hvis jeg har skjønt det rett så finnes det en del motorer som kan kjøres valgfritt på glowfuel eller totakts bensin. vil det si at hvis man monterer ett tenningsanlegg og gnistplugg på en vanlig totakts motor så kan man kjøre den på bensin. ?
Unconfigured Ad
Collapse
konvertering fra glow til bensin
Collapse
X
-
Originally posted by ChristenDu må også bytte forgasser, f.eks Walbro med innebygget pumpe.
Forgasserinnstilling er forskjell fra å bruke fuel med metanol/nitro, dvs at motoren bruker mye mindre bensin og mindre antall tørn hovedysenål/tomgangsnål. Motoren vil gå mye lavere på tomgang.
Men effekten i bensinmodellmotor blir ikke så imponerende i forhold til glowmotor.
De 2 bilder av Bunch motor "Mighty Midget" fra 1940. Yter 1/5 hk ved 5000 o/min. Turtallsområde fra 500-7000 o/min.Comment
-
Skal konvertering ha noe for seg så bør vel motoren være 20ccm+.
Tenker da på gevinsten i forhold til forbruket.
Svenskproduserte Runtronic selger komplette tenningsanlegg til formålet. http://www.hab.se/tillb_tandsystem_sida1.htm
Har et slikt system hjemme som jeg skal putte på en konvertert sag-motor (45ccm)Mvh
Olav LundComment
-
Comment
-
Har du kronene å bruke så er det vel vert et forsøk. Viss du gjør ting riktig så ødlegger du jo ingen ting. Du må borre et hull i propell propellmedbringer for å montere den lille magneten som gir signal til hall-sensoren men ellers er ingrepene små. Runtronic bedyrer mer kraft...det er jo lett å teste.
En to eller firetakts glowmotor slurper jo seriøse mengder med metanol så på sikt er det vel kanskje noe å spare, uten at det er det største poenget for min del.
Du slipper gløding, muligens starter og så kan du jo fylle opp tanken på Shell
Synes også at det å gå noen nye stier og tenke litt uten for boksen er både sundt og nyttig.Mvh
Olav LundComment
-
Hei
Har ikke erfaring selv, men fant en grei link som forteller litt om saken : https://www.nelsonhobby.com/prospark.html
OlaComment
-
De fleste jeg har vært borti som har bygget om, enten fra glow til bensin eller omvendt, har ikke fått det til noe særlig.
Glowmotorer er bygget fra bunnen av for å gå på metanol/olje, og de vil tape ytelse på å gå over til bensin. og omvendt.
Hvis du vil kjøre på bensin er det bedre å kjøpe en bensinmotor, og hvis du vil kjøre på glow er det best å kjøpe en glowmotor.
Kjell AanvikComment
-
er jo først og fremst for å få en lettstartet og stabil motor jeg tenker å prøve dette. er lei av alle deadstick landinger pga motorkutt. mulig det er jeg som er håpløs til å justere glow motor men er jo ingen andre i klubben som har fått den ene asp motoren min til å gå heller(er den som evt blir prøveklut) man kan vel kjøre på metanol selv om man bruker tenningsanlegg også vel? og da vil man vel få en stabilere motor.
Comment
-
Jeg har et elektronisk tenningsanlegg fra Webra som jeg opprinnelig brukte på en Webra Champion 61. Sensoren består av en alu-sylinder m/ramme som man setter inn i stedet for baklokket på motoren. Den senser på veiva. Tenningstidspunktet justeres ved å dreie sylinderen.
Senere har jeg brukt dette anlegget på en Supertigre 2000 med hjemmelaget sensor bestående av en spole fra et rele og en magnet på medbringeren.
Ytelsen var minst like bra som med glow fuel på begge motorene. Begge var lettstartet og gikk jevnt og pent og hadde original forgasser. Begge motorene har rådebank p.g.a. slitt bronselager i råden ved veiva. Om dette kommer av for lite olje (5%) skal være usagt. Jeg har også hørt noen påstå at motorer som skal kjøre på oljeblandet bensin må ha nålelager i råden.
På minus siden kan nevnes behovet for ekstra batteri til anlegget.
FredFred LarssenComment
-
takker for info. det med råden er vel kanskje pga lite olje. ser på noen tråder på rcgroups anbefaler de å bruke like mye olje som i glowfuel pga at det ikke er nåle lager i råde eller kryssbolt.Comment
-
Det stemmer sikkert. Det vil sikkert også hjelpe på et annet problem jeg hadde med Webraen; bensinblandingen hadde så tynn konsistens at den ble veldig følsom på dysenåla, som var nesten stengt!
Dersom jeg skulle føle trang til å fly med forbrenningsmotor igjen skal jeg prøve miljøbensin sammen med nok olje.
FredFred LarssenComment
-
Originally posted by LumbajackEn to eller firetakts glowmotor slurper jo seriøse mengder med metanol så på sikt er det vel kanskje noe å spare, uten at det er det største poenget for min del.
Ekstra olje er årsaken til motoren forbruker mindre bensin og dermed får den ikke nok olje hvis du tenker på modellmotor/modellmotor konvertert til bensinmotor.
En minus er ekstra vekt som f.eks coil, elektronisk tenning og batteri mens metanol motor veier minst og yter mest.Comment
-
#14 Unapproved[QUOTE=Motorboy]Nei, bruk samme forgasser som før, men fuelen blir ikke samme som de ordentlige bensinmotor på 20-50 cc bruker 2-4% olje i bensin. Fuelen er som regel 3 deler bensin og en del olje pga andre egenskaper i modellmotor enn i ordentlige bensinmotor.
Forgasserinnstilling er forskjell fra å bruke fuel med metanol/nitro, dvs at motoren bruker mye mindre bensin og mindre antall tørn hovedysenål/tomgangsnål. Motoren vil gå mye lavere på tomgang.
Men effekten i bensinmodellmotor blir ikke så imponerende i forhold til glowmotor.
Da må jeg nesten begrunne svaret mitt. Skal du få en bensinmotor til å gå sikkert, vil ihvertfall ikke jeg anbefale noe annet enn Valbro forgasser som da har pumpe og sikrer en jevn styring av bensintrykket.
Du får helt klart kjempedårlig effekt hvis du blander 3deler bensin og 1del olje altså 25% prosent olje.....
Forstår at dette er måten å forhindre at motoren da ikke skal skjære seg.
Ville heller kjøpt noen ekstra topp-pakninger for å få ned kompresjonen og 10% olje. Det blir jo enda viktigere enn før og passe på at motoren går på den rike sia da.
Er motoren montert inne i en covling blir det også enda viktigere med kjøle luft siden bensinmotorer går en god del varmere enn glow.
Vil også anbefale deg å kjøpe en større propell sånn at max turtallet går ned.
Alt dette vil som nevnt før, lønne seg å gjøre med en motor som er over 20ccm.
Støtter forøvrig Kjell sitt innlegg, det ville vært mye enklere å selge den motoren du har, og kjøpt en ny bensinmotor. Det begynner å bli gode priser på dem nå. Og de pengene du bruker ekstra på motoren får du fort igjen siden du da kjøper bensin og ikke fuel.Comment
-
Off topic!
Ha meg unskyldt! Alt prat om "rådebank" ga meg et momentant flashback. Vedlagt finner dere et 20 år gammelt bilde. Det viser min gode hjelper demontere en Webra Blackhead i minus 13 grader, bøye tilbake råden på øyemål, etter et ublidt møte med permafrosten. Motoren ble skrudd sammen og montert på flightline. Fungerte perfekt i mange år. Beklager avsporingen, har jo ikke noe med konvertering til bensin å gjøre...http://www.phoenix-rc.org/
http://www.glamdalrck.net
http://www.scalewarbird.org/
---------------------------------------------------
Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the firstComment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment