Unconfigured Ad

Collapse

Delepriser.....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • oisf3a
    • Jul 2003
    • 39

Delepriser.....

Hei

Bestilte 2 stk stempelringer til OS140RX fra en større norsk leverandør for et drøy uke siden. Fikk hentelapp i posten på kr 388,-
    Greit nok, stempelringer har høy kilopris og litt porto trengs jo også.
    Så åpner jeg pakka (konvolutten) og ser at det bare er EN ring der og at jeg også bare er fakturert for EN. Stk prisen er kr 279,- og portoen kr 91 (!!!)

Prisen på Tower hobbies er $24 pr ring. Ved neste anledning skal jeg sørge for å måtte betale toll og moms når jeg trenger noe. Handler stort sett i utlandet, men fra nå av er det jevnt slutt med å supportere norske forhandlere....
    hilsen

ois
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5878

Mener du å supportere norske forhandlere eller posten ??

Comment

• oisf3a
      • Jul 2003
      • 39

Forhandlere...
      Posten har jo sine standardpriser for "servicepakke 0-10kg", men det finnes jo billigere måter å sende en stempering på. (det var jo ikke akkurat et byggesett på 10 kg jeg bestilte)

Forøvrig var prisen 297 og ikke 279.

Modererer meg litt for ikke å ta alle under en kam og føyer til at det finnes andre norske forhandlere som jeg vet ville ha sendt dette billigere.

Men jeg reagerer både på selve deleprisen og måten den ble sendt på.
      hilsen

ois

Comment

• Supra25
        • Sep 2003
        • 1825

Skjønner hva du mener, ois. Har opplevd det samme sjøl med et baklager til en 160 maskin. Frakta var ikke så ille i og med at jeg forhåndsbetalte med VISA, men deleprisen var uforholdsmessig høy i forhold til samme vare fra Tower. Og med tanke på at man kan bestille akkurat samme lager fra ander ikke-hobby relaterte steder.

Har også sett flere eksempler på dette her med like varer som leveres fra forskjellige forhandlere, hvor varen det hos en butikk\forhandler har kostet x kroner mens den hos en annen kosta halvparten. I slike tilfeller kan man ikke argumentere med norske lønnsnivåer og lagerkostnader... Det er i mange bransjer 'common knowledge' at det ofte er i tilleggsutstyret og reservedeler at kronene tjenes, og at varer i disse kategoriene gjerne har en skikkelig onkel Skrue kalkyle. Men noen ganger blir det for drøyt.

I disse internett tider kan slikt være skadelig for omsetning og rykte, spesielt siden mange deler sine erfaringer på fora som dette. Jeg er for å støtte opp under våre norske forhandlere så godt vi kan, men akkurat det der er en to-veis gate som vel har blitt omtalt nok ganger her på forumet.
        Odd Sundet
        http://www.imacnorge.no

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

tja regnestykket er vel ganske greit.
          Tower Hobbies 24$ for 1stk ring = 24x 6,44 = 154,56. 154.56x1.24 = 191,65kr + frakt. fornuftig pris i norge burde da vere noe sånt som 154.56x1.30x1.24 = 249,15krstk + frakt. Her har vel XX (som om vi ikke vet hvem det er) tatt litt hardt i som vanligt på slike deler (men ikke mere enn hva en kunne forvente). fikk du ikke tilbud om å forskudds betale delene slik at de kunne sendes som brev?
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Originally posted by Vingemutteren
            fikk du ikke tilbud om å forskudds betale delene slik at de kunne sendes som brev?
            Det beste er å sende pr brev, men importøren er sikkert redd for transportskader og tap av erstattninger....

Jens Eirik

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Originally posted by Vingemutteren
              tja regnestykket er vel ganske greit.
              Tower Hobbies 24$ for 1stk ring = 24x 6,44 = 154,56. 154.56x1.24 = 191,65kr + frakt. fornuftig pris i norge burde da vere noe sånt som 154.56x1.30x1.24 = 249,15krstk + frakt.
              Nå blir ikke dette regnestykket helt riktig i og med at summen av delen og frakt fra Tower mest sannsynlig kommer under 200,-, og da krever ikke staten noe ekstra pant for varene.
              Odd Sundet

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Det stemmer nok om du bare bestiller 1 ring, men siden du bestilte 2 fra NM hadde du vel gjort det samme fra Tower. Uansett så må N eh XX ta seg betalt med moms på toppen.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Supra25
                  • Sep 2003
                  • 1825

Det er klart...i dette spesifikke tilfelle. Selv om jeg har opplevd det samme som ois på èn spesifikk del i fra leverandør X (som vi alle vet hvem er), så var hovedpoenget med innlegget mitt at dette ikke er et enkelttilfelle og slettes ikke begrenset til denne ene forhandleren.

Nå har vel allerede denne debatten gått sin gang for ikke så lenge siden. Med fare for å rippe opp i det igjen så skjønner jeg godt at ois (og andre for den saks skyld) velger å handle i fra utlandet når man opplever slike forskjeller pris, både på frakt og deler.

For å spinne litt videre på dette med pris og service, la meg et annet konkret eksempel.
                  En god venn av meg bestilte 3 microservoer for en stund tilbake (det spiller ingen rolle fra hvem). Det ble krevd forskuddsbetaling og varene ble sendt med brev. Forhandleren krevde i dette tilfeller 90 (nitti) !! kroner i porto og emballasje. 3 microservoer i en boblekonvolutt koster maks 35,- inkl. porto. Dette var hårreisende. I tillegg til dette ville ikke forhandler sende som Norgespakke (det kom opp under bestilling), og det var dermed null trackingmuligheter. Og hva skjedde?! Jo, nettopp...forsendelsen kom aldri fram.

Så kommer dette med service inn i bildet. Som den profesjonelle part burde forhandler ordnet opp i dette (etter min mening), og sendt nye servoer. I stedet nektet han i utgangspunktet å være behjelpelig med noe som helst. Etter litt krangling på mail tilbød han seg å tilbakebetale halvparten. Så kommer det morsomste av alt. Han ville IKKE refundere de 90,- som han hadde belastet i frakt & porto. Dette til tross for at servoene aldri kom fram.
                  Etter mye om og men ble endelig halvparten av prisen for servoene satt inn på min venns konto, men først etter flere purringer.

Når man både hører og opplever sånt inspirerer det ikke akkurat til videre handel hos slike forhandlere. Heldigvis er de aller fleste forhandlere mye bedre på service enn i dette tilfelle, men jeg kommer som sagt stadig over, i mine øyne, direkte overprising av varer. Sånt er for meg veldig tillitsSvekkende. Jeg bruker, i likhet med mange andre her på forumet, altfor mye penger på modellhobbyen min hvert år, og når jeg handler er det viktig at opplevelsen er positiv. Det handler ikke bare om pris. For meg (og kanskje andre) er det totalopplevelsen som gjør at jeg forblir trofast til en forhandler. Summen av pris og service. Jeg betaler villig litt ekstra hvis service, kompetansenivå og oppfølging er bra hos den lokale handleren eller norske nettbutikken.

For det er klart at de er hjemme på berget ikke klarer å konkurrere med prisene til Towerhobbies, Cyberheli, Helikraft og hva de nå alle heter. Men jeg synes at de må passe seg for å ikke falle helt av lasset. Som denne tråden jo er et bra bevis på så blir fort negative erfaringer delt med andre og som forhandler kan man lett miste noen kunder når sånt skjer. Verden har blitt mye mindre og det er kjøpers marked. Det er viktig å være på hugget med gode priser og topp kundeservice - til enhver tid.

Det bør ikke gå 3 dager fra man sender en mail til man får svar, lik vare bør ikke koste det dobbelte hos en handler kontra en annen, og det blir feil å ta 90 kroner i porto&emb når det faktisk ikke koster faktisk ikke koster mer enn 35....

La meg avslutningvis få legge til at er klart at det er lett å generalisere og stryke alle over èn kam, og selv om også det blir litt feil synes jeg at det kanskje burde gå av noen varselbjeller når pris, leveringstid OG service er bedre fra butikker på andre siden av kloden.
                  Odd Sundet

Comment

• Kråka
                    • Mar 2004
                    • 199

Originally posted by Supra25
                    En god venn av meg bestilte 3 microservoer for en stund tilbake (det spiller ingen rolle fra hvem). Det ble krevd forskuddsbetaling og varene ble sendt med brev. Forhandleren krevde i dette tilfeller 90 (nitti) !! kroner i porto og emballasje. 3 microservoer i en boblekonvolutt koster maks 35,- inkl. porto. Dette var hårreisende. I tillegg til dette ville ikke forhandler sende som Norgespakke (det kom opp under bestilling), og det var dermed null trackingmuligheter. Og hva skjedde?! Jo, nettopp...forsendelsen kom aldri fram...

Det bør ikke gå 3 dager fra man sender en mail til man får svar, lik vare bør ikke koste det dobbelte hos en handler kontra en annen, og det blir feil å ta 90 kroner i porto&emb når det faktisk ikke koster faktisk ikke koster mer enn 35....

La meg avslutningvis få legge til at er klart at det er lett å generalisere og stryke alle over èn kam....
                    Tillot meg å klippe litt/mye...
                    Odd: Dette er såvidt grovt at jeg synes vi har krav på å få vite hvem dette gjelder. Både av hensyn til kunder, og også andre og uskyldige forhandlere! Ellers blir nettopp resultatet at vi skjærer alle over én kam...

Jeg bruker gjerne mine surt erhvervede kroner hos de lokale forhandlere, men ikke for enhver pris. Og hvis de ikke har varene på lager, og jeg må vente en uke eller mer på at de skal få varene fra norsk importør, kan jeg like gjerne bestille fra motsatt side av kloden og få varene på halve tiden... Og spare penger attpåtil!
                    Bygger bedre enn jeg flyr...
                    ARF? Nei takk!

Comment

• Supra25
                      • Sep 2003
                      • 1825

Forhandleren i dette tilfellet var Griffin. La meg legge til at jeg bare har hørt en side av saken, men sakens fakta rundt kostnader er i hvert fall helt på det rene. Som nevnt opplevde jeg det samme. Bestilte 2 mikroservoer, hvorpå han belastet 50,- i porto. Jeg har bestilt akkurat det samme fra Moss Hobby og ble kun belastet faktiske utgifter.

2 Waypoint servoer med emballasje veier under 100g (sendt i boblekonvolutt faktisk under 50). Det koster 12,- i porto å sende inntill 100g. Med konvolutt snakker vi kanskje 25,-. Da er det drøyt å ta det dobbelte synes nå jeg.

I forbindelse med disse to hendelsene mistet Griffin minst 5 kunder. Vi to som har bestilt av han, samt kompiser vi har snakka med. Hvorvidt vi to var maks uheldige eller ikke spiller liten rolle. Vår handleopplevelse var meget negativ og jeg tror ingen av oss kommer til å bruke han igjen med det første (om noensinne). Det samme gjelder for enhver annen forhandler hvor vi måtta oppleve lignende ting.

Som sagt...verden har blitt et veldig lite sted, og med slik type service kan man ikke konkurrere med de store nettbutikkene. Når noe går galt må man utvise litt smidighet. Ved å ikke erstatte de tapte servoene sparte nok Griffin noen få kroner, men jeg tør påstå at han egentlig tapte mye mer enn de 3 servoene hadde kostet han i form av fremtidig tapt salg. Smidig ble det i hvert fall ikke behandlet.

Da burde erfaringen om akkurat det være delt, og det er et eksempel som i min bok burde stå til skrekk og advarsel for andre.

Odd Sundet
                      Odd Sundet

Comment

• oisf3a
                        • Jul 2003
                        • 39

Historien til Supra25 lyder meget kjent, men historien hans gjelder ikke meg. Derimot er jeg rimelig sikker på at det er samme forhandler som jeg også bestilte 4 mikroservoer hos. Jeg ble bedt om å forhåndsbetale varene + kr 120 (!!!!) i porto. I tillegg ble pakker sendt bare på onsdag og lørdag, altså måtte jeg forvente 2 dagers forsinkelse i leveransen.

Dette er ren faktaopplysning så får enhver trekke sine egne konklusjoner.

Øistein Hoelsæter
                        hilsen

ois

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

Hei oisf3a, detr siste innlegget ditt er av en slik art som vi her i forumet har blitt pålagt å signere med fult navn, venligst rediger dette og sett inn fult navn.

Har selv handlet hos Griffin og fått god service derfra. Hadde en Waypoint servo som gikk 90 grader og så låste seg, sendte mail om saken og fikk ny uten videre diskusjon, det kaller jeg god service da de fleste ofte lager mye styr før de gir seg.
                          Ja han er dyr på porto/frakt håndtering, ihvertfall på smådeler men pakken som kom til meg var norgespakke, dette var fordi for mange forsendelser ikke hadde kommet frem med vanligt brev/bobleplast konvolutter og han derfor hadde gått bort fra slike forsendelser (nå fikk jeg riktignok erstattnings servoen i boblekonvolutt men den gikk jo som sagt på hans bekostning). Har inntrykk av at det er mest å spare hos Griffin når en handler for noen kr i gangen slik at en har flere ting å fordele frakten på, at han sender kun 2 ganger i uken ser jeg heller ikke på som noe problem (en vet i hvertfall når varene blir sendt da). Dette er jo hobbyen min og ikke yrket mitt så jeg kan godt koste på meg å vente noen dager (men det er viktigt å vite hvor mange dager ellers blir en fort utolmodig ). Som eksempel kan jeg si at vår lokale hobby/leke butikk sender sine bestillinger på tirsdag og varene leveres på fredag så bestiller vi på onsdag går det helt til fredag i uken etterpå for å få varene. Ingen som letter på øyenbrynene over dette.

Gert A Hildrestrand
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Comment

• RGJ
                            • Jul 2004
                            • 922

Hei!
                            det er nok endel og hente på og handle i utlandet!
                            det meste er billigere nesten .....
                            men når det gjelder lagre til motorene våre er jo dette faktisk ting som kan skaffes her hjemme og sikkert til en billigere penge, det lille problemet er at du første gang du bytter (hvis du ikke kan få opplysninger fr andre) ER AT DU MÅ HA DE UT OG FINNE STR PÅ DE , DET STÅR OGS ETT NR PÅ DE SOM REFERERE..UPS CAPSLOk..direkte til størrelsen ...noen ganger står det også en bokstavkode der .
                            feks til os 140 rx er det front w 6000-2rsh/c3 6000 er størrelsen 2rsh er tetningen i dette tilfellet gummi hadde det vært metall så hadde bokstak koden vært 2z dette er for tetting begge sider ...enkel 1rsh osv....baklagret er w 6904 2rsh\c3 glemte w = rustfrie lagre ...c3 er den innebygde slarken i lagret . dette er samme lagret som blir brukt i rx fi etter det jeg vet.
                            nå vet jeg ikke helt ut pris over dsk men vil tippe ca 130-140 kr +moms.....men det er mange steder og kjøpe lagre , vil vel anbelfale skf , det er normalt bedre lagre enn de nsk som satt i min os!
                            en annen ting ved bytte av lagre er husk temperaturen ved motering av disse .....åpne lagre ikke over 110 grader og tette maks 80 dette pga fettet som er i de!
                            Rune
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Hei Satanoperca
                              Om du oppga D og d1 + bredde på lagrene så hadde je kunnet legge ut dele nummeret i andre lager merker her. I tillegg så kan jeg si med en gang att rustfrie lager er fy fy så det holder, disse lagrene er mye mykere og mere utsatt for slitasje enn vanlige carbonlager, i tillegg kan de miste fragmenter ut i sylinderen hvor det som kjent helst ikke bør være fremed elementer. Jeg ble faktisk dirrekte fra rådet å kjøpe slike rustfrie lager av en av de lokale lager levrandørene som var lei av garanti problemer og klager på slike lager, han leverer hovedsaklig til industrien men også til oss i modellfly hobbyen. se på http://www.smk.no/
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Comment

Working...