Unconfigured Ad

Collapse

Justere motorer??

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grønnskolling
    • Oct 2006
    • 355

    #106
    Siden det er mange med mye kunnskap om glowmotorer her, så har jeg et spørmål. Har en liten OS25LA, den går so ei klokke, lett å starte. Problemet er at jeg synes ikke den får topp turtall. Har problemer med å ta av fra en gresstripe med en liten trainer, så den må kastes igang, og da flyr den greit(har satt på større hjul også). Har ikke rørt tomganskrue, kun hovednål. Synes den av og til fusker litt på halv gass.Bruker propell etter anbefaling. Synes det kommer veldig mye olje ut av potta(feil fuel eller er ikke motoren varm nok?) Noen som har noen tips for hvordan jeg evt kan få litt mer turtall og futt?

    Comment

    • bardp
      • Nov 2010
      • 2473

      #107
      Vel tomgangsnåla har ingen betydning for toppturtallet. Men om den er for fet på tomgang kan det få motoren til å gurgle en del i mellomregistret. Hvilken fuel er det du bruker?

      Comment

      • grønnskolling
        • Oct 2006
        • 355

        #108
        Må se etter når jeg kommer hjem Flyr jo stort sett bare seilfly...

        Comment

        • Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

          #109
          Originally posted by ToreG
          Min motor går ihvertfall "mykere" med 102 oktan, men det kan jo så klart ha en samenheng med tenningsinstillinga på min motor. Så det behøver jo så absolutt ikke gjelde for samtlige motorer.
          Hvis du bruker 102 oktan (Aspen Racing?) så unngår du tenningsbank. Oktan har ikke noe med energi i bensinen å gjøre. Hvis det avsettes karbon i brennkammeret, blir det høyere kompresjon med fare for tenningsbank(selvtenning). Hva slags olje som iblandes bensinen, har stor betydning for avsetning av karbon. Det kan være lurt å sjekke motoren av og til, og eventuellt dekarbonisere brennkammeret. Mye karbon gjør at kompresjonen blir høyere, med fare for tenningsbank(selvtenning). Tenninginnstilling vis a vis oktan, har ikke noen betydning.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment

          • grønnskolling
            • Oct 2006
            • 355

            #110
            Originally posted by bardp
            Vel tomgangsnåla har ingen betydning for toppturtallet. Men om den er for fet på tomgang kan det få motoren til å gurgle en del i mellomregistret. Hvilken fuel er det du bruker?
            Bruker Jero Glo med 15% nitro

            Comment

            • bardp
              • Nov 2010
              • 2473

              #111
              Den fuelen skal vel være ok om den nå ikke er steingammel. Har du forsøkt å skifte glødeplugg?

              Comment

              • grønnskolling
                • Oct 2006
                • 355

                #112
                Det var i alle fall den han anbefalte i hobbybutikken. Den er et par måneder gammel (fra jeg kjøpte den i alle fall). Kan det være en ide å prøve en varm plugg?

                Comment

                • bth
                  • Dec 2003
                  • 1638

                  #113
                  Originally posted by grønnskolling
                  Det var i alle fall den han anbefalte i hobbybutikken. Den er et par måneder gammel (fra jeg kjøpte den i alle fall). Kan det være en ide å prøve en varm plugg?
                  Kan jo prøve, tror ikke det hjelper. Jeg har hatt gode resultater med denne på mine 25-28 motorer : http://modellers.com/Produkter/Forbr...000002380.aspx
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment

                  Working...