If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Noen bruker erfaring og preferanser mellom DLE55cc/61cc - Zenoah ZG62 eller RCGF60cc?? Virker som at alle er veldig gode motorer og ca samme pris.
Skal i nesa på en Top Flight P47 Razorback.
(Har allerede borret huller i firewall for en DLE..)
--------------------------------------------------------
Joar Larsen
Forus RC Club
Her er vel jeg ikke helt uhildet, som det heter.
En Zenoah ZG62 er uovertruffen hva driftsstabilitet og varighet gjelder.
Den er en industrimotor som er beregnet på å gå under vanskelige forhold, i aggregater, pumper, vinsjer o.l.
Ikke er den kritisk på eksosanlegg heller, en standard potte som demper lyden godt er det helt greit å bruke.
Den trenger ikke et "tunet" eksosanlegg for å yte som oppgitt.
Å stå i et modellfly er ren luksustilværelse for en Zenoah.
Du får 2000 timers gangtid før den kan kalles utslitt.
Det eneste du kan utsette litt på den der, er at du må kjøre den sikkert 8-10 timer før den er ordentlig innkjørt.
Til gjengjeld så går jo motoren bedre og bedre de første timene
Tja, veldig god erfaring med DA som er av ytterste kvalitet, videre er ikke DLE eller RCGF noe dårlige motorer nødvendigvis, men ikke i nærheten av Når det gjelder Zenoah så er dette gode motorer, men erfaringsmessig dårligere på ytelse og ganske dårlige på vekt vs. ytelse delen. ZG62 veier vel 2000/1900gram mot DLE55 sine 1300gram. Dette kan jo være en fordel om du har en modell hvor du trenger 700 gram ekstra i nesen for å balansere den ut.
Uansett så er nå min mening at standardpottene ikke duger i det hele tatt på slike motorer, spesielt med tanke på å få en skikkelig "ok" lyd. Har du plass til en god canister så invester i dette og bygg den inn.
Jeg kan jo også nevne at Zenoah ZG62 kommer i 3 versjoner.
Ren magnettenning, det er den enkleste varianten. Den krever en egen teknikk for å starte, ettersom motoren genererer sin egen strøm til tenningen.
Du kan koble inn en startboks (Kalt Easy Start" som gir startstrøm, Da trener du ikke svinge motoren så mye for å starte. Straks motoren går, kobles starboksen ut, og motoren går på egen strøm.
Eller, den kan leveres med elektronisk tenning.
Uansett utgave, så kommer du vektmessig ut av det hele med korrekt tyngdepunkt i P47'en uten bruk av noe bly.
Ser at potta blir noe trang under cowling, men det er god plass bak sylinderen og under motor festet.
Alternativ så langt å skjære plass i cowling eller motorfester, noe jeg har lyst å unge, eller å lage en potte som passer inn bak sylinder og under motor festet. Men har liten erfaring med å bygge eksosanlegg (les: 0), er det vanskelig?
-Finnes det noen "do´s and don´ts"
--------------------------------------------------------
Joar Larsen
Forus RC Club
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment