Modellmotorer er delikate saker. En i klubben her har en nesten helt ny 91 2t (husker ikke merke i farten) som begynte å oppføre seg merkelig. Etter en del tankers bruk begynte motoren å stoppe etter noen minutters flight. Motoren virket helt ok på bakken, trotlet bra, gikk greit på tomgang, men stoppet hver eneste gang den var i lufta. Tank ble sjekket, slanger byttet, ingenting hjalp.
Pakning på eksos ble sjekket , ok. Det begynte nå å sirkle seg inn mot forgasserfeil, så forgasser ble byttet med en helt ny en. Bingo, der funket motoren som ei klokke. Ved nermere inspekson av den utbytta forgasseren , var dyserør/sprederør deformert , antagelig pga at nåla var skrudd for hardt igjen under grunnjustering. Dette var ikke lett å se med det blotte øye når forgasseren satt på plass.
Her ser man hvor lite det skal til før en motor havner i klassen "Møkka motor" uten grunn, det er som regel altid en årsak til at en motor ikke funker som den skal, det gjelder bare å finne feilen.
Pakning på eksos ble sjekket , ok. Det begynte nå å sirkle seg inn mot forgasserfeil, så forgasser ble byttet med en helt ny en. Bingo, der funket motoren som ei klokke. Ved nermere inspekson av den utbytta forgasseren , var dyserør/sprederør deformert , antagelig pga at nåla var skrudd for hardt igjen under grunnjustering. Dette var ikke lett å se med det blotte øye når forgasseren satt på plass.
Her ser man hvor lite det skal til før en motor havner i klassen "Møkka motor" uten grunn, det er som regel altid en årsak til at en motor ikke funker som den skal, det gjelder bare å finne feilen.
Comment