Announcement

Collapse
No announcement yet.

Magneter til tenningsanlegget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magneter til tenningsanlegget

    I dag har jeg lært noe nytt Selv om det var rimelig høyt iritasjonsnivå, så har jeg fått erfart at det går an å ødelegge en magnet.
    Pga. defekt lager har jeg hatt av prop.hubben på en gammel mvvs 58. ble brukt litt varme for å få løsnet den. Nytt lager ble montert og motor satt sammen igjen. Ut å starte, trodde jeg. Null tenning/gnist. Dette var rart, tenningsanlegget har sluttet å virke. bestilte nytt tenningsanlegg. Null gnist. Derefter har jeg lagt vekk hele motoren.

    På min 116, har jeg slitet meg mye oljesøl, og derfor har prop.hubben blitt tatt av for å skjekke tenningstidspunkt.
    Det ble benyttet varme på denne også for å få løsnet den. Montert sammen igjen, og samme skjer her. ingen mer gnist. Bare på undertegnede

    Det viser seg at det er null magnet igjen på begge hubbene. Altså ved bruk av varme blir magnetene ødelagt.
    Satte i nye magneter igjen i dag og alt ok.

    Jeg har aldri før hørt at man kan ødelegge en magnet på denne måten. Så legger ut dette som et tips til andre også, som skal demontere litt.

    Stor takk til Leikvold som fant ut av dette, og for servicen.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"


    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

  • #2
    Originally posted by Tertitten View Post
    .....
    Det viser seg at det er null magnet igjen på begge hubbene. Altså ved bruk av varme blir magnetene ødelagt.
    Satte i nye magneter igjen i dag og alt ok.
    Jeg har aldri før hørt at man kan ødelegge en magnet på denne måten. Så legger ut dette som et tips til andre også, som skal demontere litt.....
    Det er et kjent problem i elektro verdenen - hvis man presser eller har feildimensjonert elektromotoren slik at den blir veldig varm så er det en stor mulighet for at magnetene skades. Hvis du leter etter "Curie temperatur" på Wiki så får du en mer akademisk forklaring hvorfor dette skjer.
    Last edited by Quadrocopter; 31-03-11, 21:35. Reason: qwerty

    Comment


    • #3
      Jøss,, da vet jeg det også. Gjorde nesten det samme med en 3W106 motor jeg hadde for lenge siden med magnetene. Løsnet på hub`n med varmepistol, satt det sammen igjen med null gnist. Bestilte derfor ny hub med magneter, da funka etterpå. Uten at jeg helt visste hvorfor selvfølgelig Men det gjør jeg jo nå. Kunne bare ha skiftet magnetene ...... :P Jaja!
      All you need is love

      Comment


      • #4
        Har hørt om det ja. Var en tråd her inne tidligere om en som brukte loddebolt for å sette en av to governor magneter i en heli clutch ut av funkjson. De tåler ikke slag for godt heller tror jeg?
        Men da skal alt være i orden da eller Terje? Blir avspasering i morra eller
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Originally posted by arhennie View Post
          Men da skal alt være i orden da eller Terje? Blir avspasering i morra eller
          Kan hende det blir litt kort dag bare det ikke kommer mere snø, må smelte litt av den som har kommet også ,men er vel meldt noe varmere vær i morra.
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"


          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tertitten View Post
            Kan hende det blir litt kort dag bare det ikke kommer mere snø, må smelte litt av den som har kommet også ,men er vel meldt noe varmere vær i morra.
            på flotører da eller?

            da har jeg lært at vi må tre ei skikkelig bjørneskinnslue nedover hue på deg,så det blir ordentelig varmt når du virkelig får tenninga
            bra at ting løser seg,du har plundret nok får en stund nå.
            Terje syvertsen
            www.ModumModellSportklubb.com
            3dhs edge mintor 38
            C-arf edge dle 111 v3.
            C-ARF extra 330l da 100.

            Comment


            • #7
              Takker for det
              Terje Egeberg
              "Opp ska det og det får bare virke"


              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

              Comment


              • #8
                Jeg mener de begynner å miste magnetismen hvis de kommer over +-80grader, og det skal jo ikke mye til.

                Comment

                Working...
                X