Jeg tok opp igjen modellflyhobbyen etter 20 års fravær. Og jeg ser at alle her bruker fuel med minst 15% nitro. Men er dette virkelig nødvendig? OK, jeg forstår at firetakterene trenger litt nitro, men totakterene?
I min tid brukte vi kun 0% nitro, også på 60. F3A modeller selv om nitro var tillatt. Og uten problemer. OK, motorene blir noe lettere å justere og man får noe mer effekt, det skjønner jeg. Når jeg nå startet opp igjen kjørte jeg først min nye 25 motor på 5% fuel, så over til 18% som er std. fuelen til klubben her. Og jeg merker ikke store effektforskjellen, fikk bare en stor jobb med å justere om motoren.
Jeg har kjørt konkurranser med 1/8 banebil i mange år og da brukte vi 25% nitro, for det var nødvendig både for effekten, men ikke minst for motorenes forbrenningskammere og forgassere som var beregnet til så mye nitro. Disse motorene var det veldig vanskelig å få til å gå bra på null nitro.
I min tid brukte vi kun 0% nitro, også på 60. F3A modeller selv om nitro var tillatt. Og uten problemer. OK, motorene blir noe lettere å justere og man får noe mer effekt, det skjønner jeg. Når jeg nå startet opp igjen kjørte jeg først min nye 25 motor på 5% fuel, så over til 18% som er std. fuelen til klubben her. Og jeg merker ikke store effektforskjellen, fikk bare en stor jobb med å justere om motoren.
Jeg har kjørt konkurranser med 1/8 banebil i mange år og da brukte vi 25% nitro, for det var nødvendig både for effekten, men ikke minst for motorenes forbrenningskammere og forgassere som var beregnet til så mye nitro. Disse motorene var det veldig vanskelig å få til å gå bra på null nitro.
Comment