Unconfigured Ad

Collapse

Klunk i tank?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Klunk i tank?

Kort (og kanskje noe dumt ) spm.

Har ikke hatt problemer med det før, men klunken i tankene jeg bruker når ikke toppen av tanken hvis jeg holder den opp ned. (Altså den bøyer seg ikke nok til å komme til fuelen som ligger forran i tanken under stup).

Også når det er lite fuel igjen, hvis flyet (og dermed tanken) ligger i en hellning nedover så når ikke klunken fuelen og motoren vil etterhvert stoppe? Har som sagt ikke hat noen problemer med det på andre fly, men mistenker at det var grunnen til at motoren stoppet i WB. Når jeg landet var det kanksje tanken 1/5 full, men når motoren stoppet lå flyet i en svak "nedover bakke" og i tillegg tror jeg jeg monterte tanken litt skjevt, noe som forverret dette.

Spørsmålet er om klunken egentlig når toppen (eller bunnen om man vil) av tanken i f.eks stup pga g-krefter e.l. som ikke merkes når jeg holder tanken i handa? Og hvis ikke, hvorfor går som regel motorene i stup hvis det er lite fuel igjen?

Klumsete forklart.....men..
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Du har normalt ikke store fuel behov når flyet er i stup, eller ?
    Ergo har du normalt sett retter opp flyet før den kun suger luft.....
    Men er du høyt nok oppe med fullgass i stup kan nok problem oppstå ja.
    Low and slow with power to go !!

Comment

• Flue
      • Oct 2003
      • 902

Ja, det er nettopp det at stupene er som regel på tomgang og korte. Men jeg tenker også når flyet ligger i en helling nedover med lite fuel igjen, eller som sannsyneligvis var problemet i mitt tilfelle, at tanken lå litt skrått nedover.
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

Comment

• Motorboy
        • Nov 2003
        • 1566

Du kan bytte slangen til mykere eller tynnere slange til klunken slik at den når overalt hvor tanken er i forskjellige stillinger. Sjekk at tanken er plassert ca 1/3-1/4 i forhold til hovedspreder. Juster hovedysa med nesa opp i 45 grader slik at du sikrer fuelmengden uansett i hvilken stilling flyet flyr.

Jens Eirik

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Jeg må ærlig talt si at jeg har aldri hatt noen tank hvor det har gått an å få klunken til å nå foran i tanken. Det har aldri vært noe problem på noen av mine fly, fordi stup aldri blir spesielt lange, og hvertfall ikke hvis du har full gass Da tenker jeg det sier pang lenge før motoren begynner å fuske.
          Den ultimate løsningen på denne "problemet" er imidlertid en såkalt "header-tank". Dette passer ikke så godt for mindre fly, men er i prinsipp en mye mindre tank som fylles fra hovedtanken. Den lille tanken er da alltid breddfull, slik at klunken der aldri kan komme ut av fuelen. Når du da ligger i en stilling hvor klunken i hovedtanken er ute av fuelen, så begynner du å forbruke fra de lille tanken, men dette vil være så mye at du aldri greier å bruke det opp før du har fått rettet opp flyet. (usikker på om man i det hele tatt har klunk i headertank?)

Det som pleier å være et problem at hvis du har en litt uheldig landing med bråstopp, så "skyter" klunken fram og låser seg foran i tanken fordi slangen er for stiv til å bare sprette tilbake. Dette oppdager du selvfølgelig midt under neste tur, når motoren plutselig leaner ut og stopper når du gir gass og setter opp nesa.

Comment

• Motorboy
            • Nov 2003
            • 1566

Pleym, riktig...

for flyet bremser aldri for da kan fuelen og klunken forflytte fremover unntatt krasj, hard landing, da sitter klunken fast fremme. Ingen lyd fra tanken, prøv å riste klunken løs til du hører klunken er kommet løs..

Klunken/fuelen følger med hvor akselerasjon-, redarasjonkrefter flytter rundt flyet etc..

Jens Eirik

Comment

• Supra25
              • Sep 2003
              • 1825

Det var en laaaaang tråd på dette her på RCU i fjor en gang med mange lange, teorietiske og til tider særdeles vitenskapelig utbroderinger rundt emnet. Flyets aksellerasjon, fuelens aksellerasjon i forhold til fly når den er i tanken, fly og fuels terminal velocity und so weiter....

Til slutt var de fleste enige om at dette ikke er noe problem i praksis. De fleste stuper jo ikke med motorpådrag, men det er klart at hvis man tenker teoretisk så vil det være mulig å presse fuelen fremover i tanken og dermed KANSKJE klare å leane flyet.
              Headertank er i så måte helt overflødig med mindre man har problemer med å få dratt fuel fra tanken og til gasser i harde g-manøvre.
              Odd Sundet
              http://www.imacnorge.no

Comment

• RGJ
                • Jul 2004
                • 922

klunk!

du trenger ikke å få klunken fremover!
                jeg har som regel brukt en rør stump mellom røret i korken og klunken og skjøtt dette med 2 korte silikon stumper nettop for og forhindre dette....bruker du en myk slange som kan rote seg borti "trykk" røret kan dette henge seg opp i dette og da blir det trøbbel!
                Rune Gjelsnes
                Vikersund
                92624841

Comment

Working...