Unconfigured Ad

Collapse

konvertering fra glow til bensin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

konvertering fra glow til bensin

hvis jeg har skjønt det rett så finnes det en del motorer som kan kjøres valgfritt på glowfuel eller totakts bensin. vil det si at hvis man monterer ett tenningsanlegg og gnistplugg på en vanlig totakts motor så kan man kjøre den på bensin. ?
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • Christen

#2 Unapproved
    Du må også bytte forgasser, f.eks Walbro med innebygget pumpe.

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

Originally posted by Christen
      Du må også bytte forgasser, f.eks Walbro med innebygget pumpe.
      Nei, bruk samme forgasser som før, men fuelen blir ikke samme som de ordentlige bensinmotor på 20-50 cc bruker 2-4% olje i bensin. Fuelen er som regel 3 deler bensin og en del olje pga andre egenskaper i modellmotor enn i ordentlige bensinmotor.

Forgasserinnstilling er forskjell fra å bruke fuel med metanol/nitro, dvs at motoren bruker mye mindre bensin og mindre antall tørn hovedysenål/tomgangsnål. Motoren vil gå mye lavere på tomgang.

Men effekten i bensinmodellmotor blir ikke så imponerende i forhold til glowmotor.

De 2 bilder av Bunch motor "Mighty Midget" fra 1940. Yter 1/5 hk ved 5000 o/min. Turtallsområde fra 500-7000 o/min.
      Attached Files

Comment

• Lumbajack
        • May 2002
        • 635

Skal konvertering ha noe for seg så bør vel motoren være 20ccm+.
        Tenker da på gevinsten i forhold til forbruket.
        Svenskproduserte Runtronic selger komplette tenningsanlegg til formålet. http://www.hab.se/tillb_tandsystem_sida1.htm
        Har et slikt system hjemme som jeg skal putte på en konvertert sag-motor (45ccm)
        Mvh

Olav Lund

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

var det runtronic anlegget jeg tenkte på også. så de hadde det hos leikvold. var motor størrelse 15-20ccm jeg tenkte på.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          + diverse små ting

Comment

• Lumbajack
            • May 2002
            • 635

Har du kronene å bruke så er det vel vert et forsøk. Viss du gjør ting riktig så ødlegger du jo ingen ting. Du må borre et hull i propell propellmedbringer for å montere den lille magneten som gir signal til hall-sensoren men ellers er ingrepene små. Runtronic bedyrer mer kraft...det er jo lett å teste.
            En to eller firetakts glowmotor slurper jo seriøse mengder med metanol så på sikt er det vel kanskje noe å spare, uten at det er det største poenget for min del.
            Du slipper gløding, muligens starter og så kan du jo fylle opp tanken på Shell
            Synes også at det å gå noen nye stier og tenke litt uten for boksen er både sundt og nyttig.
            Mvh

Olav Lund

Comment

• ofremmi
              • Sep 2002
              • 490

Hei
              Har ikke erfaring selv, men fant en grei link som forteller litt om saken : https://www.nelsonhobby.com/prospark.html
              Ola
              www.ofremmi.info

Comment

• Eureka
                Forhandler
                • Aug 2002
                • 764

De fleste jeg har vært borti som har bygget om, enten fra glow til bensin eller omvendt, har ikke fått det til noe særlig.

Glowmotorer er bygget fra bunnen av for å gå på metanol/olje, og de vil tape ytelse på å gå over til bensin. og omvendt.

Hvis du vil kjøre på bensin er det bedre å kjøpe en bensinmotor, og hvis du vil kjøre på glow er det best å kjøpe en glowmotor.

Kjell Aanvik

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

er jo først og fremst for å få en lettstartet og stabil motor jeg tenker å prøve dette. er lei av alle deadstick landinger pga motorkutt. mulig det er jeg som er håpløs til å justere glow motor men er jo ingen andre i klubben som har fått den ene asp motoren min til å gå heller (er den som evt blir prøveklut) man kan vel kjøre på metanol selv om man bruker tenningsanlegg også vel? og da vil man vel få en stabilere motor.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  + diverse små ting

Comment

• flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

Jeg har et elektronisk tenningsanlegg fra Webra som jeg opprinnelig brukte på en Webra Champion 61. Sensoren består av en alu-sylinder m/ramme som man setter inn i stedet for baklokket på motoren. Den senser på veiva. Tenningstidspunktet justeres ved å dreie sylinderen.
                    Senere har jeg brukt dette anlegget på en Supertigre 2000 med hjemmelaget sensor bestående av en spole fra et rele og en magnet på medbringeren.
                    Ytelsen var minst like bra som med glow fuel på begge motorene. Begge var lettstartet og gikk jevnt og pent og hadde original forgasser. Begge motorene har rådebank p.g.a. slitt bronselager i råden ved veiva. Om dette kommer av for lite olje (5%) skal være usagt. Jeg har også hørt noen påstå at motorer som skal kjøre på oljeblandet bensin må ha nålelager i råden.

På minus siden kan nevnes behovet for ekstra batteri til anlegget.

Fred
                    Fred Larssen

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

takker for info. det med råden er vel kanskje pga lite olje. ser på noen tråder på rcgroups anbefaler de å bruke like mye olje som i glowfuel pga at det ikke er nåle lager i råde eller kryssbolt.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

Det stemmer sikkert. Det vil sikkert også hjelpe på et annet problem jeg hadde med Webraen; bensinblandingen hadde så tynn konsistens at den ble veldig følsom på dysenåla, som var nesten stengt!
                        Dersom jeg skulle føle trang til å fly med forbrenningsmotor igjen skal jeg prøve miljøbensin sammen med nok olje.

Fred
                        Fred Larssen

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Originally posted by Lumbajack
                          En to eller firetakts glowmotor slurper jo seriøse mengder med metanol så på sikt er det vel kanskje noe å spare, uten at det er det største poenget for min del.
                          Det kommer av at bensin har høy kalorier ca 10000-11000 kcal mens metanol inneholder ca 5000 kcal, det betyr at bensinmotoren vil forbruke ca halvparten av hva metanolmotor vil forbruke.

Ekstra olje er årsaken til motoren forbruker mindre bensin og dermed får den ikke nok olje hvis du tenker på modellmotor/modellmotor konvertert til bensinmotor.

En minus er ekstra vekt som f.eks coil, elektronisk tenning og batteri mens metanol motor veier minst og yter mest.

Comment

• Christen

#14 Unapproved
                            [QUOTE=Motorboy]Nei, bruk samme forgasser som før, men fuelen blir ikke samme som de ordentlige bensinmotor på 20-50 cc bruker 2-4% olje i bensin. Fuelen er som regel 3 deler bensin og en del olje pga andre egenskaper i modellmotor enn i ordentlige bensinmotor.

Forgasserinnstilling er forskjell fra å bruke fuel med metanol/nitro, dvs at motoren bruker mye mindre bensin og mindre antall tørn hovedysenål/tomgangsnål. Motoren vil gå mye lavere på tomgang.

Men effekten i bensinmodellmotor blir ikke så imponerende i forhold til glowmotor.

Da må jeg nesten begrunne svaret mitt. Skal du få en bensinmotor til å gå sikkert, vil ihvertfall ikke jeg anbefale noe annet enn Valbro forgasser som da har pumpe og sikrer en jevn styring av bensintrykket.

Du får helt klart kjempedårlig effekt hvis du blander 3deler bensin og 1del olje altså 25% prosent olje.....
                            Forstår at dette er måten å forhindre at motoren da ikke skal skjære seg.

Ville heller kjøpt noen ekstra topp-pakninger for å få ned kompresjonen og 10% olje. Det blir jo enda viktigere enn før og passe på at motoren går på den rike sia da.

Er motoren montert inne i en covling blir det også enda viktigere med kjøle luft siden bensinmotorer går en god del varmere enn glow.

Vil også anbefale deg å kjøpe en større propell sånn at max turtallet går ned.

Alt dette vil som nevnt før, lønne seg å gjøre med en motor som er over 20ccm.

Støtter forøvrig Kjell sitt innlegg, det ville vært mye enklere å selge den motoren du har, og kjøpt en ny bensinmotor. Det begynner å bli gode priser på dem nå. Og de pengene du bruker ekstra på motoren får du fort igjen siden du da kjøper bensin og ikke fuel.

Comment

• Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

Off topic!

Ha meg unskyldt! Alt prat om "rådebank" ga meg et momentant flashback. Vedlagt finner dere et 20 år gammelt bilde. Det viser min gode hjelper demontere en Webra Blackhead i minus 13 grader, bøye tilbake råden på øyemål, etter et ublidt møte med permafrosten. Motoren ble skrudd sammen og montert på flightline. Fungerte perfekt i mange år. Beklager avsporingen, har jo ikke noe med konvertering til bensin å gjøre...
                              Attached Files
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

Working...