Announcement

Collapse
No announcement yet.

2s LiFe på tenning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 2s LiFe på tenning?

    Har en DLE 30 som snart skal i bruk, og da lurte jeg på om det passer med et 2s LiFe på tenningen? Er vel 6,6v nominell og 6,8 fulladet? Manual sier 4,8-6v, men dette er sakset fra -=DLEngine=- Professional Gasoline-engine For Model Airpalne-

    Q: What is the volt range for ignitions? Can I use a Li-poly as power supply?
    A: The volt range for ignition is 4.8-6V, Maximum 7V. A volt over 7V might damage the ignition.

    Jada, spørsmålet er om LiPo, men det er svaret som er interessant...

    Noen som har brukt dette med hell før?
    -------------------
    Lars S. Siggerud

  • #2
    Jeg bruker LiFe, regulert til 5V

    edit: og vil ikke anbefale noen å bruke uregulert lipo/life men har ikke prøvd selv.
    Last edited by xilian; 27-01-11, 14:07.
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Joda, det funker. Var kanskje litt uspesifisert i topicen, men det var ment uten regulator...
      -------------------
      Lars S. Siggerud

      Comment


      • #4
        Skal vell i teorien gå. Men koster ikke mye å sikkre seg. Jeg har brukt denne på 2sLiFe
        HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly
        GOMFK -|:|- Geir Olav Nilsen -|:|- VFKM
        sigpic



        Comment


        • #5
          Det står 4,8-6,0volt på min tenningsboks. Det går som oftest bra viser det seg med 2s life på rcexl tenninga, men man kan ikke være sikker på at ikke tenningsanlegget plutselig svikter med spenning over 6volt.
          Jeg kjører under 6volt på mitt tenningsanlegg for å kunne stole på at det virker og holder så bra som det kan.

          Comment


          • #6
            Det gå fint med 2s Life uregulert på tenning. Har sendt mail til Rcexcl ang akkurat dette. Det er bare 2s LiPo som trenger regulator. Men strømtrekket er noe høyere med 6.6v kontra 4.8v. Men jeg skal ha 2100 LiFe til min tenning. 100g, og kan lades hardt i flyet uten brannfare, og har ingen kuldeproblematikk.

            http://www.modelaviation.com.au/manu...rcexlspecs.pdf
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

            Comment


            • #7
              Jeg ville ikke brukt en vanlig UBEC på tenning da den har VELDIG uregelmessig strømtrekk og vanlige BEC'er takler det enten dårlig, eller de kan støye en del pga pulsvis trekk. SmartFly har en egen regulator som er laget for tenningsanlegg om man vil regulere det.

              Jeg har løst det enkelt med å lodde 2 dioder i serie med tenningsanlegget. Hver diode trekker ned spenningen med passelig 0,6v og vips har man passelig spenning til en latterlig pris.

              Står mer om det her: Vinterprosjekt: The World Models - Sky Link | hang.no
              Anders Hauge

              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

              www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

              Comment


              • #8
                Jeg har prøvd dette. 2S LiFe på RcExl tenningsbokser.

                2S LiFe gir ut 7.2 Volt fullt oppladet. Det står max 6 Volt på tenningsboksene fra RcExl.

                Har først kjørt 2S LiFe rett på en Saito FG-36. Det har gått bra lenge.

                Men har bestemt meg for å slutte med dette pga;

                Har ødelagt to stk CDI enheter for boxer motor nå. Det ser ikke ut for at disse liker dette.

                Det værste er at boksene ikke slutter å virke hellt, men gnisten blir svakere . De virker når du tester med pluggen
                ute, men motoren vil ikke gå alikevel.

                Så nå bruker jeg 5 Volts regulator. Denne her;

                ShieldSquare Captcha

                Men, som nevnt ovan, skal jeg nå gå over til to stk 1N4007 i serie.

                ShieldSquare Captcha

                Det er altså bare å lodde 2 av disse i serie på pluss ledningen. Den ringen man ser på dioden skal da "peke mot" / være nærmest
                tennings anlegget.

                Dersom jeg tegner ringen på dioden med et ">" tegn, og en hel diode slik ; ->

                Så blir det altså

                Batteri pluss -> -> Tenning pluss
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment


                • #9
                  Jeg pleier og henge en diode i serie med LiFe batteriet slik at spenningen inn på tenningsanlegget blir ca 6V.

                  Comment


                  • #10
                    Du bør vel henge to i serie, siden max ut fra LiFe er 7.2 Volt ?

                    Er ikke vanlig spenningsfall over en diode ca 0.6 Volt?

                    Last edited by kwik; 11-07-12, 09:59.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment


                    • #11
                      Joda men det er nå ikke lange tiden du har 7,2V fra batteriet. Nominel spenning på disse er jo 6,6V.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg valgte å kjøre killswitch med regulator, da får du i pose og sekk:
                        PowerBox Kill Switch Killswitch med regulator brytare tändning ignition DLE 3W
                        Stian Håvak (82)
                        Fly low or crash trying!

                        MFN @ Facebook - Like!

                        Comment


                        • #13
                          Joda, det er klart, kombinert kill switch og regulator er ikke dumt. Men 500 kroner.....

                          2 stk 1N4007 loddet i serie og påsmurt epoxy ( for styrke) , med ei krympestrømpe over...kun kroner 2,-

                          Men det er morro med gadgets....men jeg prøver å minimalisere kostnadene litt, men bruker penger der jeg må....

                          Kill switchen min er choke servo.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment

                          Working...
                          X