Unconfigured Ad

Collapse

Bygge om til Bensin

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

    #1

    Bygge om til Bensin

    Hei
    Har kjøpt en brukt YS 140 motor som jeg vurderer og bygge om til Bensin. Er det noen som har noen erfaring med og bygge om glowmotorer til bensin?
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

    #2
    Nei, men jeg håper virkelig du prøver på det for det hadde vært drittkult å følge med på

    Comment

    • Viggkri2
      • Nov 2005
      • 1048

      #3
      Leikvold hadde noe ombyggingsgreier en gang i tiden, bygde om en os-bgx med hans system, fungerte vel forsåvidt greit det.

      Viggo

      Comment

      • bardp
        • Nov 2010
        • 2473

        #4
        Hadde tengt og bruke et slikt HobbyKing Online R/C Hobby Store : Replacement Complete Ignition Set for Single Cylinder Gas Engines sett til tenning og så bare sjimse opp toppen litt for og redusere kompresjonen noe.

        Comment

        • Aviator
          • Mar 2005
          • 601

          #5
          Må ikkje den YS'n ha mye olje for smørring? har du tenkt ut hvordan du skal få nok "klisj" opp i vippearmene?
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

          Comment

          • bardp
            • Nov 2010
            • 2473

            #6
            Den skal vell ikke ha mer smøring en andte 4 taktere det er vel nitro YS motorene må ha mye av. Egentlig derfor jeg ønsker og bygge den omm. Har lest om mange som har bygd on O.S og ASP 4 taktere med bra resultat. Men en kan jo altida borre inn en nippel i dekslet over vippetøyet og gi den en dråpe totakstolje ved hvær oppstart.
            Last edited by bardp; 20-07-11, 14:03.

            Comment

            • Aviator
              • Mar 2005
              • 601

              #7
              Tenkte på om det e plass til en svamp eller noe som klarer å holde olja på plass... bare en tanke.

              Noen må være prøvekanin.... du får fortelle korsn det gikk.
              Hadde vært artig om du fikk d til.
              Svein Roe
              ----------------
              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
              Boomerang Sprint - Simjet 2250
              Starfire II P-60
              C-arf Extra 2,3 - DA 50
              EF Extra 91" - DA 60
              EF Edge 48"
              Ventus 4m
              Mini Nyx

              Comment

              • RGJ
                • Jul 2004
                • 922

                #8
                YS'n bør ha ca 20% olje når den går som metanol motor + ca 20-30 % nitro for å trives , dette er en meget høyeffekts motor som på ingen måte må sammenlignes med en vanlig 4 takter. hvordan den vil gjøre seg somen bensin motor vet jeg ikke ...blir vel slappe greier..
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

                Comment

                • Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

                  #9
                  Har man såpass lite kunnskaper på området at man må spørre her på forumet hvordan man i det hele tatt skal begynne på noe slikt, ville jeg kanskje ikke tatt en forholdsvis komplisert og hightech 4t motor med fuelpumpe og kompressormating som førstegangs prosjekt?
                  Og ikke bli fornærmet, jeg ser endel her inne veldig fort blir det. Dette er bare min personlige mening.
                  Jeg ville begynt med en halvstor 2t glow først og lært av den erfaringen først.

                  L.

                  Comment

                  • bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

                    #10
                    De fleste andre typer glowmotorer finner jeg beskrivelser på ommbygging til bensin på. Foreksempel her Just Engines Online Ltd Ignition Systems Så hadde det vært en O.S, ASP, Saito osv hadde jeg ikke spurt her. Men siden jeg ikke har funnet noen omtale av ombygging av YS kunne det jo være intresant og høre om det er noen som har prøvd. Et spørsmål er jo om menbraner og pakkninger i drivstofpumpe og kompresor tåler bensin.

                    Comment

                    • P-51D_OLD_CROW
                      • Oct 2006
                      • 840

                      #11
                      Send en mail til YS fabrikken. De har kanskje råd og tips? Mulig de har testa det allerede!
                      Stig-Arne Isaksen

                      Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                      Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                      Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                      Comment

                      • bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

                        #12
                        Nå har jeg bestilt tenningsanlegget så får vi se. Tester det muligens på en ASP 120 4 takter først intill jeg finner ut om YSen tåler bensin.

                        Comment

                        • tyor
                          • Mar 2005
                          • 9757

                          #13
                          husk du må ha med passende plugg i glow størrelse
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment

                          • bardp
                            • Nov 2010
                            • 2473

                            #14
                            Ja jeg har noen RCEXL 1/4-32 spark plug som jeg tror passer men skal for sikerhet skyld prøve en slik i en glowmotor i morgen når jeg kommer hjem.

                            Comment

                            • bardp
                              • Nov 2010
                              • 2473

                              #15
                              Fikk motoren for noen dager siden og i dag tok jeg og testet den for å se at den var iorden. Hadde kun Rapicon 15/18 brennstoff og tengte at jeg i det minste ville få start med det. Og ja den startet og gikk noe vederstyggelig har aldrig vært borti noe så råt som denne motoren. Jeg sjønner ikke hvorfor det sies at den må ha minst 20% nitro. Som jeg ser det går den jo som et skudd på samme suppa som jeg bruker på alle mine andre motorer. Og da faller jo noe av begrunnelsen for og bygge om til bensin bort.

                              Comment

                              Working...