Announcement

Collapse
No announcement yet.

evolution 46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    jaja

    Nå har jeg da vært ute og testet motoren igjenn. Det virker som den ikke får glow fra justeringsskruen til forgasseren. Jeg måtte vri propellen mot klokka for å få noe som helst fram dit. Så fort jeg prøvde andre veien tømte den seg. Det står fult med glow til justeringsskruen,men ikke lenger
    Ny uerfaren helipilot

    Comment


    • #17
      snu flyet opp ned. ellers så går den garantert full med fuel. dra propellen mot klokka til du får fuel fram til nåla. sett så gassen på ca 1/4 trottle. skjønner det som om du ikke har starter? sett da på glødinga og bruk en pinne med gummi slange eller skaftet på en skruterekker (til nød en tykk hanske og fingrene) og vri propellen til du får kompresjon og flipp den raskt rundt MOT KLOKKA. hvis den ikke tenner på 10flipp så holder du for gasseren og dreier den noen runder til slik at den får litt mere evt gir den noen dråper rett i forgasseren. og prøver igjen

      edit: dysenåla på forgasseren skrur du helt inn (ikke hardt) også åpner du den 2.5 runde.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #18
        Hvilken fuel bruker du? Du bør ha minimum 10% nitro på Evolution motorene. I utgangspunktet er dette motorer som er veldig lettstartet.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #19
          Å holde på i 15 kalde er ikke så lett. Ta med en pose med varmt vann og la den ligge over motorblokka til du prøver å starte. Still flyet slik at potta vender nedover, da renner overflødig fuel ut av sylinderen hele tiden så du unngår å drukne pluggen.
          Finn grunninnstillinga på hovednåla (les bruksanvisninga) og gi den evt 1/4 - 1/2 omdreining feitere/ut. Ikke skru i hytt og pine, spesielt ikke på tomgangsblandings-nåla!!! Da roter du alt til.
          Starter er nesten et must når det er så kaldt ute, er svært få motorer som er lette å starte med å bare flikke da.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #20
            har enevolution 46 selv jeg..hadde mye trøbbel med den til jeg fikk den rett justert...men den starter ikke heller i 15-.prøvde det i helgen i sverige,hadde ikke noe å warme motoren med,kjørte på starter mye primet,prøvde alt,men den startet ikke.i 5- starter den med en gang...har en rossi 61 har startet den i 12- uten store problemer,satte da en liten alu tape rundt toppen da gikk den kanon..men som sakt tror jeg evolution må warmes litt for å starte når det er så kaldt...lykke til...
            Runar...ganske fersk...
            fly:
            falcon elektro
            Trainer vs160 st40-knust
            lavinget vs140 evo46
            jupiter sc61-knust
            trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
            supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
            super fly 25. 25 asp. f3a
            baver vs230. 72 irvine.
            lavinget trainer.40. 46 evo
            yak 55 3D EP
            u-can-do 46
            yak 54 elekto 3d
            yak 54 size 50 firetakt os61

            Comment


            • #21
              Har selv en Evolution motor. Har hatt kjempe problemer med denne. Etter en stund på full gass får motoren alt for mye fuel. Fant etterhvert ut at at lyddemperplaten har alt for små hull slik at det bygger seg opp et trykk i potta som igjen gir trykk tilbake til tanken. Tanken skiver da enda mer fuel ut til forgasser og motoren stopper pga. av for mye fuel. Har prøvd å øke størrelsen på perforeringen i lydemperplata, men det hjalp ikke. Eneste som hjelper er å fjerne den helt. Da går motoren kjempe fint, men den bråker alt for mye. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette.

              Men...det har alltid vært veldig enkelt å få start på den. Tror nok du bør levere tilbake denne motoren ;(
              -----------------------------------------------
              Tomas
              Trondheim modellflyklubb
              www.heltpropell.com

              Comment


              • #22
                Hei tomasjo.jeg har satt en lang hjemme laget trimmpotte på, den er ca3cm tykk,ca20cm lang, liten utblås,den er laget i kopper -tynnt ,loddet sammen
                har brukt den på 6,5cc på to 10cc funker helt fint på alle.å bråker veldig lite..i dag sto den på et fly som gikk dukken..kommer et lite innlegg om det senere i dag..å det var evolution 46 som var med på begivenheten i dag..livet er hardt....
                Runar...ganske fersk...
                fly:
                falcon elektro
                Trainer vs160 st40-knust
                lavinget vs140 evo46
                jupiter sc61-knust
                trainer vs240 rossi61-kresjet å reparert
                supra fly 40. 46evo-kresjet å reparert
                super fly 25. 25 asp. f3a
                baver vs230. 72 irvine.
                lavinget trainer.40. 46 evo
                yak 55 3D EP
                u-can-do 46
                yak 54 elekto 3d
                yak 54 size 50 firetakt os61

                Comment


                • #23
                  Takk

                  Takk for fine forslag. Det virker som den får alt for mye fuel. Bygger seg opp. Jeg har en starter så det er ingen problem. Bruker 15%nitro på denne motoren. Jeg har også skiftet potte, men jeg har en hjemmelaget en som jeg da vil teste ut. Når du sier det kan dette stemme,for det renner nesten ingen ting ut av potta,men samler seg bare opp i motoren.Nå har gradene sunket til 4-,som da vil virke mye bedre etter det jeg hører her.
                  Da får jeg bare kaste på meg klærne og prøve igjenn
                  Ny uerfaren helipilot

                  Comment


                  • #24
                    Takker til alle

                    Takker til alle som har hjelpet meg her på forumet. Nå siste gangen skiftet jeg over til en standard plugg igjenn og tok ut lyddemperen i potta. Motoren startet nesten med en gang. Nå går den som en klokke takket være hjelpen deres.
                    Ny uerfaren helipilot

                    Comment

                    Working...
                    X