Unconfigured Ad

Collapse

Mintor 38 problemer ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sveininge
    • Dec 2007
    • 1205

    #1

    Mintor 38 problemer ?

    Har en mintor 38 som står i en 25% modell.

    Men har litt start problemer, jeg får ikke motoren til og suge til seg drivstoff når jeg flipper propellen.
    Jeg har fått den igang med starter, men den skal vel ikke være så sykt tungstartet at jeg skal være avhengig av starter ?
    Og jeg vet ikke hvor godt den karbon spinnern som fulgte med pilot rc modellen liker starter .

    noen som har noe peiling på hvorfor motoren ikke suger bensin når jeg bare flipper propellen ?
    Min Hjemmeside..

    http://sveininge.iflogg.com

    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

    #2
    er du sikker på att choken tetter ordentlig?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment

    • sveininge
      • Dec 2007
      • 1205

      #3
      nei er ikke sikker på det.

      Dette er min første bensin modell så det er klur fra ende til annen
      Min Hjemmeside..

      http://sveininge.iflogg.com

      Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #4
        Er også ofte de suger litt dårlig når de er helt nye fordi membranene i forgasseren er helt tørre. den blir sikkert bedre etterhvert. men har erfaring med att choken må lukke helt for att man skal får start uten starter.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • sveininge
          • Dec 2007
          • 1205

          #5
          jeg hadde gang på den i en annen modell men da måtte jeg bruke starter for og få gang på den. pga den ikke suger

          Hvordan kan jeg se om choken lukkes helt ?
          Min Hjemmeside..

          http://sveininge.iflogg.com

          Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

          Comment

          • syver
            • Aug 2009
            • 914

            #6
            Hei.jeg har en 38 selv å den er veldig lettstartet.4-5 flipp med full choke å tenning på, av med choke 3-4 flipp så er den i gang.kan være som tyor nevner.at ikke choke spjeldet stenger helt.prøv å hold en finger over hullet bak på gasseren når du flipper propellen på full gass HUSK tenning AV.da bør du få bensin på fingeren etter en 5-6 flipp
            Last edited by syver; 24-04-13, 21:41.
            Terje syvertsen
            www.ModumModellSportklubb.com
            3dhs edge mintor 38
            C-arf edge dle 111 v3.
            C-ARF extra 330l da 100.

            Comment

            • sveininge
              • Dec 2007
              • 1205

              #7
              Jeg vet den går men, så rart at jeg ikke klarer og flippe den igang.

              Hvordan takler carbon prop med maling starter ? ser vel ut så ei veka før Jul om jeg kjører startern på den
              Min Hjemmeside..

              http://sveininge.iflogg.com

              Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

              Comment

              • alflovvold
                • Sep 2009
                • 5527

                #8
                Jeg spylte litt bensin rett inn i forgasser på alle Mintor motorene jeg har hatt for å jukse dem igang ved første start.. litt seige på første oppstart fra fabrikk, men i etterkant er dem veldig lettstartete!

                Dog både 110'n og 220'n min liker å stå å varme seg lenge på tomgang før de vil bli med på å throttle opp. Italienere..

                Starter på bensinmotorer bør være unødvendig, sliter både spinner og potensiellt flykropp når ting bykser igang..

                Trikset til Syver er også et safe bet!

                Last edited by alflovvold; 25-04-13, 08:49.
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment

                • Salte
                  • Dec 2005
                  • 291

                  #9
                  Hei

                  Har du sjekket at L nåla er i grunnstillinga,om den ved et uhell er blitt skrudd litt inn så vil den ikke få så mye bensin til å starte på.Og min erfaring er også at det er viktig at chokespjellet lukker 100%

                  Mvh
                  Geir Salte

                  Comment

                  • sveininge
                    • Dec 2007
                    • 1205

                    #10
                    Hva er grunn stillingen på L nåla ?

                    Vil startgass være et triks?
                    Min Hjemmeside..

                    http://sveininge.iflogg.com

                    Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                    Comment

                    • bardp
                      • Nov 2010
                      • 2473

                      #11
                      Du kan sikkert prøve med 1,5-2 omdreininger fra helt stengt funker for de fleste motorer. Ikke bruk startgas den ødelegger oljefilmene i motoren. Lag deg heller en sprutflaske med samme bensin som du kjører motoren på.

                      Comment

                      • sveininge
                        • Dec 2007
                        • 1205

                        #12
                        Ok skal testes
                        Vet den starter når jeg bruker starter men har så lite lyst og ta lakken på spinneren
                        Min Hjemmeside..

                        http://sveininge.iflogg.com

                        Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                        Comment

                        • geebee
                          • Nov 2008
                          • 77

                          #13
                          hei du kan jo gi et pip så skal jeg hjelpde deg vet du. er en enkel måte å få det til

                          mvh bo

                          Comment

                          • kwik
                            • Oct 2010
                            • 1212

                            #14
                            Mange walbro forgassere bruker å ha et hull i forgasser spjeldet. Det er for å choke motorsaga "litt", slik at den får litt luft alikevel, slik at den går når den starter.

                            Jeg lodder alltid igjen dette hullet. Andre har et pyttelite hakk på siden av spjeldet.Da er det bare å la det være sånn.

                            Om motoren skal være lettstartet, avhenger ofte av om L-nåla er rett innstillt.

                            Stilles inn ved at når motorn går så gjør du som følger;

                            -Skru INN nåla pyttelitt på tomgang.

                            Prøv å gi gass. Dersom motorn ikke nøler eller hoster når du gir gass, og øker turtallet helt ok;
                            - Skru enda litt inn.

                            Dersom motorn nøler eller hoster når du gir gass, har du skrudd for langt inn;

                            Skru litt ut igjen, og se om den øker ok igjen. Da er du klar.

                            Da er det større sjangs for at vsylinderen får akkurat rett mengde bensin neste gang du flipper den igang.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment

                            • Tertitten
                              • Dec 2007
                              • 3014

                              #15
                              Grunninnstilling på L og H nålene er 1 og 3/4 på begge to. Iflg. bruksannvisningen.
                              Terje Egeberg
                              "Opp ska det og det får bare virke"


                              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                              3DHS slick 89" EME 60.
                              3DHS Slick 71"

                              Comment

                              Working...