Unconfigured Ad

Collapse

Støyrduksjon.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

    #16
    Hvis vi ikke skal terge på oss både "Per og Pål" må vi nok være villige til å bruke litt penger. En modell med 100ccm+ så koster flyet såpass mye, at vi må tåle kostnaden av støyreduserende dingser. Er det ikke naboer som klager på støy over en kilometer borte, så er det fugletittere og deslike.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment

    • RGJ
      • Jul 2004
      • 922

      #17
      hvordan lage Hydemount .

      vet ikke hvor lett det er å lage et så stort feste men har laget fler slike til YS 160-170 med stort hell og de har holdt godt og demper mye lyd! om en finner gummi i riktig str koster det ikke mange kronene.
      Rune Gjelsnes
      Vikersund
      92624841

      Comment

      • Tipstall
        • Mar 2010
        • 197

        #18
        For dem som vil ha litt mer bakgrunn om Hyde mount generelt - ikke spesifikt for modellmotorer - kan jo ta en titt på Merle D. Hyde sitt patent: https://docs.google.com/viewer?url=w.../US5478044.pdf
        Knut

        Diverse fly; de fleste med propell...

        Comment

        • arnstein
          • Jul 2008
          • 26

          #19
          Nå har Merle Hyde raffinert sine fester over tid med «shear axis limiter», «limited rotation» så hva som frem går av patent og beskrivelser ellers er nok litt enklere enn dagens fester, men for all del de fungerer!
          Det er nok å få begrenset bevegelsen på tomgang (dette er hva kundene krever) som er den store utfordringen sett opp mot CDR (Current Drain Reduction), Merle selv vil gjerne lage veldig myke fester. På festene uten nesering oppnår han CDR rundt 60%. Nå varierer dette med turtallet så det er vel en maks verdi(?). Så skal man bevege seg ut i det ukjente er min anbefaling å kjøpe et feste, ialle fall til man har fått erfaring. Det er vel få som har erfaring med fester til større motoren uten nesering her på berget.
          En hjemmelaget variant kan kreve et antall interasjoner, fortiden skal man ikke sitte lenge krokrygget over sin stempelmotor å fundere/skru før en misjonær spretter ut av sin LiPo-bunker og forkynner ELvangeliet (ingen justering, ingen vibrasjoner, inget vedlikehold,,,,,,,,) for n’te gang
          God Helg!
          Arnstein

          Comment

          • DagTheElder
            • Sep 2010
            • 104

            #20
            [QUOTE=arnstein ELvangeliet hallejulia!
            God Helg!
            Arnstein[/QUOTE]

            No offence Arnstein -
            Dag Øiseth Larsen
            90187441
            Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

            Comment

            • RGJ
              • Jul 2004
              • 922

              #21
              hehehe The YS docktor! du får sagt det Arnstein!
              det kunne vært morro å få laget et feste feks til en 50cc for å få prøvd det ..kanskje vi har en prøve kanin i Bingen som kunne ha lyst til å prøve??
              Rune Gjelsnes
              Vikersund
              92624841

              Comment

              • syver
                • Aug 2009
                • 914

                #22
                Originally posted by RGJ
                hehehe The YS docktor! du får sagt det Arnstein!
                det kunne vært morro å få laget et feste feks til en 50cc for å få prøvd det ..kanskje vi har en prøve kanin i Bingen som kunne ha lyst til å prøve??
                Bare kom å hent.....
                Terje syvertsen
                www.ModumModellSportklubb.com
                3dhs edge mintor 38
                C-arf edge dle 111 v3.
                C-ARF extra 330l da 100.

                Comment

                • kjetilmh
                  • Jun 2006
                  • 990

                  #23
                  Det blir bedre demping jo mykere opphenget er. Men mykt oppheng krever nesering for at motoren ikke skal slenge for mye. Nese ring krever litt ombygging og få til. Mykt oppheng kan også skape utfordringer for gas servo overføring og eksosbend.
                  Kjetil
                  oops: . . ! . .

                  http://www.vingmfk.com

                  Comment

                  • RGJ
                    • Jul 2004
                    • 922

                    #24
                    ser av en annen tråd at de bruker det uten nesering , så det skulle vel gå..
                    vi tar en prat Syver
                    Rune Gjelsnes
                    Vikersund
                    92624841

                    Comment

                    • arnstein
                      • Jul 2008
                      • 26

                      #25
                      Originally posted by kjetilmh
                      Det blir bedre demping jo mykere opphenget er. Men mykt oppheng krever nesering for at motoren ikke skal slenge for mye. Nese ring krever litt ombygging og få til. Mykt oppheng kan også skape utfordringer for gas servo overføring og eksosbend.
                      For eksempel for et Hyde feste med «limited rotation» innebygget vil din teoretiske modell bli upresis og mangelfull, dette vil igjen få konskevenser for de konklusjonene man trekker. Usikker på hvor produktivt det er å dunke hverandre i hodet med kvalitative teoretiske skrivebordutredninger, bedre å gjøre som humla la teori være teori og heller fly!
                      Det er langt mer interessant å se hvilke praktiske erfaringer/implementasjoner de har gjort i USA:
                      Discussion Hyde mount users help! - FlyingGiants
                      Kan ikke skjønne at bruk av Hyde type feste ikke enkelt skal kunne ettermonteres på mange modeller her i Norge, som vist i tråden fra «flying giants». Lite antrengelse for å oppnå kankje 80% av teoretisk maks, og kanskje skal det heller ikke mere til før alle blir fornøyd, inkludert naboer og fuglekikkere. De oppnår jo betydlig reduksjon av strøm forbruk, noe som indikerer at dette virker. Spesielt for 3D modeller med aggresive utslag må jo dette være veldig interessant, servo kan jo fort bli lei all jobbing og ta både seg selv og modellen over til de evige jaktmarker.
                      Det er også en videosnutt av et hjemmelaget feste basert på en norsk oppskrift, så da er det jo håp også for gjengen i Bingen , med eller uten nesering.

                      Mulig ikke «ekspertene» alltid har rett: «Hey guys....interesting thread.....Several yr's back I posted (on the OTHER site) about using "Hyde" soft/mounts & got hammered from the "Experts" as to what an idiot I was....Still use & love them to this day, on EVERYTHING....Never could get a SERIOUS answer as to why reducing airframe vibration is a bad idea....” ref. “Flying giants” tråd.

                      Arnstein

                      Comment

                      • syver
                        • Aug 2009
                        • 914

                        #26
                        da har jeg hatt en prat med RGJ.vi ble enige om å lage gummidemping til bensinmodell.dette blir først prøvd ut på en 3dhs edge 540 med mintor 38,hvis det viser seg å funke bra mtp støy så vil det bli videreført til 100cc størelse.det jeg ser på som en liten utfordring vil være overføring fra servo til throttle. å eksosbend,cannister.men dette er gjort før(se video) så det løser seg nok.så da er det bare å vente på at flyet annkommer.
                        Terje syvertsen
                        www.ModumModellSportklubb.com
                        3dhs edge mintor 38
                        C-arf edge dle 111 v3.
                        C-ARF extra 330l da 100.

                        Comment

                        • Tertitten
                          • Dec 2007
                          • 3014

                          #27
                          Kan melde meg på som "kanin" jeg også. Skal bygge både en 50 og 100 modell i nær fremtid.
                          Bare å produsere fester Rune, så skal vi teste
                          Terje Egeberg
                          "Opp ska det og det får bare virke"


                          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                          3DHS slick 89" EME 60.
                          3DHS Slick 71"

                          Comment

                          • RGJ
                            • Jul 2004
                            • 922

                            #28
                            syver skal ut å finne gummi, så lager vi et til den Mintoren han har å ser hvordan det funker, det skulle være kurant å ettermontere også.
                            om en ser på den filmen som syver la ut så funker det ..en må bare tørre å prøve.
                            Så planen er laget et feste prøve kjøre å se om det funker da først uten cowling eller i en testbenk.
                            En annen side effekt er jo faktisk at når en ikke utsetter modellen for de harde vibrasjonene senker man strømforbruket via servoene som da også er et tegn på at en sparer disse for slitasje feks servo drev og ikke minst hele modellen
                            Last edited by RGJ; 11-05-13, 23:11.
                            Rune Gjelsnes
                            Vikersund
                            92624841

                            Comment

                            • Tertitten
                              • Dec 2007
                              • 3014

                              #29
                              Leste litt om det på FG ja.
                              Men i video`n som syver la ut, så ser det jo ganske tøft ut for eksos-systemet. Vrir seg ganske mye syns jeg.
                              Men som du sier, dette må testes ut. Egentlig er det jo testet så det funker helt sikkert, men er det vært det mtp. støyen, hjelper det merkbart
                              Terje Egeberg
                              "Opp ska det og det får bare virke"


                              38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                              40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                              35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                              3DHS slick 89" EME 60.
                              3DHS Slick 71"

                              Comment

                              • bardp
                                • Nov 2010
                                • 2473

                                #30
                                Med så mye bevegelse i motoren må jo nesten gasservoen være montert på motoren med egen vibrasjonsdemping. Vil også tro at eksosanlegget må ha en temmelig flrksibel innfesting om det ikke skal knekke etter er tid.

                                Comment

                                Working...