Announcement

Collapse
No announcement yet.

OS-GT55cc bensinmotor fra Elefun.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OS-GT55cc bensinmotor fra Elefun.

    Kommer en kul sak fra Elefun til test...OS-GT55cc bensinmotor OS MAX GT 55 Bensinmotor - elefun.no - Radiostyrt hobby
    Passer jo knallbra da monster-extran min står uten motor nå, så da kommer OS'n til å monteres i denne sammen med proflowen og flys en stund i denne. Dette er jo en forholdsvis ny motor og det virker ikke som det er så mange av den enda. Prisen er bra......om det er en bra motor
    Har lest litt og stort sett får den bra kritikk, men noen sliter litt med burbling på mellomregisteret med canister/pipe. Noe jeg er ganske sikker på kommer av feil justering, feil headerlengde eller at den vil ha proflow
    Men det finner vi ut av da motoren er på vei til Hadeland. Kanskje rekker jeg å ta en testtur i helgen??

    Den er jo utrolig pen å se på da

    Tenkte jeg skulle måle litt rpm, prøve propeller , se om den er lett/vanskelig å justere samt effekt, men det sier seg litt selv. Extran er ikke veldig lett, men den flyr veldig bra så jeg er spendt nå

    Litt info:
    5.42 hp.
    1500-8000 rpm
    1700g ink tenning. Ca 1550 uten tenning.
    Prop 22x8-24x10.

    PS: Header til DA-50/DLE-55 passer og den har samme boltdiameter til propell som DA/DLE.

    Introducing the first O.S. gas engine—designed especially for
    R/C!



    It's similar in appearance to other O.S. 2-cycle engines, with a large number
    of extra-deep and -thin cooling fins on the crankcase and head. A unique 1-piece
    crankcase design eliminates gaskets and enhances strength and precision.

    A unique front-mounted carb, however, provides several performance benefits.


    • Better carburetor cooling, for more consistent engine runs and high
      performance.
    • Requires shorter standoffs, which results in more secure installation
      (mounting) and less vibration overall.
    • Very simple, direct installation of the throttle and choke linkages.


    The GT55 produces 20-30% more power than any other engine in its class!


    Another major performance benefit is the IG-01 Capacitive Discharge Ignition.
    Developed from proprietary O.S. technology, it uses a microcomputer programmed
    for optimum spark advance. Magnetic sensors on the crankcase and prop drive
    detect ignition timing. The IG-01 also detects and compensates for wet plugs,
    ensuring quick starts. Designed to accept a wide range of input voltages, the
    IG-01 requires minimal current in standby mode and features a low-voltage
    warning (intermittent engine operation). Note: the ignition module (IG-01)
    supplied with the engine is not set up to work below 100 rpm. Owners need to get
    the prop up to 100 rpm or more before the electronic ignition will work.

    Other benefits include:

    • No oil seal is required, eliminating rpm lost due to additional
      friction.



    Attached Files
    Last edited by anders e; 18-04-12, 13:31.

  • #2
    Ser at både OS og Zenoah kjører venturi på innsuget. Hvordan er det på DA/DL/DLE etc.?
    Det er i alle fall ikke på RCGF.

    Og skal du ha det på OSen?
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Blitt en OS kar du!

      Artig at noen kjentfolk får testet denne, egentlig hørt veldig lite og vært litt skeptisk til denne.

      Den ligner en stor glowmotor hehe..

      Blir arrig å se!
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #4
        Jeg kikket på denne, men feiget ut og kjøpe DLE55 i stedet, siden jeg er lei av motorproblemer. Blir spennende å se hva du synes

        Comment


        • #5
          Den venturien på innsuget bør du ialefall ikke fjerne. Har hatt en JBA 15cc og en NGK 25 cc begge med forgaseren montert på samme måte som på O.S. 55. Ingen av den var levert med venturi men jeg fikk heller ingen av dem til og gå skikkelig før jeg monterte venturi på dem.

          Comment


          • #6
            Originally posted by xilian View Post
            Ser at både OS og Zenoah kjører venturi på innsuget. Hvordan er det på DA/DL/DLE etc.?
            Det er i alle fall ikke på RCGF.

            Og skal du ha det på OSen?
            DA/DLE har ikke det, og jeg har ingen planer om å starte med det, men om man skulle få problemer med burbling/justering e.l så kommer jeg til å gjøre det. Men sånn jeg har forstått det er det vanligvis ikke nødvendig, men selvsagt kan det inntreffe og da er det genialt at dem har laget dette. På DA/DLE må man borre og lodde på nipplen selv om man får disse problemene.

            Comment


            • #7
              Originally posted by alflovvold View Post
              Blitt en OS kar du!

              Artig at noen kjentfolk får testet denne, egentlig hørt veldig lite og vært litt skeptisk til denne.

              Den ligner en stor glowmotor hehe..

              Blir arrig å se!
              He he, ja det står jo et sted at den har utseendet til de velkjente 2 takts glow'ene

              Comment


              • #8
                Btw Alf, jeg liker flere typer bensinmotorer bare det er kvalitet. Jeg venter jo også en annen som kommer senere en gang, men det tar vi i den andre tåden når det blir aktuelt

                Comment


                • #9
                  Originally posted by anders e View Post
                  Kommer en kul sak fra Elefun til test...OS-GT55cc bensinmotor OS MAX GT 55 Bensinmotor - elefun.no - Radiostyrt hobby
                  Den er forsåvidt ikke ny i Norge. Norwegian Modellers, modellers.com, i Tønsberg har hatt den lenge til samme pris, 4995,-. Til orientering, sånn for balansens skyld Og hva utseende angår, for de som ikke vet det, må bensinmotorene ha større kjøleribber siden nitromotorene får kjøling også fra metanolen.
                  Last edited by lupus49; 18-04-12, 14:24.
                  Flisespikkeri er gøy!
                  Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
                  Dyrøy MFK
                  ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
                  http://rolv.info

                  Comment


                  • #10
                    Ja, var å klådde på den i butikken for et par mnds. tid siden.
                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment


                    • #11
                      Dette blir nok bra Anders, OS bruker å levere kvalitet. var gromt da vi fløy m glow. Har foresten en 73 Somenzini yak 54 m os 160..stående

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by lupus49 View Post
                        Den er forsåvidt ikke ny i Norge. Norwegian Modellers, modellers.com, i Tønsberg har hatt den lenge til samme pris, 4995,-. Til orientering, sånn for balansens skyld Og hva utseende angår, for de som ikke vet det, må bensinmotorene ha større kjøleribber siden nitromotorene får kjøling også fra metanolen.
                        Forholdsvis ny skrev jeg

                        Comment


                        • #13
                          Er nok bra maskin det der, skal du teste til helga?

                          Comment


                          • #14
                            Tja....den kommer fredag så jeg bør få til det om været er greit.
                            Skulle trent litt imac også

                            Comment


                            • #15
                              Litt ot kanskje, men ser boltsirkelen til O.S.'en er den samme som DLE-55. Er det samme som Rcgf også?
                              Futaba T8FG-S
                              Noen planker og noen visper

                              Comment

                              Working...
                              X