Unconfigured Ad

Collapse

Trenger hjelp av motorkyndige

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Warbirdpilot
    Administrator
    • Sep 2004
    • 2878

Oioi, her kjenner jeg at jeg trenger hjelp til å skru, ikke i verden om jeg begynner å skru på dette uten hjelp, det kommer garantert til å til h... Er på stripa nå og testflyr litt og kan si at motoren ikke går bra, har skrudd lavnåla slik at den går bra på tomgang men er litt mager i overgangene og motoren låter helt annerledes også, høres ut som den bare har en cylinder, stor forskjell fra før service. Og selv med så magre innstillinger så vil den ikke gå på alle hele tiden, og nei den er ikke FOR mager Her må noe gjøres, noen som kunne være villig til å hjelpe til?
    - Håvard Glad Andreassen
    - YouTube.com/Warbirdpilot
    - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• bardp
      • Nov 2010
      • 2473

Har du tatt opp problemstillingen med den som utførte lagerskiftet?

Comment

• Karmann
        Moderator
        • Oct 2006
        • 735

Du leverte en perfekt fungerende motor og får igjen en som ikke funker. Det er bare å sende i retur med beskjed om at vedkommende får gjøre jobben han er betalt for å utføre.
        Mvh
        Morten Aase

Comment

• DagTheElder
          • Sep 2010
          • 104

Originally posted by flypilot
          Oioi, her kjenner jeg at jeg trenger hjelp til å skru, ikke i verden om jeg begynner å skru på dette uten hjelp, det kommer garantert til å til h... Er på stripa nå og testflyr litt og kan si at motoren ikke går bra, har skrudd lavnåla slik at den går bra på tomgang men er litt mager i overgangene og motoren låter helt annerledes også, høres ut som den bare har en cylinder, stor forskjell fra før service. Og selv med så magre innstillinger så vil den ikke gå på alle hele tiden, og nei den er ikke FOR mager Her må noe gjøres, noen som kunne være villig til å hjelpe til?
          Tipper på at din CDI leverer gnist i 1-2-3 rekkefølge og at der du får gnist som nr 3 skal inn på plugg 2 på høyre side av motoren.. Da får du 132 rekkefølgen på motoren.

Her ble det feil i tallene. Gnist fra ledning 2 skal inn på pluggen på høyre side av motor.
          Last edited by DagTheElder; 24-03-14, 14:51. Reason: Gikk surr i tallene
          Dag Øiseth Larsen
          90187441
          Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

Comment

• DagTheElder
            • Sep 2010
            • 104

Originally posted by DagTheElder
            Tipper på at din CDI leverer gnist i 1-2-3 rekkefølge og at der du får gnist som nr 3 skal inn på plugg 2 på høyre side av motoren.. Da får du 132 rekkefølgen på motoren.
            Sjekk for øvrig her som vil gi litt bedere oversikt av hvordan radial motorer virker.
            Last edited by DagTheElder; 24-03-14, 13:40. Reason: Typo
            Dag Øiseth Larsen
            90187441
            Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

Comment

• bardp
              • Nov 2010
              • 2473

Sjekk for øvrig her som vil gi litt bedere oversikt av hvordan radial motorer virker.
              http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ra...ine_timing.gif
              Nå er da Saitomotorene bygd opp på en helt annen måte en den som ilustreres på den linken. På en Saito har vær sylinder sin egen kam.

Comment

• DagTheElder
                • Sep 2010
                • 104

Originally posted by bardp
                Nå er da Saitomotorene bygd opp på en helt annen måte en den som ilustreres på den linken. På en Saito har vær sylinder sin egen kam.
                Mye deler da????????? Dyrt!!!!!
                Dag Øiseth Larsen
                90187441

Comment

• affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

Har jo 2 stk 170 liggende, kan låne en mens du venter på å sende til Adrian

Comment

• Warbirdpilot
                    Administrator
                    • Sep 2004
                    • 2878

Ok folkens, en oppdatering, først og fremst morro å se at temaet inspirerer til diskusjon Så til alvoret. Fikk bekreftet av en motorkyndig på stripa idag at motoren er satt opp med 123 tenningsrekkefølge og det er feil. Vi fikk tilogmed snudd kamakslingene på cylinder 2 og 3 sån at de stod riktig vei, og syntes det er rart at Adrian klarte å bommme på dette da det er prikker på kamdrevene som skal inn mot veiva??? Men uansett motor er nå satt inn riktig med 1-3-2 og skulle til å starte når jeg finner ut at jeg på ene sylinderen har klart å dra over gjengene på pluggen....f...h....sata....d... Så ikke spesielt happy. Resultat er en stk grounded fly. Noen som vet om det er mulig å sette inn gjenger i en slik motor?

Så et anna spm, denne motoren va satt opp med 123 tenning, hvordan vil det funke med tanke på timing og magneter når den skal gå til 1-3-2? Vil det funke å bare bytte på pluggene 2 og 3...det tror ikke jeg nemlig vil funke da motoren har fått helt andre tidspunkter hvor kompresjonene foregår...eller tenker jeg feil?
                    Last edited by Warbirdpilot; 24-03-14, 18:42.
                    - Håvard Glad Andreassen

Comment

• Karl H.
                      • Mar 2006
                      • 1452

Her kan tenningsrekkefølge i en radialmotor sees: http://science.howstuffworks.com/tra...al-engine2.htm Motorene har masterråde så det sier seg selv.
                      Karl Hans Glommen.
                      Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Karl H.
                        • Mar 2006
                        • 1452

Noen som vet om det er mulig å sette inn gjenger i en slik motor?
                        Hvor mange mm er skruen? Hvis det er nok gods kan man eventuellt gjenge opp til neste dimmensjon. Gjør det jevnlig da mange drar for hardt i aluminium. Momentnøkkel er et must.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Warbirdpilot
                          Administrator
                          • Sep 2004
                          • 2878

Jøss, billigere å kjøpe ny cylinder enn å kjøpe reperasjonskit jo....vilt:

Ny cylinder:
                          Hobbyplastic.co.uk - Modelling Materials Radio Equipment Engines, Parts & Accessories Clothing / Apparel Carry Cases & Tx Cases Misc Parts & Accessories Tools Field/Pit Accessories Aircraft Kits & Accessories Heli Parts & Accessories Glues & Adhesives Electric Motors & ESCs Covering Film Mini Speakers JR Propo Clearance Sale COBI Building Block Toy Sets Storage Racks

Ser det også finnes noe som heter Recoil sett, er disse å få tak i norge en plass? Litt mer normal pris:
                          - Håvard Glad Andreassen

Comment

• DagTheElder
                            • Sep 2010
                            • 104

Jøss, billigere å kjøpe ny cylinder enn å kjøpe reperasjonskit jo....vilt:

Ny cylinder:
                            Hobbyplastic.co.uk - Modelling Materials Radio Equipment Engines, Parts & Accessories Clothing / Apparel Carry Cases & Tx Cases Misc Parts & Accessories Tools Field/Pit Accessories Aircraft Kits & Accessories Heli Parts & Accessories Glues & Adhesives Electric Motors & ESCs Covering Film Mini Speakers JR Propo Clearance Sale COBI Building Block Toy Sets Storage Racks

Ser det også finnes noe som heter Recoil sett, er disse å få tak i norge en plass? Litt mer normal pris:
                            http://www.blindrivetsupply.com/Reco...32_p_3626.html
                            Du finner alternativ for 1/4-32 tap and die her http://www.tapdie.com/html/model_engineer.html
                            Dag Øiseth Larsen
                            90187441

Comment

• Karmann
                              Moderator
                              • Oct 2006
                              • 735

Siden det er tennpluggjengene du har dratt over funker det dårlig å gjenge opp til neste dim.
                              Sikkert varierende erfaringer ute å går men jeg ville styrt unna recoil/helicoil. Har aldri hatt annet enn problemer med det greiene der på korte gjengepartier i alu.
                              Jeg bruker utelukkende Time-Sert og dette er en god løsning. Feks Porsche setter inn slike allerede på fabrikken, spesiellt på topper og blokker. Dessverre har jeg ikke Time Sert kit i denne dimensjonen ellers kunne jeg hjulpet deg.
                              Fikk ikke linken til ny sylinder til å funke men det er kanskje det beste alternativet?
                              Mvh
                              Morten Aase

Comment

• Warbirdpilot
                                Administrator
                                • Sep 2004
                                • 2878

Ja ny cylinder er handlet sammen med noen nye plugger fra UK, sylinder havnet på cirka 45 GBP.

Så har jeg mailet litt med Adrian på CH og han mener at jeg burde beholde tennpluggene slik de stod orginalt da han mener at den tenner 1-3-2 så da får jeg prøve det når delene ankommer...om ikke anna så har jeg ihvertfall lært en hel del om saito radialer i dag
                                - Håvard Glad Andreassen

Comment

Working...