Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kompresjonsmåler
Collapse
X
-
-
Er litt nysgjerrig. Hvorfor kompresjonsmåling av glow ?
Comment
-
-
Dersom den begynner å bli slitt, så hører man at det suser rundt stempel, og ventiler på 4 takter + eventuelt foran rundt veivaksling når man drar propellen sakte rundt.
Når du måler kompresjonen med en slik måler, hvordan fungerer det ? Må ha en starter som går med et bestemt turtall ? Eller brukes den bare på flersylindret for å måle forskjeller på sylindrene ?
Comment
-
Jeg brukte den til å sjekke kompresjonsforholdet da jeg byttet topper på motorene til uorginale topper med to glow-plugger. Raskere å finne ut om man må legge til en shim eller to for å få samme kompresjonsforholdet som med gamle toppen.
Måleren har tilbakeslagsventil så den holder makstrykket. Om man kjører starter eller vrir for hånd vil måleren stabilisere seg uansett.
Om man skal bruke den til å monitorere slitasje over tid er nok å kjøpe Japansk motor, bruke kvalitetsfuel (med Aerosave-olje) og bytte stempelring og lager etter 250 turer bedre.
Comment
Comment