Announcement

Collapse
No announcement yet.

JBA 15 cc bensin som havarerte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har nå vert en tur på stripa og testet. Med låneforgasseren gikk den som et skudd. Så nå ffår jeg prøve og finne ut hva som feiler den andre.

    Comment


    • #17
      Ja da smalt det på nytt.
      Vat og fløy nå i etermidag motoren startet som vanlig lett og gikk fint. Varmkjørte den og tok av etter en runde rundt stripa stoppet den meget brått ja så brått at propell og spinner muts fløy av. Berget heldigvis flyet helt ned men motoren kan nå kun dreies en halv omdreining før den stopper. Begyner vel kansje og miste trua på dnne motoren nå denne har trosalt ikke kjørt mer en ca 20 turer.
      Har sent en meil til TS så får jeg høre hva de har og si til saken.

      Comment


      • #18
        høres ikke ut som dette er noe å satse på nei, har nettopp bestilt en cessna cardinal og jba .61 nitro motor som nytt skolefly til klubben. får håpe nitro motorene jba er litt mere holdbare.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #19
          Click image for larger version

Name:	16042012114[1].jpg
Views:	1
Size:	70.8 KB
ID:	587755
          Greide ikke og dy med måtte åpne motoren og se hva som var skjedd. Akurat det samme som skjedde med den første motoren jeg hadde.

          Nå får jeg vel skru ut motoren av min cessna 177 cardinal en Saito 115 4t og sette inn i P40en da torpedoveggen i cessnaen er gottt i oppløsning. Trenger et fly med ski da våren lar vente på seg.

          Jeg tror vel ikke at dete er et generelt problem med JBA motorene men kansje heller knyttet til denne modellen. Har hat en JBA 56 2t glow som gikk atskillige turer uten noe problem.
          Last edited by bardp; 16-04-12, 19:55.

          Comment


          • #20
            Vi har vel hatt noen diskusjoner før ang. motorer Ingen alvorlige, men vi har vel vært ganske uenige.
            Men nå skjønner du kanskje hvorfor jeg kjøper motorer som koster litt mere enn det drite der.........sorry, ikke vondt ment
            Det kryr vel ikke av 15cc bensinmotorer, men kanskje en DLE-20 hadde gjort susen

            Comment


            • #21
              Ja det kan godt være at en DLE 20 hadde vært bedre, men nå skal jeg montere inn en Saito 115 4t den vet jeg med sikkerhet er driftsikkerheten selv.
              Men nå er det jo ikke alle bilige kinamotorer som er dårlige Junior logget i helgen sin tur nr 350 med en Turnigy 26HP-S bensinmotor og den har det aldriv vært feilpekk i. Og det skyldes iallefall ikke at den har vært pent kjørt.

              Comment


              • #22
                Jeg har liten tro på bensinmotorer med glidelager i råden.
                Glidelager funker på "slimers" som har 15-20% olje i fuelen og har ett mye fetere blandingsforhold. En bensinmotor går mye varmere og bruker en god del mindre drivstoff som i tillegg bare har en brøkdel av oljen i forhold til glowfuelen. Blir rett og slett for varmt og for lite smøring.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by bardp View Post
                  [ATTACH=CONFIG]52668[/ATTACH]
                  Greide ikke og dy med måtte åpne motoren og se hva som var skjedd. Akurat det samme som skjedde med den første motoren jeg hadde.

                  Nå får jeg vel skru ut motoren av min cessna 177 cardinal en Saito 115 4t og sette inn i P40en da torpedoveggen i cessnaen er gottt i oppløsning. Trenger et fly med ski da våren lar vente på seg.

                  Jeg tror vel ikke at dete er et generelt problem med JBA motorene men kansje heller knyttet til denne modellen. Har hat en JBA 56 2t glow som gikk atskillige turer uten noe problem.
                  Ser nok ut til at den har gått for magert, eller ikke fått nok kjøling. Ville nok fungert bedre på et fly der motoren ikke er innebygget.
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Larsern View Post
                    Jeg har liten tro på bensinmotorer med glidelager i råden.
                    Glidelager funker på "slimers" som har 15-20% olje i fuelen og har ett mye fetere blandingsforhold. En bensinmotor går mye varmere og bruker en god del mindre drivstoff som i tillegg bare har en brøkdel av oljen i forhold til glowfuelen. Blir rett og slett for varmt og for lite smøring.
                    Fuelmotorer som er bygd om til bensin ser ut til å fungere, eller kjører de på mye oljeinnblanding ?
                    Bfight 210
                    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                    Phoenix RC Club

                    Comment


                    • #25
                      Har bygd om en ASP 180 4t til og kjøre på E85 men på den bruker jeg 5% olje, har kjørt en god del med denn og ikke hatt noen problemer.
                      Var nå ute og fløy litt i etermidag med P40 en nå med Saito 115. Du verden for en forskjell. Mye bedre lyd og drag tror nokk den kommer til og forbli i flyet så lenge det varer. I tilegg ble flyet 250g lettere med Saitoen.

                      Fikk forøvrig meil fra TS nå i kveld de skulle ta kontakt med fabrikken for og undersøke om dette er en kjent feil. Så får vi se hva som etervert skjer.

                      Comment


                      • #26
                        Nå er iallefall saken med JBA 15 cc ute av verden. Jeg fikk ret og slett en DLA 32 i stredet mot et mellomlegg på kr 800,-. Så da er jeg fornøyd. Får vel bare finne et passende fly til den da, forslag?

                        Comment

                        Working...
                        X