Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøringsbenk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Litt vanskelig å måle turtall uten propell
    Flisespikkeri er gøy!
    Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
    Dyrøy MFK
    ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
    http://rolv.info

    Comment


    • #17
      Originally posted by kesundt View Post
      Mange har jo kommentert på dette allerede...
      Men, her er mine tanker rundt last:
      • Propell: Kjempefarlig når man skal holde på å jobbe rundt motoren samtidig. En OS91 motor leverer opp mot 4Hk... vi snakker en temmelig heftig propell som man skal jobbe tett innpå
      • ... andre ulemper med propell. Grasat mye luft fyker rundt i hobby rommet eller der man jobber. Papir og andre ting som hives rundt omkring
      • ... og at lasten med propell er avhengig av hvor fritt luftmassene flytter seg rundt i rommet man jobber
      • Tung Skive (dvs svinghjul) .. Greit under oppstart men, ved fullt turtall (15000 rpm). Jækli my energi som er lagret i svinghjulet da. Hvordan stopper hjulet etterpå... pluss at dette er jo ingen løsning for å teste motoren over flere minutter feks


      I mitt hodet, ser jeg for meg to løsninger:
      • Bremseskive og kaliper fra en gammel bil (skaffes gratis fra hogger'n)... men mye mekking får å rigge alt sammen
      • Det beste er elektrisk last
      • ... dynamo fra en lastebil feks
      • ... energien kan da veldig enkelt omsettes i lyspærer eller en varmeovn
      • ... veldig enkelt å måle motorens ytelse og dermed sikre at den leverer det fabrikken har oppgitt


      Noen som har prøvd seg på denne varianten?
      Ærlig talt.........
      Balsa

      Comment


      • #18
        Re: Innkjøringsbenk

        Hehehe, mange gode forslag nå nye glowmotorer trenger vell minimalt innikjøring, sånn som jeg forstod manualen til min nye sc91 2 takt så skulle den gå rikt i 1min med gløder på, på passelig høy tomgang, så fullgass i 10min. Da var den innkjørt...

        Comment


        • #19
          Kjøring av bensin/glow motorer i benk uten propell er absolutt SISTE sort da motoren sliter seg ihjel uten å få kjøling fra propellstrømmen. Da går det FORT altfor varmt.
          Putt motoren i flyet og få det opp. Har man en trøblette motor så kjør i det minste i benk med propell på. Enda da skal man være på vakt angående varmgang.
          Hangaren full av drit...

          Comment


          • #20
            Man får vell ikke motoren til å gå engang uten propell? Fordi propellen fungerer som ett svinghjul og er med å drar stempel opp etter at fuelen har gjort sin del av jobben.

            Comment


            • #21
              innkjøring

              Hehehe, mange gode forslag nå nye glowmotorer trenger vell minimalt innikjøring, sånn som jeg forstod manualen til min nye sc91 2 takt så skulle den gå rikt i 1min med gløder på, på passelig høy tomgang, så fullgass i 10min. Da var den innkjørt...
              vil vel ikke kalle det innkjørt så fort men , den full gass "perioden" på bakken bør også være relativt rikt om du går for det .
              Jeg ville heller ha kjørt den slik , start den opp få den til å gå ikke høyt turtall men så rikt det lar seg gjøre noen minutter pass på at den ikke blir for varm, øk så gradvis turtallet men ha den rik egentelig veldig rik, bare sånn at den går,varier turtallet , mot slutten av tanken struper du den inn slik at den fremdeles går rikt men slik at det begynner å nærme seg topp turtall, still så inn tomgangen ...så fly den litt rikt noen turer og vil vel tro at etter en 5-10 turer kan du kalle det ferdig innkjørt.

              Slik har jeg gjort det men masse motorer både 2 og 4 takts og det har funka , men som en sa oppi tråden pass på tempen i førsten skal det ikke være varmt, altså en tank rik og forsiktig på bakken så opp i lufta rikt noen turer.
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment


              • #22
                For meg er ikke en sådan sak en "innkjøringsbenk". Det er mere en "test-benk".

                Dersom du får en ny motor i hus kan det være greit å bli kjent med motoren.

                Det er så mangt som man kan måtte mekke på. Frogassere, ventiler, nåler som skal justeres.....

                Da kan det være greit å finne ut av dette i en testbenk der man slipper å ta av cowling for å komme til allt mulig rart......og du slipper et ekstra ledd på underarma....

                Neste steg for meg er kjøring av motor på flyet uten cowling. Så er det cowling på og stripa next.

                Og flyging litt forsiktig først, kanskje mineral-olje i stedet for syntetisk ei stund...men ellers, så
                driter jeg i manualen. Det er bare copy-paste vås i manualene, me thinks.
                Last edited by kwik; 15-09-12, 13:01.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment


                • #23
                  Ja jeg har altid brukt å kjørt inn på variert turtall noen tanker, men var i boka på den nye motoren min det sto at det skulle gjøres slik.. Jeg har en annen mening

                  Comment


                  • #24
                    Var mer en testbenk jeg hadde behov for ja, motoren var ferdig innkjørt.
                    Fikk snekret ferdig en benk og montert tank, motorbukk og pushrod. Har nå også funnet årsaken tilhvorfor motoren var så trøbelete, og fått justert den bra. Så da får yak'en luft under vingene igjen snart.
                    Frank Thingelstad
                    2050 Jessheim

                    Comment

                    Working...
                    X