Unconfigured Ad

Collapse

PaulsenPotte og flat-twin.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blåmås
    • Feb 2011
    • 335

PaulsenPotte og flat-twin.

Har lest litt om Paulsenpotta og vurderer å prøve å lage en slik til en .160 flat-twin. Ønsker da å ha et innløp i hver ende av potta. Et for hver sylinder, og utblåsning(er) ned midt på potta. Potta blir altså liggende midt under motoren og slipper eksosen ut ned under flykroppen. Noen som har synspunkter på hvorvidt dette vil fungere tilfredsstillende, eller må utblåsningen være på motsatt ende av innløpet? Regner med at det må være et kammer for hver sylinder. Noen som skjønner hva jeg mener og eventuelt har kommentarer?
    Stein Johnsen
    http://www.blåmåsan.com
  • farmann
    • Mar 2010
    • 918

Hei

Tror du kan lage den av 1 rør, men det må være to separate potter, med 2 kammer til hver sylinder og for å få max effekt(som tunepipe) skal lengden fra eksosport til potte ha en viss lengde. Avhengig av turtall + - 24 cm. MEN er det en 4-takter har ikke paulsen-potta noe effelt i den sammenheng.

MEN igjen for støydemping av en 4-takter vil du kunne lage en "felles potte" for begge sylindrene. MEN her er jeg på tynn is.......

Comment

• Blåmås
      • Feb 2011
      • 335

Fant en link i en gamlere tråd her hvor noen hadde rett og slett laget innløp i begge ender av en tomatpureboks (uten modifikasjoner), og to utblåsninger på midten. Grunnen til at han brukte to utblåsninger var vel bare at det passet med materialene han hadde for hånden, samt at det så bra ut. Det var også lagt ut en video. Virket som det fungerte greit. Men går det an å "drite på draget" å for eksempel forårsake for høy temp på motoren? Skal se om jeg finner igjen linken..

Her var'n:
      silencer for Cessna 182 H9
      Last edited by Blåmås; 03-05-11, 21:48. Reason: Nå med link
      Stein Johnsen

Comment

• farmann
        • Mar 2010
        • 918

Det funker sikket, for å få en viss demping skal utløpsrøret "starte" i senter av kammeret, sett i 3-D.

Comment

• RGJ
          • Jul 2004
          • 922

paulsen ptte

noe av poenget med potta ...ikke røret til potta er at kammerne virker dempende på de trykk bølgene som kommer fra motoren så om ikke jeg forstod feil var dette en 2 syl. 4 takter..
          da bør du ha 2 potter men noe tuning vil du ikke oppnå tror jeg da denne virker vel kun på 2 takt dette er fordi trykk bølgen skal returnere og treffe eksosporten når denne åpner seg igjen(på 4 taktere vil da eksosventilen være lukket) ..derfor er det viktig at lengden på røret (altså det som fungere som tunedpipe) er riktig lengde ..selve potta på paulsen pipa gir ingen effektøkning.
          Men har sett det brukt på gamle 4 taktere da disse hadde liten effekt og de dempet bra fikk en myk fin lyd.
          Som sagt tror jeg det blir litt rot i trykkbølgene som kommer fra motoren om du blander sammen eksosen...men hvorfor ikke prøve ??
          Rune Gjelsnes
          Vikersund
          92624841

Comment

• farmann
            • Mar 2010
            • 918

Click image for larger version

Name:	paulsenpotte.gif
Views:	1
Size:	16.4 KB
ID:	578642

Det er nok riktig

Comment

• Blåmås
              • Feb 2011
              • 335

Originally posted by RGJ
              noe av poenget med potta ...ikke røret til potta er at kammerne virker dempende på de trykk bølgene som kommer fra motoren så om ikke jeg forstod feil var dette en 2 syl. 4 takter..
              da bør du ha 2 potter men noe tuning vil du ikke oppnå tror jeg da denne virker vel kun på 2 takt dette er fordi trykk bølgen skal returnere og treffe eksosporten når denne åpner seg igjen(på 4 taktere vil da eksosventilen være lukket) ..derfor er det viktig at lengden på røret (altså det som fungere som tunedpipe) er riktig lengde ..selve potta på paulsen pipa gir ingen effektøkning.
              Men har sett det brukt på gamle 4 taktere da disse hadde liten effekt og de dempet bra fikk en myk fin lyd.
              Som sagt tror jeg det blir litt rot i trykkbølgene som kommer fra motoren om du blander sammen eksosen...men hvorfor ikke prøve ??
              Ja dette er en 2 syl 4-T. Hele poenget mitt her er å forsøke å få dempet lyden samt å få en fin lyd. Skjønner at det ikke er noe poeng å forsøke å lage en tunedpipe. Lurer vel i grunn mest på om jeg kan gjøre noe "skade" med en slik potte? Enten den er felles for begge sylindrene eller den har et kammer for hver. Og om det er noen fare for at den kan bli for liten?
              Stein Johnsen

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

Er vel ikke noe problem med felles potte på en 4-takter? Se bare på en bilmotor
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

Hei,

Det er ikke noe problem med felles potte på verken 2 eller 4 taktere. Det er mindre kritisk på en 4 takter siden eksosanlegget ikke behøver å være avstemt som i det burde være på en 2 takter.

Skulle jeg ha lagd denne potta ville jeg ha lagd den så stor som det er mulig å få den, med to kammere. Hvor du tar ut utløpet spiller ingen rolle bare du tar det ut fra det siste kammeret (røret kan jo gå igjennom det første kammeret om du vil ha innløp og utløp på samme side. I veggen i potta ville jeg hatt et rør på rundt 3cm som er litt større i diameter enn rørene fra motoren. Utløpsrøret ville jeg brukt samme diameter som det i veggen i potta, hvis det ikke blir veldig langt da. Da ville gått opp litt i diameter.

Jeg vil mene at du uansett kommer til å dempe lyden med ei potte så det er jo bare å prøve, blir potta for 'trang' vil ikke motoren opp på turtall og går varm så jeg ville ha skrudd ut nåla en kvart omdreining på første oppstart for sikre at motoren har det bra.

Lykke til
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• Blåmås
                    • Feb 2011
                    • 335

Takk for tipsene, folkens. Ser ikke helt for meg en grei måte å få laget en felles potte med to kammer på. Dersom potta skal monteres liggende under motoren og begge sylindrene skal inn på samme side blir det jo mye lengre fra den ene. Og det vil jeg tro ikke er heldig? Men hva med en sylindrisk potte med tre kammer? Inn i hvert sitt kammer på endene, og utblåsning midt på fra felles kammer. På denne måten får jeg utnyttet plassen inne i cowlingen maksimalt, samt at jeg får utblåsningen der hvor jeg ønsker.
                    Håper bare ikke det viser seg at jeg ikke får plass når motoren kommer og jeg får prøvemontert...
                    Stein Johnsen

Comment

• lsigge
                      • Aug 2006
                      • 172

Har du vurdert strake rør?

Name:	07102010219.jpg
Views:	1
Size:	100.8 KB
ID:	578662
                      Har det selv på min OS FT 160. Demper masse og får en snasen lyd.
                      -------------------
                      Lars S. Siggerud

Comment

• Blåmås
                        • Feb 2011
                        • 335

Originally posted by lsigge
                        Har du vurdert strake rør?
                        [ATTACH=CONFIG]41538[/ATTACH]
                        Har det selv på min OS FT 160. Demper masse og får en snasen lyd.
                        Hmmm. Kanskje det enkle er det beste? Er vel i såfall ikke første gangen det er tilfelle. Får gjøre noen tester under innkjøringen når motoren kommer. Hvor stor diameter er det på rørene?
                        Stein Johnsen

Comment

• lsigge
                          • Aug 2006
                          • 172

Utblåsene har samme diameter som de originale bendene, 8mm innvendig (tror jeg de er...)
                          -------------------
                          Lars S. Siggerud

Comment

• Biplan
                            • Apr 2008
                            • 903

Originally posted by Blåmås
                            Ser ikke helt for meg en grei måte å få laget en felles potte med to kammer på. Dersom potta skal monteres liggende under motoren og begge sylindrene skal inn på samme side blir det jo mye lengre fra den ene.
                            4-takts motorer har også nytte av avstemt lengde på eksosen (røret fra eksosventilen til potta, evt fra eksosventilen til enden av røret ved "rake rør"), men ikke i samme grad som en 2-takter. Hvis du kjører på metanol/nitro er det viktig at begge eksosrør er like lange. På en bensinmotor med gnisttenning spiller ikke det så stor rolle.

Paulsenpotta kombinerer 2 prinsipper for demping; stort kammer i forhold til utløp og avstemt lengde på kammer og utløpsrør.
                            Formen på kammeret er ikke så viktig som volumet eller lengden. Røret inn kan sitte hvor som helst på kammeret.

Name:	DSC00172.JPG
Views:	2
Size:	162.6 KB
ID:	578663
                            Ettkammers potta over laget jeg av messing for å passe inne i cowlingen på en Laser 200 med Enya 60 4-takter. Den dempet lyden ganske bra i lufta, men jeg var nok uheldig med arealet på sideveggen for den ga en slags blikk-lyd på tomgang.

Har også laget ettkammers potte av en 0,33 liter colaboks til Saito FA-45 firetakter. Den ble limt med Araldit og varmeherdet. Dempet lyden veldig bra.

Originally posted by Blåmås
                            Men hva med en sylindrisk potte med tre kammer? Inn i hvert sitt kammer på endene, og utblåsning midt på fra felles kammer. På denne måten får jeg utnyttet plassen inne i cowlingen maksimalt, samt at jeg får utblåsningen der hvor jeg ønsker.
                            God idé, men husk at volumet med eksos da blir dobbelt så stort i det bakre, felles kammeret som i de to hovedkammerne. Da må du doble arealet (ikke diameteren) på utløpsrøret. Dempingen blir nok ikke like bra.

Edit: ved nærmere ettertanke tror jeg den løsningen lager flere problemer enn den demper lyden. Foreslår ett kammer til hver sylinder, gjerne med felles endevegg i midten hvis du kan leve med ett utløp på hver side. Ellers er det vel ikke noe i veien for å lage utløp i den midterste veggen og legge utløpsrørene i bue gjennom kammerne, men det er vanskelig å lage.
                            Last edited by Biplan; 04-05-11, 21:43. Reason: la til tekst
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• Blåmås
                              • Feb 2011
                              • 335

Originally posted by Biplan
                              4-takts motorer har også nytte av avstemt lengde på eksosen (røret fra eksosporten til potta, evt fra eksosporten til enden av røret ved "rake rør").
                              Nå blir det litt motstridende tips her. Noen sier at det ikke går å lage avstemt potte til 4-takter.
                              Men hvordan beregner du lengden på f.eks. rakrør på en 4-takter, Biplan?

Har lest at det skal gå å lime potter med epoxy. Syntes det hørtes litt på kanten ut. Men siden du har limt en med araldit som funket bra så ble vel det bekreftet her og nå.
                              Stein Johnsen

Comment

Working...