Announcement

Collapse
No announcement yet.

sprit som fuel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har da nok vanlig fuel, men da starter jo motoren som den gjorde i går, forleden, osv.

    Det er jo litt morsomt å eksperimentere med nye ting å se hva som skjer.

    Har en gammel os25la som er limt sammen i alle bauger og kanter som ikke er så farlig om jeg eksperimenterer ihjel.

    På de ordentlige motorene og modellene lar jeg sevfølgelig være å eksperimentere for mye med.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.


    Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

    Comment


    • #17
      Er enig med deg MortenM det er altig morsomt å prøve noe nytt
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Jeg ville ikke brukt totaktolje til modellmotorene pga tynn og andre egenskaper enn castorolje, syntetisk olje. Ikke heller raspolje...

        Bor du der borte i Langtvekkistan eller utenfor rekkevidde etter fuelen til glowmotor, ville jeg anbefalt dieselmotor som et alternativ. Du finner jo ingredienser til dieselfuelen bland butikker uten å vite, der er hoveddrivstoff som f.eks parafin, lampeolje, tennvæske, antenningsmiddel som f.eks eter hos apoteket, eller startgass hos bensinstasjon og smøremiddel som f.eks høygrads motorolje.

        Samme her liker jeg å finne ut hvilke drivstoff kan bruke i glowmotor... jeg skrev i forrige innlegget hvilke drivstoff kan du bruke etter russernes oppskriften på mangel av metanol..

        Jens Eirik

        Comment


        • #19
          man får jo kjøpt diesel fuel uten å lage selv og da, men den må bestilles. ale butikkene som selger ting fra JP i england kan skaffe denne fuelen.
          Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
          www.airheads.no

          Comment


          • #20
            Ja man får bestilt fuel, men ikke gjennom posten. Og da blir det fort dyyyyrt! Kjøpte 4 kanner fuel i fjor og via nor-cargo kom frakten på rundt 600,-
            Morten Myklebust.
            Yrke Fisker.


            Sky Raider MachI K.I.A.
            PT-20 K.I.A.
            Pibros Mk I, II & III K.I.A.
            Corsair 60 Lever trygt uten motor.

            Comment


            • #21
              Sprit som fuel.

              Jeg prøvde en gang for lenge siden rødsprit som fuel i stedet for metanol i et linestyrt fly med en .35 motor. Brukte 20% oljeblanding (kun castor).

              Motoren var ikke så sterk som med metanol, og den var ikke så villig til å gå i ren totakt.

              Hvis sprit har høyere energi enn metanol så må vel forklaringen være at innsuget i en glowmotor ikke er dimensjonert for den luft/fuel blandingen som kreves med sprit.

              Helge.

              Comment


              • #22
                Hei!

                Tenkte jeg måtte si noen ord siden dere er inne på det som er mitt arbeidsområde Det er fullt mulig å bruke etanol som fuel hvis man tilsetter olje. Men etanol har ikke akkurat noen fordeler fremfor metanol. Etanol-molekylet skiller seg fra metanol-molekylet med at det krever mer luft for å brenne stabilt. Dette medfører at man må skru inn dysenåla endel i forhold til med metanol. Reultatet er mindre krefter og kritisk gange. Skal man få samme ytelse som med metanol må man tilsette f.eks. nitrometan! Og da er du like langt!!!

                Når det gjelder energiinnhold i etanol kan det godt hende at det er høyere enn for metanol pr kg brensel, men dette hjelper deg lite når energien pr ferdig blandet luft-brensel-mengde blir mindre.

                Svein (Forsker i termodynamik og forbrenning)
                /Svein Olav Christensen
                member of
                \"3D Artistic Team\"

                Comment


                • #23
                  Takk Svein for en god utredning om temaet.

                  Da tror jeg at jeg legger Spriten på hylla

                  Da må jeg finne på noe annet å eksperimentere med mens jeg venter på diesel toppen til AX'en....
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.


                  Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.
                  Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                  Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by MortenM
                    Takk Svein for en god utredning om temaet.

                    Da tror jeg at jeg legger Spriten på hylla

                    Da må jeg finne på noe annet å eksperimentere med mens jeg venter på diesel toppen til AX'en....
                    Gjør et forsøk med innblandet Nitro da vel.....

                    Denne er fin å ha til blanding: http://www.home.no/shipman/Bland_selv.htm

                    Comment


                    • #25
                      Da jeg bodde utenlands (ca.'90), blandet jeg egen fuel. Jeg kjøpte da 5liters kanner med Metanol og blandet i 20% Castor-olje som jeg kjøpte i hobby-sjappa. Dette fungerte aldeles utmerket, pluss at Metanolen kostet S$5 eller noe for 5L, noe som dengang tilsvarte ca.15kr eller noe... -Og jeg som 13åring tuslet av gårde og handlet 2 kanner av gangen!
                      Mener å huske det lukta høgg, men det fungerte.

                      Nå kunne jeg bare kjørt en tur til Moss og handlet en liter "Slobodan Vodka" eller noe, men man kan også la være ikke sant??...
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment


                      • #26
                        Kjøp du

                        Kjøp fuel ferdig blandet. Så slipper du å ødelegge motoren på dårlig hjemmelaget dritt :P
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kjøp du

                          Originally posted by larsjnorberg
                          Så slipper du å ødelegge motoren på dårlig hjemmelaget dritt :P
                          Ikke akkurat..
                          Det vil fuelen ikke ødelegge motoren, olje er tilstede. Det vil ikke virke like bra pga brennbare væskers egenskaper er forskjellige fra metanol/nitro. Verre er det at noen stoffer legger sot eller forringe levetid på pluggen.

                          Jens Eirik

                          Comment

                          Working...
                          X