Unconfigured Ad

Collapse

SAito 180 som dør ut

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OJ
    • Mar 2004
    • 178

SAito 180 som dør ut

Hei

har et lite problem med en Saito 180. Etter 3/4 throttel synker turtallet litt og motoren dør ut noen ganger... Noen som vet hva det kan skyldes?
    Har diameteren på fuelslanger noe å si?

mvh
    OJ
    The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.
  • Supra25
    • Sep 2003
    • 1825

Hey OJ,

Diameteren har absolutt noe å si, men det så ut som du hadde grei dimensjon på dine. I hvert fall utvendig. Hva er de innvendig? Syns som sagt at den oppførte seg veldig rart i går. Har du fått sjekka tank og gasser?
    Odd Sundet
    http://www.imacnorge.no

Comment

• OJ
      • Mar 2004
      • 178

"standard" diameter på fuelslangen,

Tanken tok jeg ut igår kveld, den var tett, ingen lekkasje i verken slanger eller rør. Tanken var "limt" fast med silikon, tenkte jeg skulle feste den med strikk for å unngå at fuelen "skummer". Skal også rense forgasseren i kveld. Kjøpt propell 16x10 for å se om det hjelper også...

OJ
      The three most useless things in aviation are altitude above you, runway behind you, and fuel left at the pump.

Comment

• MicroMac
        • Jan 2003
        • 632

Du har ikke tankfyller koblet på fueltilførselen til forgasseren da?
        Spesielt når det er kaldt så er endel av disse djevlens verk, går ikke helt ut igjen etter fylling og struper fueltilførselen. Har en 120FS på en Extra som var helt umulig i vinter, spesielt første oppstarten da det lå igjen olje i svineriet.
        Hater mer og mer slike dill og dall gadgets på fly. Stripped to the bone er tryggere, enklere ........og billigere

Bare en tanke jeg kom på i samarbeid med hodet mitt
        mvh MM

Comment

• OJ
          • Mar 2004
          • 178

Har Dubro tankfyller. Prøvde uten den også uten noen forandring.

OJ

Comment

• Niklas
            • Sep 2003
            • 899

Er det noe så enkelt at den er for mager?

Comment

• Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

Etter 3/4 throttel synker turtallet litt og motoren dør ut noen ganger... Noen som vet hva det kan skyldes?
              Virker som det er for lite fuel hvis du ser det er ikke noe eksosrøyk under tomgang.. Prøv å øke fuelmengden ved 1/4-1/2 tørn på tomgangskruen og se om det går bedre..

Det kan ligge gammel olje/skitt i sprederen som ikke løser seg så lett opp etter lang tids lagring...
              Har du fått renset forgasseren?

Har diameteren på fuelslanger noe å si?
              Nei...
              Selve fuelmengden via sprederen under full gass er mye mindre enn fuelen renner gjennom fuelslangen...

Jens Eirik

Comment

• Supra25
                • Sep 2003
                • 1825

Vi holdt en knapp på gammel møkk i systemet i går vi også. Det var i hvert fall ikke snakk om at den gikk for magert på nåla. Du får se å få rensa ut systemet, OJ, kjøre et par tanker i hagan og så får vi prøve igjen!! I lufta skal vi få'n...
                Odd Sundet

Comment

• OJ
                  • Mar 2004
                  • 178

Da går motoren som den skal, renset forgasseren, montert tanken med strikk og satt på 16x10 propell. Tørst rakker da oppfører seg litt underlig når den nærmer seg tom tank....

Problemet nå er at at bendet og potta løsner hele tiden, noen som har tips om det da? Går det an å bruke vanlig Locktite?

OJ

Comment

• Kekar
                    • Apr 2003
                    • 123

På mine Saitoér bruker jeg teflon gjengeteip og det har enda ikke løsnet ei potte eller bend (Bank i bordet)
                    What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• Supra25
                      • Sep 2003
                      • 1825

Bra at motoren går! Det var nok noe rusk i systemet der som lagde gass i forkrøller'n. Gjengeteip høres ut som en bra ide, ellers så finnes det vel en eller annen Locktite type som tåler varmen også?

Du får si fra når du skal ut igjen, så tar jeg tur jeg også. Hvis været er bra i morra så skal jeg lufte og justere Onyx'n litt.
                      Odd Sundet

Comment

• OJ
                        • Mar 2004
                        • 178

Kekar - hvor får du tak i teflon gjengetape?

OJ

Comment

• Kekar
                          • Apr 2003
                          • 123

Teipen jeg bruker er Mega Metal PTFE plus og er godkjent for 260 grader

Importøren er i Oslo med gratis grønt nummer 80032333
                          What is not nailed down is mine. If I can pry it loose, It's not nailed down.

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Originally posted by OJ
                            Kekar - hvor får du tak i teflon gjengetape?

OJ
                            Rørleggerforhandlere selger teflon gjengetape...

Jens Eirik

Comment

Working...