nesten ny 2,4 ghz versjon til 8 lapper

                          Mvh OJ
                          Olav Jørgensen
                          Low & fast

                          Comment


                          • #28
                            Smoke!

                            Yess. I dag tok jeg Yaken ut i garagen og surra tailen fast i veggen...Tid for første start..
                            Trekkingen begynte så smått og krølle seg på enkelte steder,så på tide å få den ut i fra den tørre stua
                            Etter boka skal den startes å gå på 2500 rpm i 2 timer...
                            Fylte på bensin og en skvett med mix jeta1 og ATF olje i røyk tanken...Siden jeg ikke har fått røykolje ennå.
                            Den startet etter noen flipp og Yess den var veldig bra grunninstillt fra fabrikk...Til og med tomgangen har jeg ikke rørt ennå
                            Klarte jo ikke å dy meg med og øke til halv gass og flippe over kanal 6...
                            Yepp det ble bra med røyk...Men da gikk som sakt motoren bare på halv throttle og full mating på røykpumpa...
                            Dette er vel overkill regner jeg med så jeg får legge inn mix med throttle..
                            Men går ennå og spekkulere vilken radio man skulle gå for...Er jo kjempefornøyd med fasst så blir nok og gå for ei Futaba...
                            Ellers så fikk jeg meg en smeising over fingran ved start nr.3....Så hær lærer man ved egen feil vil jeg tro...Hadde ikke hanske på da dette skjedde....Men no vet jeg til neste gang...

                            Regner med at det blir jomfrutur ute i neste måned når forrholdene er den rette...Det er jo mørketid hær ennå.. men soldagen er om 11 dager
                            Fikk foresten Jey-dee skiene i går så den står med ski på beina...

                            Vel..Skal gi lyd når maiden er unnagjort...

                            Mvh Viggo Lorentsen

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Deltadeville View Post
                              Yess. I dag tok jeg Yaken ut i garagen og surra tailen fast i veggen...Tid for første start..
                              Trekkingen begynte så smått og krølle seg på enkelte steder,så på tide å få den ut i fra den tørre stua
                              Etter boka skal den startes å gå på 2500 rpm i 2 timer...
                              Fylte på bensin og en skvett med mix jeta1 og ATF olje i røyk tanken...Siden jeg ikke har fått røykolje ennå.
                              Den startet etter noen flipp og Yess den var veldig bra grunninstillt fra fabrikk...Til og med tomgangen har jeg ikke rørt ennå
                              Klarte jo ikke å dy meg med og øke til halv gass og flippe over kanal 6...
                              Yepp det ble bra med røyk...Men da gikk som sakt motoren bare på halv throttle og full mating på røykpumpa...
                              Dette er vel overkill regner jeg med så jeg får legge inn mix med throttle..
                              Men går ennå og spekkulere vilken radio man skulle gå for...Er jo kjempefornøyd med fasst så blir nok og gå for ei Futaba...
                              Ellers så fikk jeg meg en smeising over fingran ved start nr.3....Så hær lærer man ved egen feil vil jeg tro...Hadde ikke hanske på da dette skjedde....Men no vet jeg til neste gang...

                              Regner med at det blir jomfrutur ute i neste måned når forrholdene er den rette...Det er jo mørketid hær ennå.. men soldagen er om 11 dager
                              Fikk foresten Jey-dee skiene i går så den står med ski på beina...

                              Vel..Skal gi lyd når maiden er unnagjort...

                              Mvh Viggo Lorentsen
                              Du kan enkelt justere mengden på pumpa ved å justere end point på kanal 6 også. På samme måte som du ville gjort for å minske utslaget på en servo den ene veien. Da er det ganske greit å se når det ryker som værst... Blir spennende å høre etter du har tatt maiden
                              Har aldri testet med noe annet enn orginal røykolje til pumpa, og har testet flere typer. Her r det 3w sin som gjelder, syntes ikke de andre typene jeg har prøvd ga like fyldig røyk. Dessuten så virker det som 3w sin henger lenge igjen i lufta

                              Mvh OJ
                              Last edited by Olavjoergensen; 10-01-09, 15:14.
                              Olav Jørgensen
                              Low & fast

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Deltadeville View Post
                                Heia
                                Har ikke fått testet oppsettet ennå..Har kun litt tilpassing av cowling igjen på modellen så skal jeg ta den ut for start...Kan vel ikke ta den inn i stua lengre da.hehe.
                                Men oppdaget at jeg må ha radio med flere kanaler....
                                Har en Futaba 6EX 2.4 som jeg ville bruke,, men blir litt short med kanaler ....Noen forslag??
                                Flyet har 2stk servo på balanseror.2 rudder og to Elevator..og Kill-switch..pluss throttel...
                                Og selfølgelig røyk da....
                                Var ikke støtte for dual elevator på 6EX`en så det var som bare katta.....
                                Været har jo ikke akkurat vært noe særlig heller...Snør snart ned hær...

                                Kjøpte med ei slik blære som er på fuel-line til påhengsmotorer for og fylle bensin..Hva bruker du til og fylle smoke-tanken med??

                                Regner med at det blir start og ground-test senere i uke eller til helga..Skal poste resultatet da...
                                Hvordan er det med videoen av flyet til olavjoergensen??

                                Mvh V.Lorentsen
                                Video blir lastet opp på Youtube nå.
                                Kommer ny tråd her på forumet litt senere i kveld

                                Mvh OJ
                                Olav Jørgensen
                                Low & fast

                                Comment

                                Working...
                                X