Unconfigured Ad

Collapse

Magnum 46 XLS, og innstilling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turboman
    • Jan 2003
    • 18

Magnum 46 XLS, og innstilling

Hei

Skaffet meg en Magnum XLS 46 for ca 1 måned siden. Har ingen erfaringer med slike motorer, og lurer på følgende..

Skrur blandingsdysa helt inn, og 2 1/2 turn utover, slik det står i manualen. Da starter motoren, men for at den skal gå fint, skrur jeg skruen innover til den yter max, deretter litt tilbake til turtallet synker litt. (så den går litt rikt). Da er skruen kun ca 1 turn ute.

Neste gang den skal startes, starter den ikke før jeg skrur den 2 1/2 turn ut igjen, og tar samme prosedyre som beskrevet over..

Er det ikke egentlig slik, at når man har funnet en posisjon skruen skal stå, så skal den stå der også neste gang? At man egentlig ikke skal drive å skru den ut og inn hele tiden?

Takknemlig om noen har noen synspunkter på dette

mvh
    Knut Erik
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Du sier at motoren er ca. 1 mnd gammel - er den innkjørt? Hvis ikke skal du i begynnelsen la den gå veldig rikt, det vil si ca 2,5 omdreininger ut.

Skru aldri mere enn 1/4 omdreining av gangen og la motoren få mulighet til å tilpasse seg den nye innstillingen (ca 10 sekunder).

Har selv en SC 46 som er produsert på samme fabrikken. Der står nåla mere eller mindre på 2 1/4 til 2 1/2 omrdreininger ut.

Prøv med ca 2 1/2 omdreining og gi max throtle i 1. minutt så reduser til tomgang i 1. minutt på den første tanken, veksle så mellom full og tomgang til tanken er tom. (ca 20 minutter på en standard tank).

La motoren hvile i 10 minutter så starter du den opp igjen og justerer nåla inn 1/4 omdreining slik at den går noe reinere og fortsetter som beskrevet i avsnittet ovenfor.

Du vil oppleve at motoren etter hvert går reinere av seg selv da motoren begynner å bli innkjørt - det oppleves ved at turtallet øker av seg selv uten at du rører på noe.

Prøv deg fram men aldri begynn med å få en ny motor til å gå reint med en gang.

Lykke til

Hilsen
    Superstar
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Sportive
      • Mar 2002
      • 320

Re: Magnum 46 XLS, og innstilling

Originally posted by turboman
      Hei

Skaffet meg en Magnum XLS 46 for ca 1 måned siden. Har ingen erfaringer med slike motorer, og lurer på følgende..

Skrur blandingsdysa helt inn, og 2 1/2 turn utover, slik det står i manualen. Da starter motoren, men for at den skal gå fint, skrur jeg skruen innover til den yter max, deretter litt tilbake til turtallet synker litt. (så den går litt rikt). Da er skruen kun ca 1 turn ute.

Neste gang den skal startes, starter den ikke før jeg skrur den 2 1/2 turn ut igjen, og tar samme prosedyre som beskrevet over..

Er det ikke egentlig slik, at når man har funnet en posisjon skruen skal stå, så skal den stå der også neste gang? At man egentlig ikke skal drive å skru den ut og inn hele tiden?

Takknemlig om noen har noen synspunkter på dette

mvh
      Knut Erik
      Drammer du den før du prøver å starte på nytt ?
      Low and slow with power to go !!

Comment

• turboman
        • Jan 2003
        • 18

takk for svar...

Drammer den, litt ja.. Skrur dysa ut igjen, holder for eksosen litt, gjerne så det "spruter litt" av gasseren, da starter den igjen..

Har kjørt ca 1 tank hver helg i ca 5 uker, tror jeg.. Vil det si at jeg skal kjøre så motoren går "urent", endel ganger, da vil den tilpasse seg etterhvert? Har forsøkt å være nøye med å kjøre den rikt, men aldri kjørt den i 4-takt noe særlig. Iallefall ikke i lufta..

Grunnen til at dysa må så langt inn, er at ellers får jeg ikke opp "turtallet" på motoren. Synes selv det er rart at dysa må så langt inn som 1 turn, når grunninnst. er 2 1/2 turn..

Skal prøve din teori, Superstar40

Knut Erik

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

http://no.rcmodeller.net/ sjekk her under nyttige tips / motortips / grunninstillinger av Minitest og grunninstilling av Magnum .46 og .53 + Rossi .40, .45 og .53 2 taktere.
          Her vil du merke deg att for innkjørt magnum motor (XL 46 og 53) er hoveddysenåla satt til ca 1 omdreining ut (gjelder remote needle forgassere, har du en slik?) og tommgangs dysa på ca 3 1/4 omdreining ut. Høres ut som om tommgangs dysa di er skrudd litt langt inn, da kan det bli litt vanskeligt å få den i gang (får ikke fuel).
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Superstar40
            • Dec 2002
            • 1667

Det jeg glemte å spørre om er type fuel - unitrert, 5 % eller annet og eventuelt pluggtype.

Leste også ett eller annet sted at Magnum motorer ikke bør ha slange mellom potte og tank. Det ble rett og slett for mye trykk.

Når du gir full gass (throtle) hvordan oppfører motoren seg, sliter den med å øke turtallet eller kommer den med en gang. Husk at når motoren er i luften får den mere luft enn på bakken og den skal derfor gå noe rikt.

Du bør også sjekke tankens plassering i forhold til motoren.

Håper du får det til.

Superstar40
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• olle
              • May 2002
              • 708

Forsiktig med udokumenterte råd! Det kan gjøre mer vondt enn nytte. Uten trykkslange er det normalt kun 4 taktere som mestrer pluss VELDIG gamle totaktere.

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Så så Olle, dei aller fleste totaktere går utmerka utan potte trykk (untatt dei med svært stort venturi hull). det som er viktig er att lufteslangen står i propel strømmen (gjerne med ett lite rør i enden slik att den ikke klapper igjen av luft trykket) og en er klar over att dysenåla må mye lenger ut (husk å holde flyet i 45* når nåla justerest før take off). skal ærligt innrømme at jeg selv ikke liker å kjøre uten potte trykk men det går fin vist en vil/må.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Høres ut som enten skitt et sted i fuelsystemet, eller den svært vanlige mangelen på innstilling av tomgangsblandingen!
                  Throtler motoren fint fra tomgang til full gass etter at hovednåla er justert?? Hvis ikke så er det bare å begynne å finne tomgangsblandingen.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...