Unconfigured Ad

Collapse

konvertering fra glow til bensin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Motorboy
    • Nov 2003
    • 1566

Originally posted by Christen

Da må jeg nesten begrunne svaret mitt. Skal du få en bensinmotor til å gå sikkert, vil ihvertfall ikke jeg anbefale noe annet enn Valbro forgasser som da har pumpe og sikrer en jevn styring av bensintrykket.

Du får helt klart kjempedårlig effekt hvis du blander 3deler bensin og 1del olje altså 25% prosent olje.....
    Forstår at dette er måten å forhindre at motoren da ikke skal skjære seg.

Ville heller kjøpt noen ekstra topp-pakninger for å få ned kompresjonen og 10% olje. Det blir jo enda viktigere enn før og passe på at motoren går på den rike sia da.
    .
    Walbro forgassere er ofte mest brukt til motor over 20 cc og oppover..

Men hvis du tenker på mindre modellmotor dvs under 10-15 ccm og nedover, så er man nødt til å bruke samme forgasser.

I eldre bensinmotor før glowmotor kom ble det ofte brukt 3 deler bensin og en del olje eller 2 deler bensin og en del olje. Flere år senere da noen av dem fikk kjøpt brukt bensinmotor f.eks via auksjon, gjennom bekjente eller lign.. og begynte å kjøre motor, så de ikke kjente til oljeprosenter eller ikke tilgang til bruksanvisning for eldre bensinmotor.. så ble de ofte ruinert da motoren ble kjørt med 2-4% olje i bensin. Turtall var ikke høy siden de var long stroke motor og dro store propell og kunne rotere opptil 8-9000 o/min. Linekontrollert modellfly "Debolt Specials" med Hornet 60 bensinmotor i 1947 kunne fly opptil 120 miles per time (193 km/t) , det var ikke dårlig!!!!

Senke kompresjon kommer av at glow fuel har høy bankefasthet, opptil 120 oktan, så det kommer bankelyder i motoren overgang til bensin etter konvertering, så må kompresjon senkes eller tenning reguleres senere..

Riktig at 10% olje i bensin kan ikke motoren bli leanet.. I instruksjon for Bunch motor 1940: "Rich" - Sluggish and cool, "Normal" - Correct and reliable, "Lean" - Sensitive to temperature, hot and unreliable

Comment

Working...