Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Er det noen ute i den store verden som har erfaring med RCV motorene?
Vurderer både SP og CD motor. Men er litt usikker på brukervennlighet og kvalitet/ driftssikkerhet.
Er det noen ute i den store verden som har erfaring med RCV motorene?
Vurderer både SP og CD motor. Men er litt usikker på brukervennlighet og kvalitet/ driftssikkerhet.
Mvh Strofe.
Har begge deler. Ikke prøvd SP enda (har en 1.20 liggende), men har to CD, en .58 og en .90. Begge går meget pålitelig og er herlige motorer, men krever lang innkjøring før de yter sitt beste. Noe av det fine med de er at de har små mål, og går inne i de fleste cowlinger.
har selv tenkt på en slik 120SP. men er det slik at man må bruke starter til den. liker best å starte motorene for hånd.
Det påstås at starter må benyttes, fordi den er internt giret 2:1.
Det sitter en startadapter på veiva (som sitter på tvers!) hvor du stikker ned en hexagon nøkkel.
Men har som sagt ikke startet min enda, den ligger og venter på Storchen!
Tenk deg den motoren inne i den lange snuta. Med en svær sleiv av en propell. Perfekt!
Den liggende RCV`n har litt problemer med kjøling, siden ribbene ikke er i lengderetning med motoren. Luft føringer burde lages.
Ifølge RCV produsenten skal det være innebygd ledekanal for å lede kjøleluften til kjøleribber hvis motoren var inne i cowlingen.
RCV burde ha laget kjøleribber i fartsretningen som f.eks Sovjetiskbygd modellmotor Krasmorutsky-Kamarenko som hadde kjøleribber i farsretningen for effektiv kjøling.
RCV burde ha laget kjøleribber i fartsretningen som f.eks Sovjetiskbygd modellmotor Krasmorutsky-Kamarenko som hadde kjøleribber i farsretningen for effektiv kjøling.
Det spiller mindre rolle om kjøleribbene står den ene eller andre veien.
Hvis kjølelufta får sjansen tar den allikevel minste motstands vei: rundt sylinderen.
Skal kjøleluft avkjøle motoren så må den faktisk tvinges, i form av ducting, til å passere mellom kjøleribbene. All luft som passerer mer enn 4-5 mm unna sylinderen passerer bare uten å bidra nevneverdig til kjøling.
Sjekk under cowlingen på et hvilken som helst fly med Lycomingmotor og se hvor nøye de er med å lede kjøleluften inn mellom kjøleribbene.
RCV's SP motorer har mindre gods å fordele varmen til og er derfor noe mer avhengig av at kjøleluften faktisk gjør jobben sin.
Planen var å ha en SP i en Spitfire 120 fra ESM, burde hatt 3 eller 4 blads propell på et slikt fly! Men jeg vet ikke om det blir nok luft inne i cowlingen til en liggende RCV? Jeg må kanskje ta til takke med en CD....Takk for hjelpen i alle fall.
Størrelsen på cowlingen er vel ikke så nøye. Det er åpningen bak som må være stor nok. Lufta blir jo ikke trykket inn i cowlingen, men sugd gjennom den via utløpet på den.
Morten Myklebust.
Yrke Fisker.
Sky Raider MachI K.I.A.
PT-20 K.I.A.
Pibros Mk I, II & III K.I.A.
Corsair 60 Lever trygt uten motor.
MortenM: Nettopp! Derfor er det en "generell" regel som sier at der bør være dobbelt areal på utluft i forhold til innluft i cowlingene. Hvis ikke oppstår overtrykk og man har ingen anelse om hvor den kalde inn-lufta beveger seg.
Alle modellflygere (unntatt reinhekla seilflygere) bør lære seg litt om ducting etc, alle motorinstallasjoner kan sannsynligvis optimaliseres en god del mht leding av luft forbi rette stedene på motorer, også elektromotorer.
joo: Jepp, der er den nok mange som forestiller det motsatt. Et klassisk eksempel er cowlingen på en Corsair. Diger åpning foran og "glemmer" å åpne bak cowlingen = nesten null kjøling. En bra løsning er en baffel som tetter igjen alt unntatt rundt sylinderen/toppen, og store åpninger bak.
Morten Myklebust.
Yrke Fisker.
Sky Raider MachI K.I.A.
PT-20 K.I.A.
Pibros Mk I, II & III K.I.A.
Corsair 60 Lever trygt uten motor.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment