Unconfigured Ad

Collapse

Saito 300 Problem/ulyd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MicroMac
    • Jan 2003
    • 632

Originally posted by Motorboy
    Både saito og OS slipper produktene sine i japan mange måneder før de kommer til usa og så europa, nettopp for å få testet de ut og sørge for at de fungerer skikkelig før de slippes til hele verden.
    Som bilmekaniker (reparerer både Peugeot og Mercedes) opplever jeg ofte disse bilene er ikke enda feilfrie og delene måtte modifiseres og oppdateres i styreenhet hele tiden 2-3 år eller mer mens de er på verkstedsbesøk eller innkallinger pr. brev.

Ingen lager feilfrie produkter, som f.eks må komponenter testes i flere timer, antall ganger i under variende klimaer før de slippes ut i markedet.

Når disse motorene er sendt ut i marked, så vet vi ikke hvordan vil disse oppføre seg i kalde, varme, rene klima, støvete klima, fuktighet etc.. og hvor vil det skje er ikke godt å vite og tilgang til fueltyper. I tillegg følger ikke alle forhandlere med utviklingen, noen følger godt med og tilbyr god kundeservice. Og hvordan tolker folk sine manualer er ikke alltid like overalt i verden. Samme måte med forskjellige religioner har samme bibelen og tolker forskjellige på samme verset.

Som Goethe sa: Med viten vokser tvilen.

Vi kan ikke fordømme dem som lager drittmotor (gjelder for alle merker), det er vi (du leste riktig, bare du og jeg, allesammen i forumet!) som sørger for å passe godt på og holde modellmotor i god trim og vedlikehold etter manualen og fra våre erfaringer og hvilke fuel vi bruker. Noen ganger må vi sørge for å få løst problemmet og modifisere deler som fabrikken ikke hadde løst problemmet som f.eks file tomgangsdyse eller liknende typiske problem for denne bestemte produkt.

Vi har tillit til fabrikkene som produserer gode modellmotoren som vi skal ha glede i årene fremover.

Lenin sa: Tillit er bra, men kontroll er best.

Jens Eirik
    Sikkert flere her inne som har teknisk bakgrunn undertegnede inkludert. Skal ikke starte noen ny krangel, men mye av det du her nevner er som jeg ser det selvfølgeligheter.

Ingen produkter er 100% feilfrie. Det er som du nevner forskjell på feil.
    Dette denne topicen omhandler er etter mitt syn en kritisk konstruksjonsfeil, hvis vi forutsetter att brukerne har benyttet korrekt fuel som foreskrevet i manualen, og det ikke er belyst att enkelte komponenter trenger ekstra smøring.
    Dette er ikke en liten sak som en O-Ring av feil kvalitet.
    Det må kunne forventes att en vanlig omsorgsfull bruker skal kunne benytte produktet uten og være maskin ingeniør eller ha 15 år på ett verksteds gulv.
    Setter ikke på noen måte spørsmåls tegn ved din kompetanse Motorboy, tror derimot du besitter imponerende kunnskaper om modellmotorer og teknikk generelt.... det er kanskje litt der det skjærer seg. Du fikser det som ikke skulle behøves og fikses.
    Dette er en mulighet de fleste andre ikke har hverken når det gjelder kunnskaper eller verktøypark.
    Derfor blir innfallsvinkelen til problemstillingen helt forskjellig, en normal bruker trenger en produsent og ett forhandlernett han kan stole på. Mao gjøre den jobben du utøver når dere kaller inn igjen biler med feil.

Vet ikke hvor mye en slik saito koster..... 7000? I min verden er det en
    kapitalvare.
    mvh MM

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Skal ikke starte noen ny krangel,..
      Du har lov å si noe som du vil, alle har sin mening med en sak.

Setter ikke på noen måte spørsmåls tegn ved din kompetanse Motorboy, tror derimot du besitter imponerende kunnskaper om modellmotorer og teknikk generelt.... det er kanskje litt der det skjærer seg.
      Jeg er ikke en universal rådgiver, jeg kan ha en del som mangler noe der de der ute i verden har noe bedre kunnskap som jeg gjerne deler med interesse.
      Samlet kunnskap gjennom litteratur, gjennom folk innen interesseområde og hatt utdannelse innen maskin og mek + bygd egne modellmotorene. Samlet fagbøker innen modellmotorbygging i flere språk. Har en eneste norsk modellmotorbygning fra 1945, skrevet av Jan David-Andersen. Etter 1945 har jeg ikke sett en eneste bok trykket i norge som vi burde ha hatt noe å lære noe nytt innen modellmotorbygning.

Dette er en mulighet de fleste andre ikke har hverken når det gjelder kunnskaper eller verktøypark.
      Ja, det er et handikapp pga innkjøpspris av verktøymaskiner og fagbøker.

Jens Eirik

Comment

• klausre
        • Oct 2025

Nå er det vel snart på tide å holde seg til trådens tema og ikke om hvordan man kan ting, om man er enig osv. Dette fører bare tråden dit hen at den blir kjedelig. Man kommer jo ingen ting allikevel

Comment

• Kekar
          • Apr 2003
          • 123

Har fulgt med på denne tråden en stund,og tenkte jeg skulle sjekke hva som stod i manualen til Saito anngående smøring, da mine saito motorer har hatt opplysninger om hvordan du skal smøre motoren før første start, og etter hver tur, og ved langtids lagring.

Her er ett utdrag fra manualen til Saito sine twin motorer:
          "a few drops of light oil applied through the
          crankcase breather nipple (19 on the
          exploded view), if applicable, and down
          the pushrod tubes (40) will ensure
          proper lubrication for the first run."

"Use an “after-run” oil when you’re
          finished flying for the day.
          For long-term storage, make sure
          there is no fuel left in the tank and the
          engine. Remove the glow plug and
          apply several drops of high-quality
          oil (i.e., Marvel Air Tool Oil) to the
          top of the engine, down the pushrod
          tubes, and through the crankcase
          pressure vent if applicable. Rotate the
          crankshaft several times. Store the
          engine in the box or on the airplane
          with the nose down in order to keep
          oil in the bearings."
          What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Jepp, tror nok det hele koker ned til den vanlige "norske" sjuka med manualer. Hadde jeg selv fulgt den annbefalingen du lister opp fra Saito manualen der hadde jeg knappest måtte byttet ett lager i mitt liv. Snakket med (bestilte lager ) SMK i Molde i dag (går var det vist ser jeg) og komm inn på dette med konservering og behandling av lager (Saito manualen er dead on korrekt forresten). Han hadde en artig ankedote fra motor manualen til Messerschmidt ME-109 (og alle andre fly som brukte den motoren) anngående lagring. Skulle motoren stå stille en hel uke skulle den langtids konserveres med bytte fra bly bensin til blyfri bensin, oljen tappes av og erstattes med lagrings olje, lagrings olje skulle på fylles på forskjellige uttak og kjølevæsken skulle tappes av og ny væske med konserverings olje spyles igjennom kjøle kanalene. Motoren skulle selfølgeligt tørnes rundt x antall ganger for hånd og påføres varm voks på utsiden. Dette var fra en manual fra 1940 så ting er akkurat sammeledes i dag med våre små motorer. Bort med fulen og inn med konserverings olje etter hver gang den er brukt, da vil motoren aldri lage ulåter. Så ulåtene i Saito 300T var altså forårsaket av bruker feil (manglende smørning før og etter bruk).

Tilbake til drivstoff og olje i fulen til Saito motorer, det står faktisk i manualer til Saito at p.g.a. den høye eksos tempraturen i Saito motorene skal ikke drivstoff med castor olje brukes (annbefalt er høykvalitets syntetisk olje) for å unngå carbonisering på eksos ventilen. Samtidigt er der mange som har brukt motorene i årevis med ned til 15% olje med inntil 3% olje av castor type.

Etter hva jeg har lest så våger jeg følgende utsagn:
            1. Saito motorene kan gå på det meste av fuel bare de ikke belastes maksimalt.
            2. Problemer med oljeblandingene kommer frem bare når motorene kjøres hardt over tid, t.d. 3D flyving med mye hoovring eller farts glad fullgass leking.

Har søkt litt etter Saito 300T problemer uten å finne noe relevant, så det kan se ut som om problemet er lite ute i den store verden.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Alfalfa
              • Jul 2002
              • 988

As I said... Følg manualen! Det kan være en grunn til at de skriver som de gjør....

Keep on happy flying!

Comment

Working...