Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nitro Nødvendig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nitro Nødvendig?

    Jeg tok opp igjen modellflyhobbyen etter 20 års fravær. Og jeg ser at alle her bruker fuel med minst 15% nitro. Men er dette virkelig nødvendig? OK, jeg forstår at firetakterene trenger litt nitro, men totakterene?

    I min tid brukte vi kun 0% nitro, også på 60. F3A modeller selv om nitro var tillatt. Og uten problemer. OK, motorene blir noe lettere å justere og man får noe mer effekt, det skjønner jeg. Når jeg nå startet opp igjen kjørte jeg først min nye 25 motor på 5% fuel, så over til 18% som er std. fuelen til klubben her. Og jeg merker ikke store effektforskjellen, fikk bare en stor jobb med å justere om motoren.

    Jeg har kjørt konkurranser med 1/8 banebil i mange år og da brukte vi 25% nitro, for det var nødvendig både for effekten, men ikke minst for motorenes forbrenningskammere og forgassere som var beregnet til så mye nitro. Disse motorene var det veldig vanskelig å få til å gå bra på null nitro.
    Futaba T8FG-S
    Noen planker og noen visper

  • #2
    Er det ikke nitroen som "lager gnisten" i forbrenningsmotorer da? Dvs, uten nitro så sitter man bare igjen med dyr olje?
    Thorbjørn Kirkeleit
    Haugaland Modellflyklubb

    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

    Comment


    • #3
      Jeg bruker 0-5% nitro i mine glowmotorer, OS 25, OS 46 og Enya 53-4T. Ikke noe problem i det hele tatt. Motorene starter lett, justeres "aldri" og oppfører seg i det hele svært fint
      Men føler som trådstarter at 15% nitro er normen i dag, hvorfor? Ikke vet jeg

      Comment


      • #4
        Originally posted by nomore View Post
        Er det ikke nitroen som "lager gnisten" i forbrenningsmotorer da? Dvs, uten nitro så sitter man bare igjen med dyr olje?
        Drivstoffet våres består av Methanol og olje + evt Nitro. Methanolen som "brenner", eller lager gnisten som du sier. Oljen for å smøre, og evt Nitro for større effekt og mindre kritisk justering av forgasser.
        Sikkert noen eksperter som kan utdype

        Comment


        • #5
          [QUOTE=nomore;242414]Er det ikke nitroen som "lager gnisten" i forbrenningsmotorer da? Dvs, uten nitro så sitter man bare igjen med dyr olje?

          Nei det er det ikke. En glowmotor er egentig en slags diesel, der varmen og kompresjonen får glødepluggen til å gløde (det er ingen gnist!), slik at det smeller (av metanol og evt. nitro) når stempelet går til topps. Nitroen tillater at det kommer mer drivstoff inn i forbrenningskammeret før det smeller og gir mer effekt + effekten fra nitroen. I tillegg gjør nitroen motoren som regel noe bedre tomgang og litt enklere justering.

          Jeg har noen gamle vennner som fortsatt flyr med null nitro på totakterene sine. Alle O.S. totaktsmotorer kan gå på 0% nitro.
          Last edited by troasb; 14-05-10, 20:06.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #6
            Jepp, vært med en stund?!
            Nå virker det som det er oljen som virkelig koster penger, før var det nitroen som virkelig var dyr!
            Og før med bare ricinusolje (castor) så ble det jo store problemer med rust hvis man ikke etterbehandlet motorene etter kjøring.
            Futaba T8FG-S
            Noen planker og noen visper

            Comment


            • #7
              Originally posted by troasb View Post
              Jeg tok opp igjen modellflyhobbyen etter 20 års fravær. Og jeg ser at alle her bruker fuel med minst 15% nitro. Men er dette virkelig nødvendig? OK, jeg forstår at firetakterene trenger litt nitro, men totakterene?

              I min tid brukte vi kun 0% nitro, også på 60. F3A modeller selv om nitro var tillatt. Og uten problemer. OK, motorene blir noe lettere å justere og man får noe mer effekt, det skjønner jeg. Når jeg nå startet opp igjen kjørte jeg først min nye 25 motor på 5% fuel, så over til 18% som er std. fuelen til klubben her. Og jeg merker ikke store effektforskjellen, fikk bare en stor jobb med å justere om motoren.

              Jeg har kjørt konkurranser med 1/8 banebil i mange år og da brukte vi 25% nitro, for det var nødvendig både for effekten, men ikke minst for motorenes forbrenningskammere og forgassere som var beregnet til så mye nitro. Disse motorene var det veldig vanskelig å få til å gå bra på null nitro.
              Det koker vel ned til at det er nødvendig i de tilfeller man trenger de ekstra kreftene det gir Står litt om hvordan nitrometan funker i wikipedia under "as an engine fuel":
              Nitromethane - Wikipedia
              Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by jstn View Post
                Det koker vel ned til at det er nødvendig i de tilfeller man trenger de ekstra kreftene det gir Står litt om hvordan nitrometan funker i wikipedia under "as an engine fuel":
                Nitromethane - Wikipedia
                Yepp, får inn mer drivstoff pr luftmengde = more power = høyere forbruk og økt effekt. Men den økte effekten har mye å gjøre med hvordan motor (forbrenningskammer) og forgasser er konstruert. Enkelte motorer er ikke konstruert for særlig nitro (Super Tiger, i hvertfall i gamle dager tålte ikke mye nitro over 10%) og andre er det, som banebilmotorene jeg brukte. Jeg vil si grensen går på ca 20% nitro, hvor du vil få problemer med en motor som ikke er laget for høy nitro og en som er det. Husker vi brukte 40% nitro i VM banebil, men det førte til mer problemer en power, og kort kjøretid!
                Futaba T8FG-S
                Noen planker og noen visper

                Comment


                • #9
                  Eneste gangen jeg har merket stor effektøkning med mye nitro har vært på YS sine motorer. Det ble et stort effekthopp fra 20% til 30% nitro!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Har alltid trodd att nitro også hadde en "kjølende" effekt ? og att det var grunnen til høy nitroprosent i fuel til rcbil ?
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #11
                      Nitroen i seg selv har vel ikke så mye kjølende effekt. men fordi man med mere nitro kan kjøre motoren rikere, mere fuek i forhold til luft så vil det virke kjølene.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by elektrodude View Post
                        Har alltid trodd att nitro også hadde en "kjølende" effekt ? og att det var grunnen til høy nitroprosent i fuel til rcbil ?
                        Nei, helt unødvendig med nitro i bil om du har en motor som er konstruert for 0-15% nitro. Den høye nitroen i bilfuel er der kun pga effekten og lettere justering og tomgang. Men de fleste bilmotorer er konstruert for nitro fra 15-30% og da går det som regel dårlig med 0% nitro. Ikke pga kjølingen men at forbrenningskammere og forgassere er konstruert for høy nitro og da blir de umulige å ha med å gjøre på null nitro. Her snakker jeg av erfaring, for en tid da jeg kjørte banebilkonkurranse i Sverige, da var det bare tillatt med 0% nitro en tid, mens vi i Norge og hele verden brukte ca 25% nitro. Da var det bare noen få motormerker man klarte å få til å fungere tilfredsstillende på 0 nitro, for bilmotorene var jo laget for 20-30% nitro. Novarossi som jeg brukte ble helt håpløst. Så vi måtte skaffe oss spesielle motorer modifisert for kjøring på null nitro i Sverige! Husker vi fikk dreid spesielle forbrennigskammere til 0 nitro! Heldigvis snudde svenskene tilslutt og tillot nitro slikt at det fungerte bra for alle.
                        Last edited by troasb; 15-05-10, 20:30.
                        Futaba T8FG-S
                        Noen planker og noen visper

                        Comment

                        Working...
                        X