If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Hva gjør produsentene med inline motorer for å gjøre kjølingsutfordringen mindre?
Ser jo at effekten er kanskje 1Hk lavere in en 3w inline mot en 3w 110 boxer. Er det fordi de gjør noe med komp eller tenningstidspunkt for bakre sylinder eller er det andre forklaringer?
Jeg vet ikke nøyaktig hvilken løsning 3W har brukt, men jeg kan gi noen eksempler på hva andre produsenter har gjort med kjøleproblemet.
Super Tigre hadde lavere komp på bakerste sylinder. På min gamle Yamaha FZR 1000 var det større dyser på de to midterste forgasserne (den hadde fire forgassere).
3W 110iR2 har to forgassere og to tenningsanlegg, men ettersom det ser ut som begge forgassere er like med samme grunninnstilling, holder jeg en knapp på at det er forskjell på tenningen på sylinder en og to.
Tror kanskje det forklarer effekttapet også. Lengre veivaksel med mere friksjon også.
Tviler på at en boxer er mere effektiv, da hadde nok flere enn Subaru og Porsche brukt boxere, men den er mere kompakt og plassbesparende. Ferrari Testarossa hadde også boxer, men Ferrari kalte det en 180 graders v-motor.
På en 2t bokser oppnår man vanligvis mer effektiv luftpumping fordi forholdet mellom slagvolum og veivhusvolum er bedre en det en oppnår på en rekkemotor eller ensylinderet motor. Med mindre en gjør spesielle tiltak i veivhuset for og bedre dette slik som på YS motorene.
En såkalt flat V eller 180° v motor er egentlig noe helt annet her deler to sylindre en felles veivtapp slik at det ene stemplet går ned når det andre går opp. En slik konstruksjon kan kun brukes som 4t motor da det ikke vil gi noen pumping i veivhuset. Men den blir da enda mer kompakt en boksermotoren. Ulempen er at den vibrerer langt mer en boksermotoren. Saito har noen slike.
Kommer noen aha opplysninger her, tenker stort sett mest på hvordan motorene ser ut på utsiden....
Så Gunnnar sine teorier er vel det jeg selv har tenkt.
Ingen er vel i tvil om at kjøling er utfordringen der disse inlinerne stort sett blir brukt. Trange cowlinger.
Ser ingen med større kjøleribber på bakerste sylinder f.eks. Om produsenten mener de skal kjøles i flyretningen. Er det smart så årsaken kun er kostnader pga produksjon?
Ser heller ingen der kjøleribbene er vendt 90 grader slik at de best kan kjøles på tvers, f.eks fra forgasser siden til eksos siden.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment