Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Du har nok kraft til å hale 4-meters seilere på 4 kilo så det kviner med den der.
En lett 6-metring kan nok også slepes bare stripa ikke har trær for nært endene...
Med min TUG med 30ccm dras Schampusen min (3,4 meter) til over 600 meters høyde på under 1,5 minutt...
Hvor vil du si det er hensiktsmessig å plassere slepekroken på detta flyet? Like bak vingen oppå kroppen vil den komme i konflikt med "skala-antenna" som står der. Evt. kunne jeg montert den I antenna, men vil ikke sideroret plages av linen, evt. trekke flyet sideveis med halen? Det samme vil jo også skje på undersiden med halehjulet...?
Og hvilken line bruker dere til slep? Noe som er å få kjøpt på en std butikk (Clas/biltema)? Hvor lang line bruker dere?
Ideelt skulle nok kroken vært der antenna er ja. Du kan jo konstruere en krok som er lik antenna og bygge utløseren inn i den. Det eneste som vil synes er en liten slot i bakkanten på antenna da.
Slepeline: 3-4 mm perlonline som du får kjøpt i byggevarer etc er bra, ha ei lengde på 32-35 meter. Det er greit at lina veier litt, det gjør bare bra.
På slepefly-enden av lina lager du en loop av tynnere line, f.eks 2mm som går lett gjennom utløseren. I andre enden fester du en liten lettvekts karabinkrok. Så lager dere noen korte looper av tynnere line som seilflypilotene fester i utløseren sin, med løkke i begge ender eller en hel loop. Når dere skal slepe kroker dere denne korte lina på karabinen. På lette seilfly bruker dere ganske tynne liner siden denne helst skal ryke om det blir groundloop i starten og seilflypiloten er treg med å klinke ut!
3-5 tydelige markører langs lina er ganske viktig så dere har kontroll med om det oppstår mye slakk under slepet. Blir det mye slakk på lina SKAL seilflypiloten klinke ut.
I takeoffen har det en tendens til å bli slakk på lina når seilflyet løfter av bakken eller tralla. Her er det viktig at TUG-piloten holder godt med power og stiger en del så man ikke får mye slakk i denne kritiske fasen. Faktisk hender det at vi setter litt spoiler på seilflyet idet vi tar av for å stramme på lina... Prøv og lær, det er lettere og morsommere enn dere tror!
Stig rett ut etter takeoff, snakk sammen når dere svinger. Når TUG`en begynner på en sving kan gjerne seilflypiloten (noen sekunder senere) tilte litt samme vegen med balanserorene for å tracke penere bak. Men ellers skal seilflypiloten kun gjøre en ting etter takeoff: holde vingene level!
Lina merkes ikke noe på sideroret på TUG`en så lenge seilflypiloten er flink, og normalt er seilflyet såpass i trim at det flyr litt høyere enn TUG`en hele turen. Men er det mye sidevind så legg lina på rett side av sideroret mht at TUG`en kan begynne å krabbe rett etter takeoff.
Derimot likte jeg ikke de tippene som sitter på høyderoret, skumle saker for lina å henge seg i...
En del bruker å trekke slange/plaststrømpe over den delen av slepelina som er i nærheten av haleflatene for å sikre seg at den ikke lurer seg inn i rorspalter etc. Og dette er viktigere jo tynnere slepelina er.
På bildet klatrer BigLiften kraftig rett etter takeoff med 3,6 meters MPX DG600 på slep, seilflyet er OAK sitt. Ikke skalalikt, men ofte er det mange seilflypiloter som vil opp så da går skalalikheten på bekostning av fart... Og denne BigLiften veier over 7 kilo, 30ccm Moki i nesa.
Dessuten: hvis du vil ha et par DVD`er med litt sleping på så send meg en PM med adressen så skal jeg svi kopier og sende deg!
Da ser du hvor greit det er
DÆVEN.... nå har jeg akkurat kommet så langt at jeg skulle bynne å kjøre inn min Roto 35vi og d ser ut for at jeg har samme problemet, motoren går noen få omdreininger og stopper. Har tenningsbatteriet inne til oppladinig for sikkerhetskyld, tenkte jeg skulle ut å prøve litt til, men etter å ha lest dette vet jeg ikke om d er noe vits??? Må vel heller kontakte Marthinsen.... DÆVEN..
MC 22s
Toplight standard
Tragi 603 custum
Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
Raptor 50v2. Os hyper
Seb-art katana 30
taxi 2400 on floats. roto 35vi
extreme composite Otop 3D. Os 140rx
Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
C-arf Superextra 3,1. 3w 150
Sjekk tenningsbatteri først. En annen ting som jeg så det lett på var å ta ut pluggen og kjøre motoren med starter med plugghetten på og borti jord. Som man gjør på en plenklipper, påhengs eller moped for å sjekke tenningen. Da tenner den bare de første rundene så ser du rett og slett at tenningen faller ut.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment