Nå måtte jeg bare prøve noe som jeg har lurt på veldig lenge. Kjøpte en brukt Norlett gressklipper for en del år siden, den har nå gjort unna en del kvadratmeter med plen klipping kan man si. Det falt seg nesten alltid sånn, at når jeg trava rundt med denna klipperen, så fikk jeg noen tanker om at det må da være mulig å konvertere denne til flymotor….. slo det fra meg og sa .. idiot… til meg selv nesten hver gang.
Men siden jeg fremdeles tenker på dette enda, så måtte jeg bare prøve.
Da starta det med demontering av motoren for å se om dette egentlig lot seg gjøre, det viste seg at det ikke var noe nevneverdig slitasje i motoren. Litt rart egenlig når disse motorene ikke har et eneste lager. Her går alt metall mot metall og bare et hjul som pisker olje rundt i motoren.
Etter en god del tenking og en telefon til kompis Ole, som b.l.a har en fresebenk i kjelleren, så blei alt mye klarere. Freste ut blokk delene og dreide ned veiva for å få plass til to nålelagere og et aksialkulelager.
Så var det smøring da, oljepumpe blei laget og borring av smørekanaler i veiv og kam. Borret tre 1mm hull i kammen som skal spyle olje i sylinder veggen.
Bunnpannen rommer ca 5dl olje, altså ikke en akro motor.
Dreide så en kraftig medbringer med fem bolter som holder proppen og den orginale bolten som holder dette fast til veiva.
Forgasseren jeg skal bruke er en Valbro 15,5mm. Og et tennings anlegg fra Runtronic.
Har igjen å lage motor fester og brakett til hal giveren til tenningen.
Det jeg vet er at jeg muligens får et problem med vibrasjoner og dårlig trekk-kraft, men det veit man jo ikke helt før detta brummer.
Det blir mer sånn at funker det, så funker det og funker det overhode ikke så har jeg ihverfall prøvd da.
Virker det lovende skal den få gå et par timer i benk, og om det fremdeles er lovende, er det mulig den skal inn i min ½ skala cub.
Utgangspunktet er en 4T sideventilert Briggs & Stratton på 3,5hk @ 3600rpm. 148ccm.
Mitt mål er at den skal ha et maks turtall på 5500rpm uten å gå i stykker, og hva hk. og dreimoment blir ved det turtallet må jeg bare lure på tror jeg .
Har kjøpt en 30/10 propp så får man se hva den duger til.
Jeg vet at dette er et litt sykt prosjekt, men noen kommentarer til tråden hadde vært gøy.
Men siden jeg fremdeles tenker på dette enda, så måtte jeg bare prøve.
Da starta det med demontering av motoren for å se om dette egentlig lot seg gjøre, det viste seg at det ikke var noe nevneverdig slitasje i motoren. Litt rart egenlig når disse motorene ikke har et eneste lager. Her går alt metall mot metall og bare et hjul som pisker olje rundt i motoren.
Etter en god del tenking og en telefon til kompis Ole, som b.l.a har en fresebenk i kjelleren, så blei alt mye klarere. Freste ut blokk delene og dreide ned veiva for å få plass til to nålelagere og et aksialkulelager.
Så var det smøring da, oljepumpe blei laget og borring av smørekanaler i veiv og kam. Borret tre 1mm hull i kammen som skal spyle olje i sylinder veggen.
Bunnpannen rommer ca 5dl olje, altså ikke en akro motor.
Dreide så en kraftig medbringer med fem bolter som holder proppen og den orginale bolten som holder dette fast til veiva.
Forgasseren jeg skal bruke er en Valbro 15,5mm. Og et tennings anlegg fra Runtronic.
Har igjen å lage motor fester og brakett til hal giveren til tenningen.
Det jeg vet er at jeg muligens får et problem med vibrasjoner og dårlig trekk-kraft, men det veit man jo ikke helt før detta brummer.
Det blir mer sånn at funker det, så funker det og funker det overhode ikke så har jeg ihverfall prøvd da.
Virker det lovende skal den få gå et par timer i benk, og om det fremdeles er lovende, er det mulig den skal inn i min ½ skala cub.
Utgangspunktet er en 4T sideventilert Briggs & Stratton på 3,5hk @ 3600rpm. 148ccm.
Mitt mål er at den skal ha et maks turtall på 5500rpm uten å gå i stykker, og hva hk. og dreimoment blir ved det turtallet må jeg bare lure på tror jeg .
Har kjøpt en 30/10 propp så får man se hva den duger til.
Jeg vet at dette er et litt sykt prosjekt, men noen kommentarer til tråden hadde vært gøy.
Comment