Announcement

Collapse
No announcement yet.

40. motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by joo
    Kan man DREIE ringer???? Er dem ikke støpt?
    De er laget av støpejern og skal dreies ut av støpejernstang til nær rett diameter og lappes med lappering til den passer til boringen og innvendige diameter dreies til rett diameter og kappes med stikkstål til løse ringer og så knekke den så den har fått ringgap. Ringen pakkes mellom 2 tykke plater med bolt i midten og varmebehandles til 500-600 grader (ikke gløding!) med avstandbit ( 4 x ringtykkelse=gap) mellom ringgapet, avkjøles langsomt til luft temperatur. Så er ringen blitt større enn boringdiameter og fjærende. Slipes med slipepasta på glass etter tykkelsen til ringsporet og ringgapet justeres med fin nålefil eller diamantfil, ikke større enn 0.02-0.03 mm og oppover etter boring diameter pga utvidelsestemperatur.

    Så enkelt er det å lage ringer...

    Jens Eirik

    Comment


    • #32
      Joo skrev:At jeg handla 9 Hitec-servoer (HS-55) i vinter og at 5 av dem er kasserte som skrap allerede betyr vel ikke at jeg ser ned på folk som kjøper Hitec vel, Extra 300??? Eller??? (Svar utbedes snarest, men denne gangen med begrunnelse og saklige argumenter)
      Nå var det vel ikke Hitec vi diskuterte her var det vel??

      Det var dette jeg siktet til:

      Nei, dere trenger IKKE fortelle meg om de skrammeldrittmotorene dere har sett fungere i opptil flere minutter av gangen, jeg bare fastslår faktum
      Men når jeg ser SC og andre junk-motorer der eierne skryter av at dem får til sakene (bare dem setter på en OS.forgasser) så tenker jeg mitt, og overlater til dere å engasjere huet litt selv.
      Ja... jeg har hatt EN-1-one-uno-ein OS som har plaget meg med å ikke funke perfekt, men det var snakk om dårlige pakninger på dysestokken. Bekrefter regelen om at selv de beste kan feile.. i alle fall hvert 20 år.
      Hvis folk er fornøyde med SC og de andre dritt-motorerne som ikke heter OS så er vel det bare bra. Og kaller du dette seriøs argumentasjon basert på erfaring?? (skrammeldrittmotorene, SC og andre junk-motorer)????
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

      Comment


      • #33
        Originally posted by Vingemutteren
        Savner en saklig informasjon om Webra motorer, er dette Low-tec motorer som går og går (liten ytelse med andre ord) eller er de hi-tec motorer med gode ytelser som går og går (mega kvalitet med andre ord)? Virker som om di som har de er fornøyd med effekt og ikke minst justering av forgasserene (og dette med lave nitro mengder), noen som kan gi ett greit svar på hva som er fordelene og hva som er bakdelene med Webra?
        Jeg skal gjøre et lite forsøk her. Etter at både jeg og flere bekjente har hatt endel Webra kan jeg med hånden på hjertet si at problemene har totalt uteblitt med unntak av en .50-motor som hadde fabrikasjonsfeil. En venn av meg sendte denne motoren til Øgrey og fikk en ny levert hjemme på døra et par dager etter helt kostnadsfritt. Når det gjelder karakteristikken din av motorene, så er det etter min mening den siste som passer best. Høy ytelse og bare går og går. Jeg har selv en .28 med pipe som jeg kjøpte for over 10 år siden. Det er uten sammenligning den motoren som har vært kjørt mest av samtlige motorer jeg har hatt. Den eneste gangen det har vært nødvendig å løsne en skrue på den var i vår etter et solid krasj. Motoren måtte åpnes for å rense den for jord. Har aldri brukt lay-up olje eller lignende, og har aldri behøvd å stille nevneverdig på forgasseren. Ytelse? Dere trenger ikke å ta mitt ord for det, men alle jeg kjenner som har hatt disse motorene er enige om at ytelsen er omtrent som gamle OS .40 FSR, og den var jo heller ingen sinke.
        De eneste Webra-motorene som kunne være litt "tricky" å få justert inn var de som var utstyrt med "Dynamix"-forgasser, dvs. sleideforgasser. Fordelen var imidlertid en betydelig effektøkning og en forgasser med akselerasjonspumpe. Når du bare fikk de til, så var de stabile og gode. Såvidt jeg kan se av priskatalogen fra Øgrey, så leveres de ikke med denne lengre. På toppen av det hele virker det også som motorene er relativt støysvake også, men det er jo selvsagt avhengig av ting som potte, propell mm.
        Hvordan situasjonen er idag angående kvaliteten vet jeg ikke. De tidligere motorene hadde ABC-oppsett ( chrome ) mens de fleste av de nye har ABN ( nickel ), og alle mine er så gamle at de er ABC. Jeg kjenner heller ingen som har kjøpt Webra de siste par årene, mye siden Teknisk Hobby her i byen forhandler Irvine og de fleste finner det mere lettvint.
        Prisen har ofte vært brukt som argument mot å kjøpe Webra, men etter en kjapp sammenligning ser jeg at de ligger på omtrent det samme som OS og Irvine. Enkelte størrelser kan ligge litt over, og enkelte litt under i pris.
        Denne epistelen blir vel ikke komplett uten at jeg også sier hva jeg har vært misfornøyd med. Min sønn kjøpte en ASP som vi aldri fikk til å gå skikkelig, og jeg hadde en OS .46 LA som jeg aldri kunne stole på tomgangen på. Deadstick hørte til dagens orden . Så, der fikk jeg sagt det!


        Motorboy, du skrev at du dreier ringer. Jeg har en HB .40 liggende praktisk talt ubrukt med ødelagt ring. Fabrikken er opphørt og det er umulig å skaffe. Kan du dreie Dykes-ring, og i tilfelle hvor mye skal du ha for det?


        Sverre
        Real airplanes have two wings and round engines

        Comment


        • #34
          Såå enkelt ja... Tror jeg datt av lasset midt inni. Skjønner du har tilgang til dreiemaskiner og det som trengs. Dessuten litt peiling på metaller og legeringer som vi legfolk ikke har tilegnet oss.

          Superstar 40: Litt sommertemperatur skader ikke vel? Men en dårlig sommer her på Østlandet er likevel som en god sommer i nord der jeg kommer fra.. Klart vi glemmer spørsmålet/topic i blant... Lurer på om redaktøren snart møter opp her med balltre for å få kustus på oss??

          Et godt poeng der VM: noen produsenter bruker samme konstruksjonen i mange år mens andre endrer kontinuerlig.. En tysk MC har kanskje samme toppen på alle modellene over 5-10 år mens man på en japse må vite om det var før eller etter lunch en bestemt dag den ble produsert for å finne delene.. da koster logistikken og restaurering mye ja! (Tør jeg innrømme at jeg for tiden kjører Triumph og er kjempefornøyd?)

          Ja VM: Jeg har fløyet 3-4 modeller med min nye radio og er bare fornøyd. Nu har jeg satt på alle bryterne slik at den er dønn lik min gamle så jeg merker ikke forskjell i det hele tatt når jeg flyr. Jeg trodde den gamle hadde alt av mixemuligheter som det kunne være behov for, men neida det er enda mer i den nye. Dermed øker behovene også!! Blant annet kan jeg sette opp 13-punkts kurver "alle veger" uansett hva servoen skal gjøre osv osv.
          Jeg begynner nå på to seilfly (Et fra Reichardt og en MPX) som begge skal ha 7 servoer om bord. Her vises det godt at denne produsenten tenker spesielt på seilflyfolket siden det allerede fins oppsettforslag til akkurat dette. Fant også et spesielt mixe-eksempel der man kan kompensere for at modellen trekker mot f.eks cockpit i knife-edge.. da kan man sette en andel nedror-utslag på høyderoret uansett hvilken veg man bruker sideroret.. Problemet er ikke mixemulighetene men å finne ut når/hvordan man skal bruke dem. Jeg får vel lage et review på lekkerbiskenen til høsten når jeg har fått den inn i fingrene?

          Motorboy: Vi er så heldige i klubben min at vi har et medlem som lager sine egne motorer etter egne tegninger og flyr med dem attpåtil. Har spurt om jeg får lov å lage en artikkel på det og fått ja. Så jeg skal forsøke å følge opp et bygge utover høsten med bilder osv så det blir en artikkel til slutt. Han flyr blant annet rundt med en 3-sylindret stjerne 4-takter i et unikt skalafly, nydelig og artig. Han er like mye motorfreak som deg tenker jeg. Han snakker blant annet om å lage en sinus-motor med "hjelpestempel" osv.

          Innom topic igjen: jeg skulle gjerne hørt andres erfaringer med Webra, har ikke hatt noen selv men grusomt lyst på den nye 30ccm boxeren dem kom med nylig! Har et fly den passer til nemlig... svak som jeg er

          Aha, der kom svar fra svemoe mens jeg postet innlegget. Kanskje jeg skal handle Webra.. Skal ikke Webra kun kjøres på fuel uten nitro??

          Men nu er det ut og flyyy, håper det blir timer i lufta på alle i dag!!
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #35
            Hjelp!!! her har det komt mye innlegg...

            Men i alle fall, nå har jeg kjørt motoren ca.3 tanker, og jeg syns den har løsnet ganske kraftigt :P (lettstartet og alt).
            Holder det med 5 tanker til før jeg begynner å stille litt?

            Comment


            • #36
              Hvis du mener med å justere thottle nålen kan du det trygt nå, men det er jo ikke sikker du trenger å justere tomgangs (idle) skruen i det hele tatt.

              Huskeregel: dør ut ved rask gasspådrag - så er den for mager, tomgangsskruen motsols ut "5 minutter" av gangen til den går bra.
              Hoster og harker - så er den for rik, tomgansskruen medsols inn " 5 minutter" av gangen til den går bra.

              HUSK at throttle nålen skal justeres først - maks turtall på full gass og 2 - 3 knepp rikere. Stiller du tomgangen mens motoren går bør du vente i 10- 15 sekunder etter hver justering så du er sikker på at det er riktig før du eventuelt stiller videre.

              Lykke til
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment


              • #37
                Originally posted by joo


                Aha, der kom svar fra svemoe mens jeg postet innlegget. Kanskje jeg skal handle Webra.. Skal ikke Webra kun kjøres på fuel uten nitro??

                Har aldri hørt om at de skal kjøres uten nitro, men alle tall vedrørende effekt mm. er oppgitt uten nitro, dvs. at det ikke er nødvendig. Øgrey oppgir at du får ingen målbar effektøkning før ved 18-20% nitrotilsetting. Jeg bruker 10% på alle mine motorer bare for å forenkle litt og slippe å ha flere forskjellige typer, og jeg har aldri hatt problemer med det.

                Sverre
                Real airplanes have two wings and round engines

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Ostnik
                  Men i alle fall, nå har jeg kjørt motoren ca.3 tanker, og jeg syns den har løsnet ganske kraftigt :P
                  ABC motor krever ikke mye innkjøring i forhold til "stål" motor pga mykere stempel og kort innkjøring. Ikke innkjøring med "kald sylinder" dvs rik blanding/firetakting.

                  Jens Eirik

                  Comment


                  • #39
                    Markedet for modellfly motorer er neppe statisk, OS er helt sikkert en knallbra motor, men noen riper i lakken har de fått, falsk luft på enkelte 91 er jo en kjent sak, Nikkel flassing ett annet fenomen hvor utbredt det er vet jeg ikke. Men er omhandlet på flere topicer på RCU. Dessuten vet jeg om iallefall to som har knekt lagrene etter veldig kort tid den ene var en 50SX den andre husker jeg ikke...dette kan ha flere årsaker og behøver ikke være OS svakhet
                    Men sitter med en følelse av at OS har sovet litt i timen, mens endel andre er bizzi.
                    En importør jeg oppfatter som arrogant og som iallefall tidligere har holdt alt for høye priser før de nå har følt seg tvunget til og justere disse, samt deleprisene som etter mitt syn er astronomiske har gjort at jeg har skygget unna OS sålangt.
                    Finnes alternativer Irvine er nevnt, Webra, MVVS også + sikkert flere andre.
                    På FS siden så tipper jeg OS får større konkurranse av YS og Saito enn de setter pris på.
                    Og billig merkene kommer etter med stormskritt, spesielt den nye serien til SC er det MKII den heter ? Virker veldig stabil. Ser folk på stripa som tømmer den ene 5liters kanna etter den andre uten en eneste deadstick.
                    Det skulle joo ha sett
                    Men har også sett en SC52 MKII som kom ferdig fra fabrikk med delvis ubehandlede deler innvendig og full av støperust....så står sikkert igjen litt før kvalitets kontrollen er tilfredsstillende. Vedkommende fikk sef igjen ny motor.

                    Selv liker jeg og prøve litt forskjellige merker, synes det er spennende.


                    Ehh Sorry for innlegget er vel litt off topic
                    mvh MM

                    Comment


                    • #40
                      Ser ut som jeg må ta en tur opp på flatbygda til MM og se på fenomenet Kan det være lufta??
                      YS og Saito er nok vel så bra som OS på 4-taktere, og jeg har faktisk tro på Irvine etter litt erfaring med merket Det er ikke helt svart/hvitt selv om det er moro å få opp temperaturen i blant..... Kanskje jeg til og med handler en Webra til høsten og sporer helt av.
                      Men i dag gikk det i seilfly og elektro, ingen justering av tomgang osv
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #41
                        OS er helt sikkert en knallbra motor, men noen riper i lakken har de fått, falsk luft på enkelte 91 er jo en kjent sak, Nikkel flassing ett annet fenomen hvor utbredt det er vet jeg ikke.
                        Nylig leste jeg i andre forum for modellflygere, en av dem kom med problemmer med ny OS FS91 4 takter med masse vibrasjoner, ingen kom med gode løsninger før den ble sendt til reparasjon hos forhandleren. De fant at veivakselen var ikke bent. Tenkte meg at OS fabrikken hadde bommet på kvalitetskontroll på enkelte deler..

                        Jens Eirik

                        Comment

                        Working...
                        X