Originally posted by Christen
Men hvis du tenker på mindre modellmotor dvs under 10-15 ccm og nedover, så er man nødt til å bruke samme forgasser.
I eldre bensinmotor før glowmotor kom ble det ofte brukt 3 deler bensin og en del olje eller 2 deler bensin og en del olje. Flere år senere da noen av dem fikk kjøpt brukt bensinmotor f.eks via auksjon, gjennom bekjente eller lign.. og begynte å kjøre motor, så de ikke kjente til oljeprosenter eller ikke tilgang til bruksanvisning for eldre bensinmotor.. så ble de ofte ruinert da motoren ble kjørt med 2-4% olje i bensin. Turtall var ikke høy siden de var long stroke motor og dro store propell og kunne rotere opptil 8-9000 o/min. Linekontrollert modellfly "Debolt Specials" med Hornet 60 bensinmotor i 1947 kunne fly opptil 120 miles per time (193 km/t) , det var ikke dårlig!!!!

Senke kompresjon kommer av at glow fuel har høy bankefasthet, opptil 120 oktan, så det kommer bankelyder i motoren overgang til bensin etter konvertering, så må kompresjon senkes eller tenning reguleres senere..
Riktig at 10% olje i bensin kan ikke motoren bli leanet.. I instruksjon for Bunch motor 1940: "Rich" - Sluggish and cool, "Normal" - Correct and reliable, "Lean" - Sensitive to temperature, hot and unreliable
Comment