Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Har en ASP FS61AR med 12 X 5 trepropell som går på ukjent turtall og 5% nitro, men savner litt effekt, noen som har ett forslag til hva som fungerer?
Motoren sitter i en Phoenix Decathlon 40 size fra Elefun
Har to slike motorer og etter min erfaring går de best med 12x6 eller 11x7 propeller. De fåretrekker lit tungre plastpropeller gjerne ACP. Har nå akurat lagt inn veivhusavluftingen på motor nr 2 inn i innsugsmanefoylen. Dette gir mindre griseri på flyet og en kan kjøre med noe mindre olje i drivstoffet.
Har igen erfaring med ASP, men har flere firetaktere av ymse andre fabrikater.
Min erfaring er at de fleste firetaktere liker å ha en litt tyngere propell, de trenger rett og slett den ekstra singhjulseffekten.
Det varierer fra type til type, har en gammel YS som rett og slett ikke går under 5000 rpm med en trepropell.
Funker rett og slett ikke, kaster propeller hoster og spraker og er direkte vemmelig.
Min Saito 65 kan gå med en trepropell, men føler at den går jevnere og har mer kraft (spesielt på lave turtall) med en tyngere propell.
Jeg bruker 12 * 8 på denne. har brukt både Master Airsrew og APC. litt høyere maksytelse og mindre støy med APC.
Kanskje mer kraft på tomgang med Master, du vet etter en sakte lowpass.
Poenget er at en motor som går jevnt og fint også yter bedre.
Niels Jensen
Phoenix rc club
Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.
ASP 61 4t er en flott liten motor men har helt klart begrensede kraftresurser. Skal du fly tøf 3D med et 40 sice fly blir den for svak. Da får du heller sette in en YS 70 4t den har krefter i massevis.
At ventilene er rett justert på en 4t anser jeg som en selvfølgelighet. De må forøvrig justeres fra tid til annen da eksosventilen har en tendens til og bli for stramm etter en tid og blir den da ikke justert brenner den og du mister kompresjonen. Ser forøvrig at du bruker 5% nitro motoren går bedre på 15% nitro 18% olje. Legger du veivhusavluftingen inn i insuget holder det med 10-15% olje.
Jeg sjekket ventil klaring når motoren var ny, men hva er vanlig service intervall på justering?
Vis noen er nysgjerrig, så prøvde jeg med 12 X 8 APC i helgen, men synes 13 x 4 fungerte bedre.
Jeg kontrolerer vanligvis ventilklarinfene etter at ca en kanne drivstoff er fortert. 12x8 vil være helt ubrukelig på den motoren blir alt for tung og du får lite efekt. 12x6 er perfekt gir bra efekt og fin fart. 13x4 synes jeg gir for lite fart og en må liksom fly med høyt turtall hele tiden. Men det kommer jo an på vilket fly motoren sitter i.
Nå har det vel aldrig vært meningen at en Decathlon skal fly 3D den er liksom ikke lagd for og henge etter propellen men for og fly på vingene. Men ønsker du nå alikevell det må du nokk inn med mye mer motor. YS70 har samme mål og vekt som ASP61 men yter nesten det dobelte så med en slik vil det ike være motoren som er begrensningen. Den drar nesten 5,5 kg rett opp.
Men skal en fly 3D ville jeg nokk valgt et annet fly.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment