Announcement

Collapse
No announcement yet.

DM 55 CC problemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vel... Har egentlig nylig vært borti mye av den samme problematikken selv for ikke lenge siden.
    Fikk meg tak i en brukt, lat GrPro50.
    Denne hadde liknende symptomer, men den gikk forsåvidt reint i hele registeret.
    Den orket bare ikke å dra skinnet av pølsa.
    Etter reingjøring av forgasser ble den bedre, men det var fortsatt ikke noe særlig med krefter i den.
    begynte så å forske litt på mere fortenning.
    Jeg endte tilslutt opp med å justere tenningen langt utenfor skalaen for å få best mulig effekt ut av den. (måtte lage helt nye fester for pickup'en)
    Jeg justerte helt til motoren begynte å "jage" fingrene mine da jeg skulle starte den. (Altså at den slår tilbake)
    Justerte den så ørlitte grann tilbake og der står den. Nå skal det sies at det tross alt gikk reint og pent i hele registeret, ikke sånn som din som går og jager. Jeg innbiller meg at denne jagingen kommer i forgasseren, men jeg kan selvfølgelig ta feil.
    Hangaren full av drit...

    Comment


    • #17
      Takk for tilbakemeldingen Lars
      jeg skal se om jeg kan få justert tenningen noe mer, mulig jeg og må lage noe nytt feste der..

      Ellers så skader det jo ikke å ta en sikkelig rens på gasseren.. Tror ihvertfall ikke at det har noe med justeringen av L og H nålen lenger.. Tror det ligger på tenning eller gasser som du sier..
      ---
      Mvh
      Hasse Andre Ruud
      Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

      Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

      Comment


      • #18
        Hvordan har det gått?
        Hangaren full av drit...

        Comment


        • #19
          Originally posted by lars_30 View Post
          Hvordan har det gått?
          Hei Lars,

          Jeg er usikker ennå pga meget dårlig vær, så har jeg ikke fått testet noe særlig ennå.
          Har justert så mye fortenning som jeg kan + tatt en sikkelig overhaling av forgasseren. (Kunne ikke finne noen synlige feil ihvertfall)

          Kanskje værgudene er med oss i dag, slik at jeg får testet ut litt mere.

          Nå skal det sies at denne motoren har kun gått ca 5 liter bensin, hadde en tilsvarende motor i 30CC i en Yak her, og den hadde noe av samme greiene i starten, men løsnet mer og mer.. Kan jo hende at dette også løsner mere når jeg får igjennom en del mer bensin, og det kan jo hende at man merker bedre sånne ting på en 55CC enn en 30CC.. Ikke vet jeg

          Gir ihverfall ikke opp Nå er egentlig største problemet å lagre denne når jeg ikke er ute å flyr..hehe.. Den er jo megasvær
          ---
          Mvh
          Hasse Andre Ruud
          Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

          Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

          Comment


          • #20
            Tøm tanken og sett på choke. Av med vinger, og i verste fall stab. Sett på høykant mot vegg.
            Funker fjell.

            Prøv å få plass til 40% dec du...
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #21
              Originally posted by xilian View Post
              Tøm tanken og sett på choke. Av med vinger, og i verste fall stab. Sett på høykant mot vegg.
              Funker fjell.

              Prøv å få plass til 40% dec du...
              hehe, ja det er det jeg gjør nå Men gud hvor liten plass jeg har...
              Er nok ikke størrelsen som er feil, er nok alt annet skrot som står i boden
              ---
              Mvh
              Hasse Andre Ruud
              Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

              Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

              Comment


              • #22
                Har vært ute en tur nå og filmet motoren litt bedre. Kjørte igjennom ca 2 tanker før det begynte å regne. Nå skal det sies at motoren går mye bedre enn den gjorte i starten.
                Motoren er satt til grunninnstillinger og starter meget enkelt og går veldig bra på tomgang og ved gasspådrag, men ved ca 70% throttle og oppover motarbeider den seg selv litt ennå.. Men på langtnær så mye som i starten..

                Regner kanskje med at den bare må få igjennom mere bensin, kjørt ca 5 liter nå tenker jeg..

                Motoren er meget sterk, hovret på under halv gass nå i dag Så hvem trenger vel fullspeed..hehe

                Her er en videosnutt fra i dag, på bakken:
                ---
                Mvh
                Hasse Andre Ruud
                Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                Comment


                • #23
                  Høres ut som den får for lite på H- nåla?
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by ole.foll View Post
                    Høres ut som den får for lite på H- nåla?
                    Kan være, men har prøvd både inn og ut uten noe større hell..
                    Men som nevnt, så kan det være at denne trenger en del gjennomkjøring før den løsner.. Hadde noe lignende på min DM 33, og den kom etterhvert.. Men den var ikke så ille som denne..
                    ---
                    Mvh
                    Hasse Andre Ruud
                    Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                    Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                    Comment


                    • #25
                      Virker som om motoren løsner nå
                      Har vært ute et par timer til nå, og nå går den bedre og bedre for hver tur...

                      Noen som vet hva tenningstidspunktet egentlig skal være? Ser at det blir oppgitt til 44 grader i DLE manualen, men lest at mange kjører på rundt 28...
                      ---
                      Mvh
                      Hasse Andre Ruud
                      Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                      Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                      Comment


                      • #26
                        Tenningstidspunket varierer vel etter hva slags tenningsmodul det er. rcexel bruker vel 28grader.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #27
                          Er usikker på dette. Men mest mulig fortenning er vel såvidt jeg vet bra for ytelsen. Dette begrenser seg imidlertid selv mht uryddig gange og smekk på fing under oppstart...
                          Er jo moro å høre at den kommer seg da...
                          Hangaren full av drit...

                          Comment


                          • #28
                            Mest mulig fortrnning er på ingen måte gunstig for ytrlsen alle motorer yter best med riktig teningspungt.
                            Når jeg leser dette er det en ting jeg stusser lit på har du ikke justert forgasseren ?
                            De grunninstillingene som oppgis i manualen er somoftest bare noen instillinger som motoren somoftest vil starte og gå med til en får stilt den inn.
                            Når motoren går for fult og du justerer op H nåla finner du da fort ut hvor den yter mest om du så åpner 1/8 omdreining fra det punktet vil somoftest H nåla vere riktig. Det punktet kan da utmerket gott være flere omdreininger fra grunninstilingen.
                            Strup så ned på L nåla til du mister responsen i motoren og juster så tilbake til den akselrerer greit. Etter dette justerer du H nåla en gang till.
                            Kjører du med for mye fortening får du et alt for høyt max trykk på ful fart og ødelegger veivlagrene på kun kort tid du risikerer jo også at den stopper på tomgang.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by bardp View Post
                              Mest mulig fortrnning er på ingen måte gunstig for ytrlsen alle motorer yter best med riktig teningspungt.
                              Når jeg leser dette er det en ting jeg stusser lit på har du ikke justert forgasseren ?
                              De grunninstillingene som oppgis i manualen er somoftest bare noen instillinger som motoren somoftest vil starte og gå med til en får stilt den inn.
                              Når motoren går for fult og du justerer op H nåla finner du da fort ut hvor den yter mest om du så åpner 1/8 omdreining fra det punktet vil somoftest H nåla vere riktig. Det punktet kan da utmerket gott være flere omdreininger fra grunninstilingen.
                              Strup så ned på L nåla til du mister responsen i motoren og juster så tilbake til den akselrerer greit. Etter dette justerer du H nåla en gang till.
                              Kjører du med for mye fortening får du et alt for høyt max trykk på ful fart og ødelegger veivlagrene på kun kort tid du risikerer jo også at den stopper på tomgang.
                              Joda, har selvfølgelig justert gasseren Og har benyttet fremgangsmåten du beskrev ovenfor..
                              Men nå hadde det seg slik at den motarbeider seg fra 70% til 100% throttle uansett innstillinger på gasseren, så derfor begynte jeg å styre med tenningen.. Leste også i manualen at den sto på 44grader fra fabrikk, men etter noen søk på nettet fant jeg ut at mange kjører på 28 grader.

                              Nå skal det sies at jeg har fått motoren til å gå nogenlunde. Ligger vel på ca 35 grader tenker jeg.
                              Men vurderer å kjøpe en ny motor til denne, da jeg synes en så fin modell skal ha en sikkelig motor Men vi får se, nå er det fullt mulig å fly den uten problemer ihvertfall. (men stoler ikke 100% på den ettersom det har vært mye tull)

                              men tusen takk for innspill, trenger det jeg Min andre bensinmodell, så mye å lære..
                              ---
                              Mvh
                              Hasse Andre Ruud
                              Vingtor Rc Club - www.vingtor.org

                              Gratis annonseplass for Rc utstyr - www.rcsalg.no

                              Comment


                              • #30
                                +1 på det bardp sier. Finn fortenningspunkt etter produsents anbefaling, sjekk at dette stemmer med anbefaling fra produsent av det tenningsanlegget du har fått med også. Har du plugg av god kvalitet, NGK, Bosch, Champion?

                                Har du sjekket som tidligere nevnt at tank, slanger og koblinger/ pakninger ved forgasser er i orden og ikke drar falsk luft? Jeg kjører alltid litt uten cowl så jeg ser at det ikke drar luftbobler i slangen.

                                Grei link om innkjøringsprosedyre her: Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power
                                for fly kan en kjøre en prosedyre som under "on a dyno" punktet, husk oppvarming og nedkjøling til hver flight

                                Lurer litt på forgasseren din, jeg, da. Flere som nevner H-nåla. Rart det du sier om at det ikke er noen særlig forskjell når du justerer på H-nåla, eller kanskje jeg misforstår, at den går rikere og maks-turtall synker, men at "jagingen" opp og ned fortsatt er der? Jeg syns det er best å bruke tachometer når en setter H-nåla, jeg syns det er vanskelig å høre akkurat når den slutter å øke turtall, før en skal 1/16 til 1/8 tilbake... Sjekk for all del pluggen jevnlig til du har fått det riktig, dette vil gi klare indikasjoner på hva som foregår, om den er for lys eller mørk. Mye av dette er nevnt før i tråden også.
                                Bra link på gasser-justering Forgasserjustering på bensinmotorer - elefun.no - Radiostyrt hobby

                                ta midrange/finjustering av gasser, og evt finjustering av tenning etter innkjøringsperioden. Vær systematisk, kan jo være en kombinasjon av flere feilkilder samtidig... Eller smell i en DA

                                Comment

                                Working...
                                X