Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva gjør produsentene med inline motorer for å gjøre kjølingsutfordringen mindre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva gjør produsentene med inline motorer for å gjøre kjølingsutfordringen mindre?

    Ser jo at effekten er kanskje 1Hk lavere in en 3w inline mot en 3w 110 boxer. Er det fordi de gjør noe med komp eller tenningstidspunkt for bakre sylinder eller er det andre forklaringer?

    Noen som har noen teorier?




    Mvh Eivind

  • #2
    er det ikke fordi en boxer er mer effektiv enn en rekke motor?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Du har helt rett, Eivind.

      Jeg vet ikke nøyaktig hvilken løsning 3W har brukt, men jeg kan gi noen eksempler på hva andre produsenter har gjort med kjøleproblemet.

      Super Tigre hadde lavere komp på bakerste sylinder. På min gamle Yamaha FZR 1000 var det større dyser på de to midterste forgasserne (den hadde fire forgassere).

      3W 110iR2 har to forgassere og to tenningsanlegg, men ettersom det ser ut som begge forgassere er like med samme grunninnstilling, holder jeg en knapp på at det er forskjell på tenningen på sylinder en og to.
      Tror kanskje det forklarer effekttapet også. Lengre veivaksel med mere friksjon også.

      Tviler på at en boxer er mere effektiv, da hadde nok flere enn Subaru og Porsche brukt boxere, men den er mere kompakt og plassbesparende. Ferrari Testarossa hadde også boxer, men Ferrari kalte det en 180 graders v-motor.
      Mvh
      Gunnar Børseth

      I might not be very good, but I'm fun to watch.

      Comment


      • #4
        På en 2t bokser oppnår man vanligvis mer effektiv luftpumping fordi forholdet mellom slagvolum og veivhusvolum er bedre en det en oppnår på en rekkemotor eller ensylinderet motor. Med mindre en gjør spesielle tiltak i veivhuset for og bedre dette slik som på YS motorene.
        En såkalt flat V eller 180° v motor er egentlig noe helt annet her deler to sylindre en felles veivtapp slik at det ene stemplet går ned når det andre går opp. En slik konstruksjon kan kun brukes som 4t motor da det ikke vil gi noen pumping i veivhuset. Men den blir da enda mer kompakt en boksermotoren. Ulempen er at den vibrerer langt mer en boksermotoren. Saito har noen slike.

        Comment


        • #5
          Kommer noen aha opplysninger her, tenker stort sett mest på hvordan motorene ser ut på utsiden....
          Så Gunnnar sine teorier er vel det jeg selv har tenkt.
          Ingen er vel i tvil om at kjøling er utfordringen der disse inlinerne stort sett blir brukt. Trange cowlinger.
          Ser ingen med større kjøleribber på bakerste sylinder f.eks. Om produsenten mener de skal kjøles i flyretningen. Er det smart så årsaken kun er kostnader pga produksjon?
          Ser heller ingen der kjøleribbene er vendt 90 grader slik at de best kan kjøles på tvers, f.eks fra forgasser siden til eksos siden.

          Eivind

          Comment

          Working...
          X