Unconfigured Ad

Collapse

Briggs & Stratton galskap.....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Christen

#1 Unapproved

Briggs & Stratton galskap.....

Nå måtte jeg bare prøve noe som jeg har lurt på veldig lenge. Kjøpte en brukt Norlett gressklipper for en del år siden, den har nå gjort unna en del kvadratmeter med plen klipping kan man si. Det falt seg nesten alltid sånn, at når jeg trava rundt med denna klipperen, så fikk jeg noen tanker om at det må da være mulig å konvertere denne til flymotor….. slo det fra meg og sa .. idiot… til meg selv nesten hver gang.
    Men siden jeg fremdeles tenker på dette enda, så måtte jeg bare prøve.
    Da starta det med demontering av motoren for å se om dette egentlig lot seg gjøre, det viste seg at det ikke var noe nevneverdig slitasje i motoren. Litt rart egenlig når disse motorene ikke har et eneste lager. Her går alt metall mot metall og bare et hjul som pisker olje rundt i motoren.
    Etter en god del tenking og en telefon til kompis Ole, som b.l.a har en fresebenk i kjelleren, så blei alt mye klarere. Freste ut blokk delene og dreide ned veiva for å få plass til to nålelagere og et aksialkulelager.
    Så var det smøring da, oljepumpe blei laget og borring av smørekanaler i veiv og kam. Borret tre 1mm hull i kammen som skal spyle olje i sylinder veggen.
    Bunnpannen rommer ca 5dl olje, altså ikke en akro motor.
    Dreide så en kraftig medbringer med fem bolter som holder proppen og den orginale bolten som holder dette fast til veiva.
    Forgasseren jeg skal bruke er en Valbro 15,5mm. Og et tennings anlegg fra Runtronic.
    Har igjen å lage motor fester og brakett til hal giveren til tenningen.
    Det jeg vet er at jeg muligens får et problem med vibrasjoner og dårlig trekk-kraft, men det veit man jo ikke helt før detta brummer.
    Det blir mer sånn at funker det, så funker det og funker det overhode ikke så har jeg ihverfall prøvd da.
    Virker det lovende skal den få gå et par timer i benk, og om det fremdeles er lovende, er det mulig den skal inn i min ½ skala cub.

Utgangspunktet er en 4T sideventilert Briggs & Stratton på 3,5hk @ 3600rpm. 148ccm.
    Mitt mål er at den skal ha et maks turtall på 5500rpm uten å gå i stykker, og hva hk. og dreimoment blir ved det turtallet må jeg bare lure på tror jeg .
    Har kjøpt en 30/10 propp så får man se hva den duger til.

Jeg vet at dette er et litt sykt prosjekt, men noen kommentarer til tråden hadde vært gøy.
    Last edited by Guest; 12-03-06, 00:40.
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

kjempe morsomt med slik galskap. må få høre hvordan det går videre har selv vært inne på tanken å konvertere motorsag flere ganger. men tror de blir håpløst tunge og klumpete i forhold til effekten det gir.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Christen

#3 Unapproved
      Har konvertert flere motorsager, det er nok mulig å komme oppimot de motorene som er på markedet i dag. Bare det å kjøpe på et skikkelig tennings anlegg så er mye gjort. Kjøpte Runtronic`n min hos Leikvold å kosta 1200kr hvis jeg husker riktig.

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

monterer du da bare svinghjul/medbringer i stedet for kløtsjen. og det tenningsanlegget som er på en motorsag er ikke det bra nok evt. støyer det mye kanskje
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Christen

#5 Unapproved
          Det må bli på svinghjulsiden av motoren, for det blir den riktige dreie retningen for proppen. Magnet tenning gir nok større muligheter for støy, og det er jo den som gjør motoren så tung. Jeg har pleid å lage en medbringer som jeg skrur fast svinghjulet med, og to bolter som låser medbringeren fast til svinghjulet. Hvis du skjermer pluggledning og plugghetta, monterer radioutstyr 20cm fra motor og ikke elektrisk ledende throttle stag så skal det mye til om det blir støy.
          Last edited by Guest; 12-03-06, 00:54.

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

hei hvordan gikk det her. ble det noe fart på gressklipper motoren
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

• extracap
              • Feb 2006
              • 556

Virker det lovende skal den få gå et par timer i benk, og om det fremdeles er lovende, er det mulig den skal inn i min œ skala cub.

har du noen bilder av din cub under bygging?

mvh geir
              Mvh Geir Mogstad
              ---------------------------------------
              slapp av det kommer helt sikkert ned!

Comment

• Christen

#8 Unapproved
                Dette har stått stille en stund nå, har et lite hobbyrom i en helt vanlig leilighet så det er litt frustrerende å holde på med et såppas til prosjekt.
                Men nå er vi en kompisgjeng som skal leie et verksted som blir et gedigent hobbyrom så da kommer byggelysten for fulle mugger tenker jeg.
                Det er ikke så mye jeg har gjort så å legge ut bilder av noen trepinner og div. blir litt rart.... he-he... men det kommer!
                Gressklipper fantomet ligger fremdeles i pappesken sin borti kroken her, og er vel redd han ligger veldig godt der.
                Har kontaktet DA og hørt med dem hvordan det går med den flate firrer`n dems på 200ccm, de forteller at det fremdeles er noen små forandringer som skal til og at de håper å slippe den ved nyttår, tror det blir en nydelig motor.
                Ellers kan jeg halvere kjøps summen å gå for en ZDZ 210 2syl. Den drar en 36x10 propp og det blir så å si halve str. av full-size proppen.
                Kommer tilbake med mere når byggingen begynner for fullt, vil bli ferdig til sommeren!

Comment

• Vingemutteren
                  • Jul 2002
                  • 2421

Til de med lyst til å konvertere motorsager, de fleste av disse har ikke trust lager, og blir spist opp ganske raskt med propell montert. Skal slike brukes, må trustlager monteres.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tyor
                    • Mar 2005
                    • 9757

yepp. men det er jo ganske enkelt. ett lager på baksiden av motoren i stedet for cluchen. og en passende foring mellom lager og blokk. ellers så tror jeg ikke lagrene blir spist så fort uten. er vel heller vanskelig på få de til å gå da skinkene på veiva vil ta direkt i blokka.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

Frsky taranis 9+
                    + diverse små ting

Comment

• Motorboy
                      • Nov 2003
                      • 1566

Originally posted by Christen
                      det viste seg at det ikke var noe nevneverdig slitasje i motoren. Litt rart egenlig når disse motorene ikke har et eneste lager. Her går alt metall mot metall og bare et hjul som pisker olje rundt i motoren.
                      Ja, metall mot metall, men forskjellige materialer sliter ikke så lett ned med olje tilstede. Har man like materialer mot hverandre slites det raskt ned.

Veiven i stål og blokka i aluminium passer meget utmerket som lagermateriale. I nesten alle moderne bilmotor idag har aluminiumlagre, dvs lagerskål med tynn sjikt av aluminium og topplokket i aluminium kjører sammen med kamaksel i støpejern.

Comment

• Christen

#12 Unapproved
                        Originally posted by Motorboy
                        Ja, metall mot metall, men forskjellige materialer sliter ikke så lett ned med olje tilstede. Har man like materialer mot hverandre slites det raskt ned.

Veiven i stål og blokka i aluminium passer meget utmerket som lagermateriale. I nesten alle moderne bilmotor idag har aluminiumlagre, dvs lagerskål med tynn sjikt av aluminium og topplokket i aluminium kjører sammen med kamaksel i støpejern.
                        Å sammenligne dette med en bilmotor blir litt feil, det er jo oljetrykket som smører den og blir dette trykket borte går ikke bilen mange meterene før motoren står bom fast.
                        Det var det jeg ble så overrasket over med Briggs & Stratton, det holder jo fint i 30 år uten oljetrykk.

Comment

• Karl H.
                          • Mar 2006
                          • 1452

Det var det jeg ble så overrasket over med Briggs & Stratton, det holder jo fint i 30 år uten oljetrykk.[/QUOTE]

Hvis du ser på forholdet ccm/ytelse; ser du snart at ytelsen er veldig lav.
                          I våre modellmotorer er forholdet et helt annet. Det som er vigtig for oss ,er
                          ytelse/vekt. På noen nyere B&S motorer er det trykksmørning-høyere turtall, dette for å få høyere ytelse uten å gå opp i volum-vekt. Det har jo også en
                          annen side, at produktet blir dyrere. Dette gjelder ikke bare B&S.
                          Bilmotorer i tidligere tider hadde også plaskesmørning-liten effekt.
                          Anbefaler for de intresserte, å lese om Ottomotorens historie/utvikling.
                          Forøvrig også andre typer motorer. Burde være intressant sengelektyre for
                          motormodellflygere, og vil gi innsikt i behandling av motorene.

Karl H.
                          Karl Hans Glommen.
                          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Originally posted by Christen
                            Å sammenligne dette med en bilmotor blir litt feil, det er jo oljetrykket som smører den og blir dette trykket borte går ikke bilen mange meterene før motoren står bom fast.
                            Det var det jeg ble så overrasket over med Briggs & Stratton, det holder jo fint i 30 år uten oljetrykk.
                            Du glemmer veteranbiler hadde ikke oljepumpe, og olje ble spredd overalt rundt i veivhuset ved plaskesmøring.

Min bestefar hadde sagbruket som ble drevet av bensinmotor og allelagrene ble smurt med fett og selve sylinderen ble smurt med dryppsmøring. Den var i bruk fra 1914 fram til 1979-80 før han ble pensjonert etter ulykken.
                            Last edited by Motorboy; 07-09-06, 14:03.

Comment

• Christen

#15 Unapproved
                              Intresant og flott info dere kommer med.
                              Jeg har fremdeles mye og lære om motorer det veit jeg (smil) Det dere skriver om her visste jeg, og har lest en god del om motorer siden dette er en del av innteressen min i denne hobbyen. Jeg har planer om å bygge motor fra scratch en vakker dag, men mangler det nødvendige ytstyret for dette. Har dreibenk men man kommer jo ikke i mål med bare det.
                              Det er fremdeles forunderlig hvor lite slitt motoren var, spesielt det øverste "lageret" til veiva... det kommer jo ikke mye olje dit.

Comment

Working...