Unconfigured Ad

Collapse

ny firetakt!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

Var en spøk da vet du, må ikke vere så seriøs hele tiden!!
    Må si meg enig med Jon Wold, ikke så smart å skru fra hverandre en ny motor med tanke på garantien. Får vi inn en Audi med defekt motor som kunden har drevet å skrudd på selv, minsker så klart sjansen for å få noe igjen på garantien. Det vet vel du og...
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

For mange år siden skrudde jeg sund motorer for å sjekke... Den gang fant vi ut at ThunderTigre var proppfulle av spon og støpeskjegg, mens de andre merkene var helt fine. Dette var da ThunderTigre var helt nye på markedet, og dem gikk ad-undas med en gang. Siden den gang har nok ALLE leverandørene blitt mye mer bevisste på kvalitetskontroll i produksjonen så jeg skrur alltid inn nye maskiner rett i flyet og kjører inn der og flyr og flyr uten å åpne annet enn et ventildeksel en sjelden gang for sjekk.
      Kan ikke erindre å ha hatt problemer med annet enn plugger, fuelslanger, gammel fuel og en sjelden gang behov for nye lagre...

Noen er motor-adicts og bare mååå åpne, andre mener finishen er viktigst og åpner aldri en motor men har teflonbelagte strykejern i alle sizer, andre skal bare ha best mulig elektronikk og kjøper de heavieste servoene uten å vite forskjell på 2/4-taktere omtrent osv...

Men moro har vi det vel uansett
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Arild Johansen
        • Jan 2004
        • 426

Ja.... selv er jeg i et alvorlig dilema. Er mest aktiv med helikopter, jeg liker og skru på de sammtidig med at jeg har en sterk "feeling" at jeg skru de ihjel i samme åndedrag

Det samme med motorer.... det er så allt for mye stål mot aluminium..., slitte gjenger, grøss og gru...

Vi har vel alle våre nykker, gjelder bare å ikke la det ta overhånd..... Ser på Raptoren min, har umbrakoen i den ene hånda..... skal, skal ikke......, svett panne... huff
        Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
        Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
        AHMHK

Comment

• ThomasB
          • Aug 2004
          • 1305

vi har aldri fått tilbake cs motorer som har blitt ødelagt pga spon inni de i allefall. men det er jo common knowledge at thundertiger's motordeby for endel år tilbake var så som så. det ble ikke noe greie på de. men utviklingen står ikke stille. start opp, kjør inn. skjer det noe, kontakt forhandler eller importør. SC har vist seg å være ett stabilt og bra merke. grei effekt, bra kvalitet og greie priser. OS er jo gode og, men så har de flere år på markedet også. hvis du skrur fra hverandre en OS og en SC motore, er de så like at antageligvis kan du bruke delene om hverandre. har hørt engang at de er laget og montert på samme fabrikk..
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

Comment

• Jon Wold
            • Sep 2002
            • 949

Jeg skrev opprinnelig et lite utbrudd her som svar på påstanden om at SC og OS er like men trekker det tilbake da jeg ikke orker enda en runde med merkekrangel. Et lite bad med ungen gjør underverker på humøret. Jeg skal kose meg med mine motorer så kan andre bruke SC og gjøre egne erfaringer.
            MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Originally posted by ThomasB
              vi har aldri fått tilbake cs motorer som har blitt ødelagt pga spon inni de i allefall. hvis du skrur fra hverandre en OS og en SC motore, er de så like at antageligvis kan du bruke delene om hverandre. har hørt engang at de er laget og montert på samme fabrikk..
              Jeg har lest i andre forum for C/L at de måtte modifisere disse CS replika motorene som f.eks kopier av Oliver Tiger og renset innvendig før de kunne bruke.
              CS motorene har dårlig rykte for dårlig tilpasset deler som f.eks stempelet går for trangt, må lappe litt mer for å få rett mål, noe ganger for løs pasning. Til og med porting (åpningstider) er ikke alltid korrekte, så må de files mer og få rett timing.
              Det er som å plukke "råtne eple" blandt motorene.

Magnum, ASP, SY, SC kommer fra samme fabrikken Sanye ( Se i hjemmesiden: http://www.sanyemodel.com/html/ee.htm ) i Kina. OS motor og noen av Magnum passer spesielt foring og stempel, men ikke alle deler.

De lager og monterer ikke Os motor, ikke heller OS motorfabrikken lager og monterer SC, Magnum etc..

Jens Eirik

Comment

• Arild Johansen
                • Jan 2004
                • 426

Hmm... husker jeg rett når jeg påstår at tidligere konstruktør av OS motorene er blitt praya over til Sanye fabrikken?!

Da er det vel rett og slett slik som det er almén kjent at forskjellen ligger i produksjonsutstyr (presisjon, toleranser, produksjonsjevnhet), råstoffer, kvalitetskontroll, og/eller/hvis sluttkontroll.

Man betaler mer ved kjøp av f.eks. OS, men kan risikere å få en motor som går like godt ved valg av en tilsvarende motor fra Sanye fabrikken.

Må innrømme at jeg benytter Thunder Tiger i mine Raptorer. Jeg har kjørt i hjel en 50 motor som jeg hadde forgasserproblemer på. Den andre har vært eksemplarisk.

På min Raptor 30 sitter en TT 39. Den vært en trofast sliter..., og den har virkelig hatt sitt og slite med til tider.....

Jeg synes det er godt og ha litt variable produkter/priser. Det gjør det mulig å komme inn i hobbyen på med en rimeligere inngangsbillett. Men hvis penger ikke var tema hadde jeg nok kjøpt på øverste hylle... hele veien!
                Arild Johansen

Modell-Helikoptersport
                Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
                AHMHK

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Uff og huff, er det noe jeg er lei av så er det dette evindelige gnålet om aldri noe problem, bare kjør i vei du, til, det må du aldri gjøre vet du, fali det vet du.

Sannheten er så grei at 90% er helt ok fra alle produsenter (med unntak av enkelte serie problemer som nevnte TT og enkelte OS har hatt). Grunnen til at en tar istykker en ny motor er nettopp for å kontrollere, ikke for å skru, men det bør absolutt ikke gjøres av noen som ikke mener seg 100% kompetent til det (og det vet selv om det er kompetente eller ei). Eksempel på dette er at jeg tar av baklokket på enhver ny motor jeg får hendene på og ser etter spon/skitt og støv, ser alt ok ut, hiver jeg inn litt ekstra olje og skrur igjen de fire skruene. Hvis ikke så flusher jeg den med rødsprit og så peiser jeg på med olje før de samme fire skruene ryker på igjen. Er det en firtakter så tar jeg av ventil dekselt og smører der også. thats it. Hvorfor tar jeg meg bryet når det er så liten sjangse for å få en skitten motor? Jo fordi det er min plikt som kunde å forsikre meg om at motoren virklig er klar til bruk, og det hele tar meg ca 5 min, og kan forlenge levetiden på motoren.

Om en ikke føler seg kompetent eller ikke tør skru opp fire skruer i baklokket for å vite (i motsettning til å tro) så er det helt greit for meg. Dette er ett valg enhver som driver med denne hobbyen selv må ta, hvor viktigt det er at motoren som kom i posten virker til helgen og ikke må sendes tilbake til salgs sted med en mulig godkjent reklamasjon som resultatet. 99% av alle motor havarier skyldes brukerfeil og ikke feil i motor, så sånt sett er det tull å opne motorens baklokk og se etter om den er ren og pen, men husk at en er pålagt å opne ventildeksler og justere ventiler og smøre disse for at garantien skal dekke feil ved ventilmekanismen etter en tid. Så hva er risikoen? skitne fingre? brudd på garanti? Tull og tøys, den garantien er nesten ikke tilstedeverende uansett, selgeren skylder på bruker feil nesten uansett (og har som oftest rett), så litt ekstra forsikring kan vel egentlig ikke skade. Altså, man må ikke, men en bør kansje situasjon. Det er helt opp til den enkelte.
                  Obs obs, men ekstra olje i motorene før første start er veldigt viktigt uansett, men det fikses stort sett gjennom plugg hullet og forgasseren.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...