Unconfigured Ad

Collapse

Jc 120 evo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tertitten
    • Dec 2007
    • 3014

Jc 120 evo

Skal nå teste ut en JC motor fra Elefun. Dette er jo en meget prisgunstig motor, som virkelig bør være aktuell i lavbudskjettoppsett.
    Under 5000,- kr for en spillny 120cc motor Fra Norsk forhandler, levert på døra omtrent dagen etter bestilling, uten noe juksing med toll og mva.
    Trygg og grei garanti fra Norsktalende foretning

Av det jeg veit pr i dag, går denne rett inn i samme fester og overføringer som DLE 111.Skal være samme eksos oppsett også.
    Dette vil jeg nå få bekreftet da DLE`n i Sukhoy`n skal over i annet prosjekt og JC`n skal inn her.
    Blir spennende å sammenlignet denne i forhold til DLE`n som har tatt det meste av lavprisoppsettene til nå. Bør jo være litt mer tak i denne da den er litt større. Spennende å se hvordan den er mtp. justering og ikke minst "gange", i hele registeret.

Noen sammenligninger:

JC 120
    Engine type 2-stroke gasoline engine
    Spark plug NGK CM6 or JC CM6
    Carburetor Walbro special-designing vacuum pump diaphragm
    Power 12.5hp/8000rpm (DLE 11,2 hp @ 7.500 )
    Practical running speed 1200-8000rpm (DLE 1300- 8500 Rpm)
    Weight 2620g ( DLE 2500g)
    Ignition CDI (4.8-7,4V)
    Gas/Oil ratio 25-30:1 break-in/2hr 35-40:1 after break-in
    Screw propeller dimensions 27x8-29x8 ( DLE 26X12,27X10,28X10)

Ikke mye forskjell i vekt heller, 120 g merker vi vel ikke Den ekstra hesten bør vel utligne dette
    Det som er litt spennende er jo det alle prater om, holdbarhet. Billige kinamotorer holder ikke lenge........ Ok, holder kanskje ikke like lenge som for eksempel. 3W/DA, men jeg kan jo kjøpe 2 stk motorer for samme sum penger. Og man hører da om motorer som må en tur tilbake til fabrikken av di andre merkene også.

Blir vertfall artig å teste noe nytt, selv om jeg var veldig nære på en V3 DLE. Er veldig godt fornøyd med DLE motorene, men jeg skal forsøke å gi en ærlig tilbakemelding på denne.

Motoren ligger på posthuset nå , men får ikke hentet den før mandag
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Morsomt at du tester ut lit forskjellige motorer. Den kan nokk holde en stund selv om den kommer fra kina. Har nå selv hat DLA 56 som jeg kjørte mer en 300 turer med før jeg solgte siste flyet den sat i og så vit jeg vet går den fremdeles. Har også en DLA 112 som har gådt som en klokke uten noe feilpekk. Så ting kan da virke selv om det kommer fra kina.

Comment

• Tertitten
      • Dec 2007
      • 3014

Da var motoren i hus
      Jammen ble det 2 stk i klubben vår. Var en til som også ville ha. Så da skal vi da få testet litt. Den andre skal inn i gamle ultimaten til Jørgensen. Den havnet plutselig hos oss.

Her er noen bilder.
      Click image for larger version

Name:	503.jpg
Views:	1
Size:	123.1 KB
ID:	602787

Name:	516.jpg
Size:	141.0 KB
ID:	602791

Det ser da unektelig flott ut, både i maskinering og støp.

Name:	510.jpg
Size:	140.2 KB
ID:	602788

Rcxl tenningsanlegg. her kan man kjøre lipo rett på skulle en tru.

Name:	512.jpg
Size:	85.1 KB
ID:	602789

Litt minus att det ikke er med skiver her. Men ikke det helt store problemet å sette på noen sprengskiver heller.

Name:	514.jpg
Size:	76.1 KB
ID:	602790

Synd det ikke går å bruke slike flotte potter Men da blir det vel ikke mange steder en kan fly pga. støyen.

Name:	508.jpg
Size:	98.7 KB
ID:	602792

Det følger med RCXL CM6 plugger. Jeg kommer til å teste den med disse pluggene først, bare for å se om det er brukbart.
      Ellers følger det med det som er normalt, poteskruer, eksospakninger, festebolter, tvinnebond til pluggledniner.
      Forøvrig ser alt skikkelig og ryddig ut, til og med esken og innpakninga.
      Savner egentlig bare en bruksanvisning. Burde vel egentlig ha ligget ved litt opplysninger om innkjøring, oljeblanding, og omdreiningstall på fabrikkinnstilling på nålene. Jeg kommer til å bruke stort sett som jeg har brukt på DLE`ne mine. Men for en som kjøper sin første bensinmotor/boksermotor, kunne jo ei lita blekke vert greit å lese litt i
      Last edited by Tertitten; 27-08-13, 19:53.
      Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

Comment

• Tertitten
        • Dec 2007
        • 3014

Har nå fått montert motor og kjørt en tank og justert litt.(den var stilt alt for mager fra fabrikk)

Monteringen gikk greit, rett i DLE hullene Nå har jeg byttet forgasser på DLE`n min så bensinslange og trotlestag var nå på feil side, men dette var en smal sak å flytte på. Lengden var 2 mm kortere så alt var enkelt og raskt.

Den var enkel å få start på, men som sagt så var den stilt alt for magert, så jeg skrudde ut ca 20 min på begge nålene, så nå går den sånn passe rikt. Skal få lov til å gå slik ett par tanker før jeg justerer noe mer.
        Kjøre på med 3% olje også nå i starten.
        Førsteinntrykket "påbakken" virker bra, og den er veldig lettstartet.
        Kommer med mere etterhvert når jeg har fått ett par turer i lufta.
        Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
        3DHS slick 89" EME 60.
        3DHS Slick 71"

Comment

• Kenolang
          • Jul 2010
          • 2530

Blir spennende å høre om denne underveis.
          Hvor stor prop har du tenkt å bruke? Canister? pipe?
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• Tertitten
            • Dec 2007
            • 3014

Har vanlig kinakanister og flexbenn.
            En lett propell i innkjøringsfasen.Kjører en Xoar 27X10 trepropell på nå. Regner med at den blir litt liten ettervert
            Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

Comment

• Tertitten
              • Dec 2007
              • 3014

Da har jeg så smått fått begynt å bruke denne.
              Har ett par tanker på bakken, en som "innkjøring" så 5 turer i lufta, og så en tank på bakken med finjustering.
              Har kjørt 1 tanken med vææl 3 % olje, kjørt videre med 3 %. Skal nå fortsette med 2%.Bruker Steel HP ultra.

Startet med 27X10 Xoar treprop. Gikk så over på 28X10 etter 5 turen, og etter litt fintuning. Har nå på 27X10 Xoar carbon.

Må si det var stusselige greier i starten, elendig drag og skikkelig sirup i respons. Med 28X10 greide jeg såvidt 6.000 rpm, og den var fortsatt meeeeget treg.
              Satte så på 27X10 proppen, og da begynte det å funke litt bedre. Den greier nå 6600 på bakken, og har nå såpass respons at det går an å hoovre med den.
              Det virker som denne trenger litt bruk før den "løsner".
              Ellers går motoren veldig jevnt og fint, og veldig lettstartet. Enkel å ha med å gjøre. Men til å være en 120cc burde det vært mere power her syns jeg.
              Skal nifly litt med denne nå, så får vi se etterhvert om det blir noe mer drag i den. Vurderer å teste ut med andre canistere også ettervert.
              Attached Files
              Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
              3DHS slick 89" EME 60.
              3DHS Slick 71"

Comment

• Larsern
                • Sep 2007
                • 756

Disse motorene har visst helt elendige stempelringer. Bowman-ringer bør visst inn i disse.

Comment

• Tertitten
                  • Dec 2007
                  • 3014

20 turer nå, ca 15 liter bensin. Det begynner å hjelpe litt.
                  Motoren går meget jevnt og fint og lettstartet. Flyr nå med 28x10 xoar carbon- 6300 rpm. Fortsatt er det treg respons. Ble nok litt mindre turtall med 28X10, men drag og støy ble bedre.
                  Har nå skiftet til JMB canistere, så nå går den vertfall "stille"Merket ikke noe forskjell av betydning på turtall/respons.

Konklusjon pr d.d, er : Ingen 3D motor, men helt suveren i en skala/imac modell. Ingen problem å kjøre slow 3D heller, går jo jevnt og stabilt, men du sliter litt om du roter det til. Det skjer jo ikke noe fort, om du trenger litt extra for å komme deg ut av en situasjon .

Leser litt om at det er noen som skifter stempelfjærer til Bowman ringer,men hadde vel ikke tenkt å skiftet ut dette med det første. Det var vel også V1 modellen dette ofte ble gjort på.
                  Har hatt litt samtaler med Elefun og vi har noe småting vi skal skjekke/teste ut. Kommer tilbake med mer om dette ettervert.
                  Last edited by Tertitten; 22-09-13, 06:23.
                  Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                  3DHS slick 89" EME 60.
                  3DHS Slick 71"

Comment

• Tertitten
                    • Dec 2007
                    • 3014

Fikk testet en Ultimate i går, med en 102 Evo i nesa. Dette var første turene denne motoren har gått, og her ble jeg positivt overasket. Motoren passet helt perfekt i denne. Merket ikke her tendensen til treg respons. Her satt det en 28X10 treprop. JFK tror jeg det var.5600 rpm etter 3 turen og ikke tunet motor. skal gå på litt rik blanding noen turer til først. Denne sitter det også JMB potter i.
                    Dette var helt perfekt kombo.
                    Flyet er for øvrig modellen som O. Jørgensen har bygget, ligger blogg på denne her inne på forumet.

Ble til at jeg bestilte meg Bowmanringer til min alikevell. Så får vi se hvordan dette vil funke. Men den begynner helt klart å "slippe" litt nå.
                    Sukhoy`n med denne motoren er blitt en helt super Imackjærre, så kanskje jeg må prøve meg på det til neste år
                    Last edited by Tertitten; 22-09-13, 06:39.
                    Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                    3DHS slick 89" EME 60.
                    3DHS Slick 71"

Comment

Working...