Unconfigured Ad

Collapse

Lager til SC 40

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patz
    • Apr 2005
    • 95

    #16
    Har tidligere gått på JeRo, bruker nå Byron med 18% olje og 10% Nitro.
    Brukt 4 liter Jero og 1 gallon Byron, hva tidligere eier har brukt vet jeg ikke.
    Den har stått lenge (ca. 2 år) i en ikke-oppvarmet garasje, uten after-run.
    Satt motoren i ovnen på 180 grader i 10 minutter, så kakket jeg enkelt ut de gamle lagrene.
    Har nå bestilt nye lager fra Abra i Trondhjem.
    Er vel egentlig bare veiva (og de gamle lagrene) det er rust på, pusset vekk det værste med 400-sandpapir.

    Comment

    • Patz
      • Apr 2005
      • 95

      #17
      Har nå byttet lagre, og merker allerede at motoren er mye lettere å ha med å gjøre, throttler blant annet mye bedre, har mye lavere stabil tomgang, og er mye, MYE mer stillegående .
      Det kan annbefales å bestille fra Abra kulelagersenter da man får med en liten sjokoladeplate som takk for ordren

      Comment

      • tyor
        • Mar 2005
        • 9757

        #18
        hei har selv en sc40 jeg skulle ha skiftet lagre i. kostet de mye der du bestilte?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment

        • Patz
          • Apr 2005
          • 95

          #19
          Hei.
          Du trenger:
          1 stk. SKF 607-Z, kr 49,-
          1 stk. SKF 61902 (De har bare med 2 gummitetninger (61902-2RS) på ABRA, plukk de ut med en nål) 61902-2RS koster 140,-

          Jeg gjorde tabben å bestille i oppkrav (servicepakke), du får mye billigere porto om du ber dem sende det i vanlig brev, med forhåndsbetaling.
          ABRA A/S kulelagersenteret: tlf. 73894410
          Jeg fikk 10% rabatt pga at fattern jobber i skretting.
          Her er en grei beskrivelse av lagerbytte:

          Comment

          • tyor
            • Mar 2005
            • 9757

            #20
            takker. Bor 5mil fra Trondheim og må en tur innover før helga og kjøpe fuel så jeg plukker vel med dem da tenker jeg
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #21
              Hvis du har gummitetning i frontlager, behold en side mot propellmedbringer så støvet ikke kommer inn ,og den andre side åpen mot selve veivhuset . Selve den store kulelageret skal det være åpen kulelager inne i motoren ved veivakselen pga smøring.

              Jens Eirik

              Comment

              • Patz
                • Apr 2005
                • 95

                #22
                Frontlageret har 1 metalltetning, den vender mot propellen.
                Baklageret hadde 2 gummitetninger, disse har jeg fjærnet.

                Comment

                • Motorboy
                  • Nov 2003
                  • 1566

                  #23
                  Originally posted by Patz
                  Frontlageret har 1 metalltetning, den vender mot propellen.
                  Baklageret hadde 2 gummitetninger, disse har jeg fjærnet.
                  Ikke problem.. neste gang du skifter lager, får du tak i frontlageret med gummitetning mot propellen, den er bedre pga lite risiko for falsk luft og mot støv.

                  Jens Eirik

                  Comment

                  • Patz
                    • Apr 2005
                    • 95

                    #24
                    Ok, men hvorfor blir da motorer levert med metalltetning orginalt?
                    Tåler gummitetninger metanol og nitromethan?

                    Comment

                    • Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

                      #25
                      Originally posted by Patz
                      Ok, men hvorfor blir da motorer levert med metalltetning orginalt?
                      Tåler gummitetninger metanol og nitromethan?
                      Pga produksjonkostnader... Ja, gummitetninger tåler fuel...

                      Jeg har Webra T-4 4 takter med originale lagre med gummitetninger pga veivhuset fungerer som kompressor, aldri skiftet lagre siden den var ny (1980)...

                      Jens Eirik

                      Comment

                      Working...