Unconfigured Ad

Collapse

Ny motor, OS 25LA eller 25FX?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

Ny motor, OS 25LA eller 25FX?

Hoj!

Faderen har et lite Thunder Tiger Little Tiger-15 hengende i taket hjemme. Det har nå hengt i taket i godt og vel et år grunnet død motor og nå skal vi ha ny motor til flyet.

Nå har det seg slikt at flyet er laget for en .10 eller .15 motor. Vi hadde .15 og syntes ikke det var mer futt enn det burde være.
    Med ny motor håper vi på å få til å henge på propellen og kunne stige vertikalt. Skal også bygge balanseror på flyet da.

Flyet er også utstyrt med flottører som er litt for små så den gamle .15 motoren greide ikke å dra det opp i luften. Om det ikke går med ny motor så er ikke det så farlig da.

Uansett så var spørsmålet om vi burde legge ut de ekstra pengene en OS 25FX koster når man først skal ha ny motor? Alternativet er OS 25LA men jeg leste nå nettopp her på forumet at den motoren ikke er så glad i startere (vi bruker bestandig starter da vi har hatt dårlig erfaring med å starte for hånd ).

Fuel til denne motoren er jeg også litt usikker på. Den gamle motoren avgikk en tidlig død grunnet klyvd veivaksel. Eneste bensinen vi har er en dunk med 25% nitro. Er dette litt mye kanskje?

Propell, Hviken størelse vil være best? Så at det ble anbefalt 9x5" men på et så lite fly så vil en så "stor" propell plaske i vannet. Vi har tidligere (på .15 motoren) brukt en 8x6" propell som funket ganske greit der. Vil den gå ann å bruke på større motor også?

Takker for alle svar
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...
  • mailman13
    • Mar 2004
    • 172

Da burde denne være en god kandidat. På 25% nitro vil jeg tro det drar bra av sted

Comment

• Jon Wold
      • Sep 2002
      • 949

LA bør du ikke bruke starter på ettersom de er bronselagret så veiva har innebygget slark som fort gnager i filler hele motoren om du bruker starteren. Ellers er LA flotte motorer til ekstremt hyggelige priser, og de er lettere enn sine kulelagrede fettere...
      MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• Explorer
        • Jun 2004
        • 139

Ok.. Nå ble jeg usikker igjen..

Hvorden er ytelseforskjellen på de to motorene. Har sett at FX har både høyere effekt og høyere turtall. Vi håper på å få til å dra flyet vertikalt med ny motor men da må jo motoren være sterk nok. Er det noe både FX og LA kan greie?

Vekten tror jeg ikke er et så veldig stort problem da flyet var ganske baktungt med den gamle .15 motoren. Faktisk så ille at det var umulig å fly uten å legge store mengder bly fremme i nesen..
        -
        Jan-Ove Sandnes

Modeller:
        Align Trex 600E Pro (Vbar)
        Align Trex 450 Pro (Vbar)
        MPX Funjet
        MPX Dogfighter
        Hotliner i bestilling...

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Ytelser LA/FX: 0,6/0,84HK.

En FX er selvsagt "mer" motor for pengene, bedre forgasser og større bruksområde. Men som Jon Wold sier så er LA helt OK motorer til sitt bruk, bare ikke forvent at de stiller i versting-klassen. Se på hva du trenger og vil bruke av penger.

Det beste er selvsagt elektro! En AXI 2820/12 i nesa ...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...