Unconfigured Ad

Collapse

Propell valg til ASP 61 firetakt

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Runar K
    • May 2011
    • 86

    #1

    Propell valg til ASP 61 firetakt

    Har en ASP FS61AR med 12 X 5 trepropell som går på ukjent turtall og 5% nitro, men savner litt effekt, noen som har ett forslag til hva som fungerer?
    Motoren sitter i en Phoenix Decathlon 40 size fra Elefun
    Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
    Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
    RCF RS352 EPP
    GP Viper-500 pylon
    1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
    Spektrum DX6 & DX8
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

    #2
    Kjør den på 12*6 eller 12*8, kan også hende at den vil fungere fint med en 13*4 også. Brukt mine på 15% nitro så anbefales
    Lars Norberg

    Comment

    • Runar K
      • May 2011
      • 86

      #3
      Takk for tipset
      Hvilket fabrikat på propell anbefales? APC ??
      Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
      Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
      RCF RS352 EPP
      GP Viper-500 pylon
      1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
      Spektrum DX6 & DX8

      Comment

      • Lars N
        Moderator
        • Apr 2002
        • 2891

        #4
        Originally posted by Runar K
        Takk for tipset
        Hvilket fabrikat på propell anbefales? APC ??
        Har brukt veldig mye APC, god effekt, lite støy så kan trygt anbefales
        Lars Norberg

        Comment

        • bardp
          • Nov 2010
          • 2473

          #5
          Har to slike motorer og etter min erfaring går de best med 12x6 eller 11x7 propeller. De fåretrekker lit tungre plastpropeller gjerne ACP. Har nå akurat lagt inn veivhusavluftingen på motor nr 2 inn i innsugsmanefoylen. Dette gir mindre griseri på flyet og en kan kjøre med noe mindre olje i drivstoffet.

          Comment

          • highspeed
            • Nov 2005
            • 227

            #6
            unngå trepropeller

            Har igen erfaring med ASP, men har flere firetaktere av ymse andre fabrikater.
            Min erfaring er at de fleste firetaktere liker å ha en litt tyngere propell, de trenger rett og slett den ekstra singhjulseffekten.

            Det varierer fra type til type, har en gammel YS som rett og slett ikke går under 5000 rpm med en trepropell.
            Funker rett og slett ikke, kaster propeller hoster og spraker og er direkte vemmelig.

            Min Saito 65 kan gå med en trepropell, men føler at den går jevnere og har mer kraft (spesielt på lave turtall) med en tyngere propell.
            Jeg bruker 12 * 8 på denne. har brukt både Master Airsrew og APC. litt høyere maksytelse og mindre støy med APC.
            Kanskje mer kraft på tomgang med Master, du vet etter en sakte lowpass.

            Poenget er at en motor som går jevnt og fint også yter bedre.
            Niels Jensen
            Phoenix rc club

            Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

            Modellflyving er mental hygiene.

            Comment

            • Runar K
              • May 2011
              • 86

              #7
              Prøvde med 13 X 4 APC i dag, å fikk merkbar forskjell på draget, nå klarer jeg å få den til å henge i propellen med nød og neppe
              Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
              Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
              RCF RS352 EPP
              GP Viper-500 pylon
              1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
              Spektrum DX6 & DX8

              Comment

              • bardp
                • Nov 2010
                • 2473

                #8
                ASP 61 4t er en flott liten motor men har helt klart begrensede kraftresurser. Skal du fly tøf 3D med et 40 sice fly blir den for svak. Da får du heller sette in en YS 70 4t den har krefter i massevis.

                Comment

                • Bredo
                  • Dec 2010
                  • 41

                  #9
                  Hei.

                  Det kan og være lurt og kontrollere ventilene evt justere de, her kan du hente en del.
                  Er ingen selvfølge at de er 100% selv om den er ny.

                  Vh
                  Tom R

                  Comment

                  • bardp
                    • Nov 2010
                    • 2473

                    #10
                    At ventilene er rett justert på en 4t anser jeg som en selvfølgelighet. De må forøvrig justeres fra tid til annen da eksosventilen har en tendens til og bli for stramm etter en tid og blir den da ikke justert brenner den og du mister kompresjonen. Ser forøvrig at du bruker 5% nitro motoren går bedre på 15% nitro 18% olje. Legger du veivhusavluftingen inn i insuget holder det med 10-15% olje.

                    Comment

                    • Runar K
                      • May 2011
                      • 86

                      #11
                      Jeg sjekket ventil klaring når motoren var ny, men hva er vanlig service intervall på justering?
                      Vis noen er nysgjerrig, så prøvde jeg med 12 X 8 APC i helgen, men synes 13 x 4 fungerte bedre.
                      Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
                      Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
                      RCF RS352 EPP
                      GP Viper-500 pylon
                      1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
                      Spektrum DX6 & DX8

                      Comment

                      • bardp
                        • Nov 2010
                        • 2473

                        #12
                        Jeg kontrolerer vanligvis ventilklarinfene etter at ca en kanne drivstoff er fortert. 12x8 vil være helt ubrukelig på den motoren blir alt for tung og du får lite efekt. 12x6 er perfekt gir bra efekt og fin fart. 13x4 synes jeg gir for lite fart og en må liksom fly med høyt turtall hele tiden. Men det kommer jo an på vilket fly motoren sitter i.

                        Comment

                        • Runar K
                          • May 2011
                          • 86

                          #13
                          Motoren sitter i Phoenix Decathlon 40size, 168cm VS, så det er ett relativt stort fly.
                          Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
                          Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
                          RCF RS352 EPP
                          GP Viper-500 pylon
                          1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
                          Spektrum DX6 & DX8

                          Comment

                          • bardp
                            • Nov 2010
                            • 2473

                            #14
                            Nå har det vel aldrig vært meningen at en Decathlon skal fly 3D den er liksom ikke lagd for og henge etter propellen men for og fly på vingene. Men ønsker du nå alikevell det må du nokk inn med mye mer motor. YS70 har samme mål og vekt som ASP61 men yter nesten det dobelte så med en slik vil det ike være motoren som er begrensningen. Den drar nesten 5,5 kg rett opp.
                            Men skal en fly 3D ville jeg nokk valgt et annet fly.

                            Comment

                            • Runar K
                              • May 2011
                              • 86

                              #15
                              Målet er ikke å bruke flyet til 3D, men heller få det beste ut av hva jeg har
                              Pilot-RC Yak54 26% / EME 35
                              Extreme Flight Edge 540T-EXP 48"
                              RCF RS352 EPP
                              GP Viper-500 pylon
                              1/3 Bush cub / JC120 prosjekt
                              Spektrum DX6 & DX8

                              Comment

                              Working...