Announcement

Collapse
No announcement yet.

JBA 15 cc bensin som havarerte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JBA 15 cc bensin som havarerte.

    Var ute og fløy med min P40 med JBA 15 cc bensinmotor i dag. Plutselig stoppet motoren og jeg rakk ikke tilbake til stripen men landet i en delvis tilfrosset myr. Ikke så mye skade på flyet stortsett bare et delvis avrevet understell. Men motoren var det verre med Propelmutteren var løsnet så her har det vært snakk om bråstopp. Satte propellen fast men jeg kan tørne proppelen uten at det skjer noe i motoren. Enten er veive, råden eller krontappen knekt. Det som er lit dumt er at denne motoren kjøpte jeg ny fra en kar på RCmarket.no i våres. Han hadde hjøpt den fra TS en tid tidligere. Mear jeg har ikke noen papirer på dette. Motoren er jo under et år gammel og det burde jo således være garanti på den.
    Jeg får ta kontakt med TS på mandag og høre hvordan de ser på saken.
    Noen gode råd i denne sammenheng?

  • #2
    Originally posted by bardp View Post
    Noen gode råd i denne sammenheng?
    Helt klart. Fly EL!
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      JBA er vel ikke kvalitets motor. Brodern hadde en 140 motor og byttet toppen 2 ganger på 30 flights da den sprakk. Styr unna og bruk pengene på noe annet.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Helt klart. Fly EL!
        Nei nå er jeg Mann så det passer seg ikke. Og desuten tar de fyr og da ryker jo hele modellen.

        Comment


        • #5
          Kunne ikke dy meg måtte skru ut motoren og se hva som var skjed.
          Click image for larger version

Name:	065.jpg
Views:	1
Size:	80.1 KB
ID:	583764
          Det viser seg at veivlagerbosset er slit av. Ikke mulig og se andre skader i motoren lit metalspon her og dær så rengjøring må till. Har sendt en melding til TS og er spent på hva de svarer. Ser nå ut til at det eneste som trenges er en ny råde.

          Comment


          • #6
            Ser ut til at dett ender lykkelig. TS fant kjøperen i sitt arkiv og jeg får motoren reparert på garanti. Kjempebra servise fra TS.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bardp View Post
              Nei nå er jeg Mann så det passer seg ikke. Og desuten tar de fyr og da ryker jo hele modellen.
              Haha bra svar!

              Fint det ender bra da! Ikke dårlig..
              ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

              Comment


              • #8
                Nei det viser seg jo at når noe går galt er det veldig greit og kunne hendvende seg til en serviseinstilt Norsk forhandler.
                Blir nokk bra det her den lille JBA 15 cc motoren er utrolig sterk sett i forhold til størrelsen så det er en motor jeg liker gott. Det eneste jeg savner til den motoren er er skikkelig eksosanlegg det som følger med demper ikke akurat lyden noe serlig.

                Comment


                • #9
                  Nå forsvant vist motoren da den ankom TS de har kvitert for å ha motatt den men fant den vist aldrig mer. Men saken ble greit fikset med at de sente meg en ny motor som jeg mottok i dag..
                  Da får jeg nokk min P40 flyklar med ski til helga.
                  All takk for meget bra servise fra TS.

                  Comment


                  • #10
                    Da var motoren montert og min P40 fikk seg hele 8 turer i dag 7 med meg som pilot og en med junior bak spakene.
                    Click image for larger version

Name:	12022012042[1].jpg
Views:	3
Size:	80.5 KB
ID:	585803
                    Click image for larger version

Name:	12022012043[1].jpg
Views:	2
Size:	77.5 KB
ID:	585804
                    Dette er trolig Norges styggeste P40 og antagelig den eneste med ski, men den flyr helt utrolig bra.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by bardp View Post
                      Nå forsvant vist motoren da den ankom TS de har kvitert for å ha motatt den men fant den vist aldrig mer. Men saken ble greit fikset med at de sente meg en ny motor som jeg mottok i dag..
                      Da får jeg nokk min P40 flyklar med ski til helga.
                      All takk for meget bra servise fra TS.
                      Overrasker meg at du omtaler det som «meget bra service». God service og oppover, da forventer jeg at man gjør mer enn hva man vil kunne ha krav på. At de sender deg en ny motor etter å ha rotet vekk din, anser jeg som en selvfølge og på ingen måte bra service. Hadde de gitt deg et plaster på såret i tillegg eller latt deg oppgradere vederlagsfritt, da nærmer vi oss bra service. Å følge lovverket vil jeg si er forventet av en seriøs forhandler.

                      Forøvrig var ikke modellen så veldig stygg. Likte den.
                      Ørjan Pettersen
                      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                      Comment


                      • #12
                        Vel siden jeg ikke hadde noen for for dokumentasjon på at motoren var kjøpt på TS kunne de bare avist all reklamasjon om de hadde ønsket. Ingenting jeg kunne ha hjort med det. Men isteden gir de meg en ny motor. Det er god servise

                        Comment


                        • #13
                          I dag var jeg og junior en snartur på stripa for og lufte noen maskiner deriblant min P40. Den startet med en gang og gikk greit ruste den opp et par ganger og kjørte ut på stripa. Ga så gass og tok av, etter 20-30 m stoppet motoren. Vel jeg hantet flyet og tenkte den kansje var lit for mager på full fart. Motoren startet med en gang og jeg dro den opp for og justere H nåla. Den kunne jeg da skru ut så mye jeg vill uten at motoren ble for fet. Med 2 1/2 tørn ut gikk motoren på full fart men om jeg skrur ut mer skjer det ingen ting. Forsøkte og ta av en gang till men den stoppet på ny så snart den vae kommet i lufta. Sjekket så drivstoftilførselen og det kommer bensin i massevis.
                          Noen som har en ide om hva dette kan skyldes?
                          Har forøvrig sendt en meil til TS i dag om saken men har ikke fåt noe svar ennå.

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du ikke har montert bensinfilter, kan det ha kommet "skitt" i forgasser. Da må forgasseren demonteres og blåses ren. Forgasserrens kan også være en fordel å benytte.
                            Karl Hans Glommen.
                            Mjøsa Modellflyklubb

                            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                            Comment


                            • #15
                              Jo bensinfilter er montert. Tror kansje det er hul i membranen eller lekasje noen andre steder på forgasseren da jeg nå kommer på at det var en del bensin inni covlingen etter siste flyforsøk. Jeg har nå lånt en forgasser fra en annen liten motor og sat på så får jeg se om den går skikkelig med den.

                              Comment

                              Working...
                              X