Announcement

Collapse
No announcement yet.

slapp 4T ventil justering?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • slapp 4T ventil justering?

    hei.
    jeg har en godt brukt SC 52 4T motor i min cap.
    har hatt motoren på 3 forsjellige fly. flydd mange liter med den. har fungert helt greit hele tiden.
    men nå i det siste har den vert litt slapp og dau. ikke samme puffen som var før, var også en på stripa som kommenterte at an synes det ikke var nokk kompresjon i den som det burde være. det kan stemme.

    må også stå å "kinne" lenger med starteren for at den skal starte. går heller ikke like stabilt og lavt på tomgang som vanlig.

    så jeg tror det er på tide med en ventiljustering. slik at dem lukker og tetter skikklige til rette tider.
    er det noen som har noe info på dette ? har ikke opnet topplokket på den ennda så vet ikke om det heletatt er justerbart. men trenger vell kansje noen tall og om stempel skal være på topp og bunn når dette justeres? eller skal det bare strammes litt inn på inntak og utblås?

    noen har har noe tips ?
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    Her er manual til en O.S motor i tilsvarende størrelse. Her står ventiljustering godt forklart. Burde fungere til din S.C motor også.

    http://manuals.hobbico.com/osm/fs-52s-manual.pdf

    Comment


    • #3
      Det er normalt at ventilene kommer ut av lage etter en til, spesiellt etter innkjøring når alt skal gå seg til. Derfor er det lurt å ha dette som rutinesjekk, for eksempel etter at innkjøring er ferdig og deretter minst en gang pr. sesong.
      Veldig enkel prosedyre hvis du har en følekniv for hånden, juster ventilene riktig og sjekk så en gang til etter å ha dreiet propellen rundt etpar ganger..

      Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

      Comment


      • #4
        Jeg har også en sånn Sc .52 som er riiiiimelig slapp.. Har igrunnen ikke gjort noe med det, men dersom du kommer noen vei, vil jeg gjerne høre om det.
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #5
          Siden motoren din har gått så mye kan det også være stempelforingen(ring) som begynner å bli slitt= dårlig komp.
          En måte og finne ut det, skru opp motoren og sjekk...
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            jepp takker for kloke svar her
            jo kan jo være setup som er slitt.

            men vist ventilene er i ulaget så lukker di ikke skikkelig og dermed dårlig komp
            skal sjekke det opp i morgen
            MvH Marius Leirdal

            Comment


            • #7
              Juster ventilene

              Henger meg på de som mener nettopp det - har hatt flere 4-t som har hatt samme symptomer som din. Alle gangene har det vært for stor åpning på en eller begge ventiler.

              Sist jeg justerte var det på en saito, den skulle justeres slik: når begge ventilene var i lukket stilling, mao begge løfterne løse - så skulle riktig søkeblad trekkes mellom ventil og løfter med littebitt "lugg". Som også andre sier her, etter justering så snurr propell noen turn og sjekk på nytt.

              Kan være andre ting, men krever mer jobb og tid - sjekk det enkleste først. (Gruet meg første gangen, men det var mye lettere enn jeg fryktet - nå gleder jeg meg litt til neste gang.)

              Comment


              • #8
                Jeg har en Magnum 52 4t, som jo er samme motoren ettersom jeg har forstått det. Jeg fant ikke manualen til den på nett, men jeg fant til Magnum 30 4t. Sammenlignet med papirversjonen jeg har for 52ern så ser jeg at prosedyren er den samme, og klaringene er de samme (.04 - .10mm).

                Her er linken Loading...

                Du kan jo prøve og se om det hjelper.
                Last edited by E&E; 17-01-09, 10:18. Reason: Må jo legge til linken å....
                Olav Moe

                -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

                Innholdet i min hangar, sånn ca

                Comment


                • #9
                  ventil justering

                  hei
                  min 4 t erfaring er kun med Ys .....og en gammal Saito ..men glem den .
                  På Ys 160/170/63( f3a motor) merker du at "spruten" over toppene i øvelsene blir borte når det er på tide med en liten justering.
                  Her er det slik at når de er ute av justering mister en litt av åpningen på ventilene så disse blir juster slik at det neste ikke er ventil klaring jeg bruker 0.05 mm altså veldig lite.
                  Hva de andre motor fabrikantene anbefaler vet ikke jeg men det er jo ventil fjæra som lukker ventilen og er det glapp (for stor åpning i justeringen) vil vel resultatet bli minder ventil åpning mao. mindre inn og ut av motorern med resultat i lavere effekt.
                  Last edited by RGJ; 17-01-09, 10:24.
                  Rune Gjelsnes
                  Vikersund
                  92624841

                  Comment

                  Working...
                  X