Unconfigured Ad

Collapse

Grillparty

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ehaga
    • Feb 2005
    • 1173

Originally posted by jotto
    Ok, da er jeg snart klar for ny innkjøring og tuning

Jeg har sett videoen fra http://www.smacktalkrc.com/ (takk for tips, Øyvind!). Det er likevel en ting som er uklart i videoen: det blir forklart hva som er kjennetegn for "lean condition" når man justerer mid range, men ikke hva som er "rich condition".

Hvordan vet jeg at jeg bør leane mid range? Fabrikkinnstillingene (2 runder) er vel i rikeste laget?

Jeg trenger ikke å superoptimalisere for å få maks ytelse (det har jeg prøvd..host), men jeg vil ikke sløse med fuel heller.
    Begyn alltid på det som står i manualen. Da er du på den sikre siden (les : alt for rik). Mål temperaturen og du vil finne ut at du mest sannsynlig kjører motoren for kaldt, mao. alt for rikt. Du må få opp temperaturen for at du skal få en optimal innkjøring.

Jeg begynner alltid med å få den til å gå fint på tomgang. Da synes jeg at jeg har et fint utgangspunkt. Deretter begynner jeg relativt raskt å fly den, men jeg tar det pent. Justerer litt allerede fra 2-3 tanken, men da bare for å få den riktige temperaturen.

Bruk ørene mens du flyr. Du vil høre dersom du begynner å komme på den magre siden, ikke minst for du en indikasjon dersom motoren begynner å gå for varmt. Så lenge du flyr pent rundt så er du innenfor det som er midt nåla. Det er kun når du begynner å nærme deg maks pitch at du er på topp nåla.

En stund siden jeg hadde OS, men på YS sier man at det er bare de øverste 10 % som er toppnåla. Mao, i øvelser hvor du kjører maks pitch (climbout, tic-toc, osv).
    - Erik -

------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Kristian
      • Sep 2006
      • 109

Innkjøring

Min erfaring når det gjelder innkjøring er at motoren går mye varmere under innkjøring, siden ting er tangere, og oljefilmen ikke er helt på plass enda. Slik at dette med og kjøre motoren rikt under innkjøring igrunn vil gi seg selv, om man holder passelig normal temperatur på motor(på 90 heli motorer: god lunk på baklokket). For hver tank man kjører, vil man merke at motoren går rikere og rikere. Da er det bare og følge på med nålene til den til slutt er innkjørt og holder stabil temperatur fra tank til tank.
      En annen viktig erfaring jeg har gjort meg er at man ikke burde kjøre inn motorer når det er under 10 grader. Dette gjelder spesiellt ABC motorer. Jeg prøvde en gang og kjøre inn en 21 ABC buggy motor på vinteren. Den fungerte ikke før sommeren kom...
      -Futaba 14 MZ
      -2 JR Sylphide 90 med Funtech Staysee kropper
      -Robbe Futura Nova
      -Robbe Futura Contest
      -Schlüter Champion
      -Schlüter Mini Boy
      -Schlüter DS22
      -Century Ninja ProMaster
      -TSK Mystar 46
      -X-Cell 40
      -Ikarus Piccolo
      -ZN Line Synergy