Unconfigured Ad

Collapse

Erfaringer men RCV motorer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • strofe
    • Sep 2004
    • 249

    #1

    Erfaringer men RCV motorer

    Er det noen ute i den store verden som har erfaring med RCV motorene?
    Vurderer både SP og CD motor. Men er litt usikker på brukervennlighet og kvalitet/ driftssikkerhet.

    Mvh Strofe.
    Mvh
    Bent Andreassen




    Harstad Modellflyklubb på Facebook
    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/
  • tema95
    • Aug 2002
    • 977

    #2
    Originally posted by strofe
    Er det noen ute i den store verden som har erfaring med RCV motorene?
    Vurderer både SP og CD motor. Men er litt usikker på brukervennlighet og kvalitet/ driftssikkerhet.

    Mvh Strofe.
    Har begge deler. Ikke prøvd SP enda (har en 1.20 liggende), men har to CD, en .58 og en .90. Begge går meget pålitelig og er herlige motorer, men krever lang innkjøring før de yter sitt beste. Noe av det fine med de er at de har små mål, og går inne i de fleste cowlinger.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment

    • tyor
      • Mar 2005
      • 9757

      #3
      har selv tenkt på en slik 120SP. men er det slik at man må bruke starter til den. liker best å starte motorene for hånd.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment

      • tema95
        • Aug 2002
        • 977

        #4
        Originally posted by tyor
        har selv tenkt på en slik 120SP. men er det slik at man må bruke starter til den. liker best å starte motorene for hånd.
        Det påstås at starter må benyttes, fordi den er internt giret 2:1.
        Det sitter en startadapter på veiva (som sitter på tvers!) hvor du stikker ned en hexagon nøkkel.
        Men har som sagt ikke startet min enda, den ligger og venter på Storchen!
        Tenk deg den motoren inne i den lange snuta. Med en svær sleiv av en propell. Perfekt!
        Mvh Terje Martinsen
        leder Modellflyseksjonen/NLF
        www.modellfly.info

        Comment

        • tyor
          • Mar 2005
          • 9757

          #5
          ok. ja det er selvflgelig til storchen jeg tenker på den også
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment

          • Christen

            #6 Unapproved
            Den liggende RCV`n har litt problemer med kjøling, siden ribbene ikke er i lengderetning med motoren. Luft føringer burde lages.

            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #7
              Originally posted by Christen
              Den liggende RCV`n har litt problemer med kjøling, siden ribbene ikke er i lengderetning med motoren. Luft føringer burde lages.
              Ifølge RCV produsenten skal det være innebygd ledekanal for å lede kjøleluften til kjøleribber hvis motoren var inne i cowlingen.

              RCV burde ha laget kjøleribber i fartsretningen som f.eks Sovjetiskbygd modellmotor Krasmorutsky-Kamarenko som hadde kjøleribber i farsretningen for effektiv kjøling.
              Attached Files

              Comment

              • Eureka
                Forhandler
                • Aug 2002
                • 764

                #8
                Originally posted by Motorboy
                RCV burde ha laget kjøleribber i fartsretningen som f.eks Sovjetiskbygd modellmotor Krasmorutsky-Kamarenko som hadde kjøleribber i farsretningen for effektiv kjøling.
                Det spiller mindre rolle om kjøleribbene står den ene eller andre veien.
                Hvis kjølelufta får sjansen tar den allikevel minste motstands vei: rundt sylinderen.
                Skal kjøleluft avkjøle motoren så må den faktisk tvinges, i form av ducting, til å passere mellom kjøleribbene. All luft som passerer mer enn 4-5 mm unna sylinderen passerer bare uten å bidra nevneverdig til kjøling.
                Sjekk under cowlingen på et hvilken som helst fly med Lycomingmotor og se hvor nøye de er med å lede kjøleluften inn mellom kjøleribbene.

                RCV's SP motorer har mindre gods å fordele varmen til og er derfor noe mer avhengig av at kjøleluften faktisk gjør jobben sin.

                Kjell Aanvik

                Comment

                • strofe
                  • Sep 2004
                  • 249

                  #9
                  Planen var å ha en SP i en Spitfire 120 fra ESM, burde hatt 3 eller 4 blads propell på et slikt fly! Men jeg vet ikke om det blir nok luft inne i cowlingen til en liggende RCV? Jeg må kanskje ta til takke med en CD....Takk for hjelpen i alle fall.

                  Mvh Strofe.
                  Mvh
                  Bent Andreassen




                  Harstad Modellflyklubb på Facebook
                  http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/

                  Comment

                  • MortenM
                    • May 2005
                    • 389

                    #10
                    Størrelsen på cowlingen er vel ikke så nøye. Det er åpningen bak som må være stor nok. Lufta blir jo ikke trykket inn i cowlingen, men sugd gjennom den via utløpet på den.
                    Morten Myklebust.
                    Yrke Fisker.


                    Sky Raider MachI K.I.A.
                    PT-20 K.I.A.
                    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                    Comment

                    • joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

                      #11
                      MortenM: Nettopp! Derfor er det en "generell" regel som sier at der bør være dobbelt areal på utluft i forhold til innluft i cowlingene. Hvis ikke oppstår overtrykk og man har ingen anelse om hvor den kalde inn-lufta beveger seg.

                      Alle modellflygere (unntatt reinhekla seilflygere) bør lære seg litt om ducting etc, alle motorinstallasjoner kan sannsynligvis optimaliseres en god del mht leding av luft forbi rette stedene på motorer, også elektromotorer.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      • MortenM
                        • May 2005
                        • 389

                        #12
                        joo: Jepp, der er den nok mange som forestiller det motsatt. Et klassisk eksempel er cowlingen på en Corsair. Diger åpning foran og "glemmer" å åpne bak cowlingen = nesten null kjøling. En bra løsning er en baffel som tetter igjen alt unntatt rundt sylinderen/toppen, og store åpninger bak.
                        Morten Myklebust.
                        Yrke Fisker.


                        Sky Raider MachI K.I.A.
                        PT-20 K.I.A.
                        Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                        Corsair 60 Lever trygt uten motor.

                        Comment

                        Working...