Unconfigured Ad

Collapse

har nå gitt opp diesel prosjekt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

har nå gitt opp diesel prosjekt

Etter tre hele dager med blanding av fuel. og kjøring i benk har jeg nå gitt opp å kjøre 108 motoren min på diesel. problemet er at samme hvordan jeg justerer forholdet mellom kompresjon og dyse så blir den for kald på tomgang og for varm på full gass. er jo ikke noe serlig å bare måtte fly rundt på halv gass.

monterte orginal toppen i dag og satte på samme propell som jeg har hatt på den som diesel. primet satte på gløder og 3 flikk så gikk den og mye raskere trottle respons like lav tomgang, og selvfølgelig mye høyere turtall på samme propell. dvs mere krefter. og det med samme forgasser som jeg brukte på diesel også. en 50size. blir morsomt å få på den orginale forgasseren så blir det sikkert ende mere sprut i toppen. og den gikk gennerelt mye kaldere med metanol. trodde egentlig etter det jeg har lest at diesel motorene ikke ble så varme.

Nå skal ikke jeg dømme diesel neden om og hjem her men på den typr/størrelse motor så tror jeg ikke det egner seg så bra. har en os 10fp og den går som ett uvær med diesel. nesten 10000rpm med en 9x5 propell og det er jo bra til å være en 10 size.

Snakket med Leikvold ang. den motoren og han mente det var problemer pga at det er abc sylinder på den. han selger jo mvvs og sa at det er forskjellige materialer i sylinderene på diesel og metanol motorene. var vel også forskjellig porting i sylinderene tror jeg.

Må rette en stor takk til Motorboy på forumet her som har laget diesel toppene til to motorer for meg. og gitt masse nyttig informasjon. som sagt den lille går som ett uvær og vil bli brukt som diesel.

Og til dere som hele tiden har snakket negativt om disel så behøver dere ikke komme med typen hva var det jeg sa inlegg. for jeg mener ikke at diesel er noe dårligere en metanol. men at den ene motoren min ikke egnet seg for diesel drift. med rett type motor og rett bruksområde er det sikkert minst like bra. Og har uansett fått tilfredstilt min glede over å skru og mekke på motorer og prøve nye ting.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting
  • Tom Erik
    • Feb 2004
    • 1601

Og til dere som hele tiden har snakket negativt om disel så behøver dere ikke komme med typen hva var det jeg sa inlegg. for jeg mener ikke at diesel er noe dårligere en metanol. men at den ene motoren min ikke egnet seg for diesel drift. med rett type motor og rett bruksområde er det sikkert minst like bra. Og har uansett fått tilfredstilt min glede over å skru og mekke på motorer og prøve nye ting.
    Som jeg har skrevet tidligere: hadde denne type konvertering vært så effektiv som påstått, så hadde diesel-drift forlengst vært dominerende i F3A og F3C- sammenheng! Om man utvikler en helt ny motor og forgasser for diesel-drift så kan kanskje resultatet bli noe anderledes? Men, du/dere skal iallefall ha ros for engasjement og pågangsmot
    Tom Erik Smedal
    www.artistic3D.net
    www.photopia.no

Comment

• Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

Hei Tyor

Ingen skam å snu etter den innsatsen du har lagt for dagen Har ikke holdt på med diesel siden jeg ble introdusert til hobbyen via linestyrte fly for maaange år siden. Og hadde da stort sett bare positive erfaringer med dieseler. Enig med Tom Erik, all ære for iherdigheten
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

takk for det jeg har hatt det morsomt jeg selv om jeg ikke kom i mål denne gangen. men har ofte slike "bare se om jeg får det til" prosjekter og er alltid morsomt å prøve noe nytt synes jeg. har en ide om at en ring motor vil fungere bedre da den ikke vil få så variert kompresjons forhold etter tempratur. som det en abc motor har, men det er lagt på hylla til nå. selv om jeg har lyst til å prøve en super tigre G2300
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        + diverse små ting

Comment

• Motorboy
          • Nov 2003
          • 1566

Originally posted by tyor

Snakket med Leikvold ang. den motoren og han mente det var problemer pga at det er abc sylinder på den. han selger jo mvvs og sa at det er forskjellige materialer i sylinderene på diesel og metanol motorene. var vel også forskjellig porting i sylinderene tror jeg.

Må rette en stor takk til Motorboy på forumet her som har laget diesel toppene til to motorer for meg. og gitt masse nyttig informasjon. som sagt den lille går som ett uvær og vil bli brukt som diesel.
          Det var leit at du ga opp SC 108 som dieselmotor.. Det krever mye tid og eksperimentering for å få en motor til å bli egnet som dieselmotor.. Men det er lærerikt ,og du har fått erfaring i å starte og kjøre, tune dieselmotor..det er som å lære å sykle når andre pessimister mener det er vanskelig å behandle og bruke dieselmotor..

Det har ikke med sylindermateriale å gjøre, se på Diesel Davis Development, de bruker moderne glowmotor som blir konvertet til dieselmotor uten problemer. Jeg har Magnum XL 25 AR som dieselmotor ,og den er utrolig råsterk og rask. Aldri hatt deadstick etter jeg konverterte den til dieselmotor. Hadde konvertert en SC 25 med god resultat etter jeg fikk melding av eieren av denne motoren. Jeg har ikke hatt større motor enn .60 size dieselmotor ,og denne SC 108 er den største motor jeg hadde konvertert for Tyor.

Det er mange faktor som påvirker er forgasserstørrelse, porting og propellstørrelse som skal til å få motoren til å yte best. Tenker at SC 108 har ikke den riktige porting som er egnet for dieselmotor.

Takk for at du roste for meg, jeg tok (krevde) aldri betalt for konvertering av dieselmotoren med hensyn til andre eiere kunne bli fornøyd eller bli skuffet etter de hadde prøvd å behandle og kjøre/startforsøk etc etc. Gjorde kun for vennetjeneste for de som hadde lyst å konvertere glowmotor til dieselmotor... Materialer kostet ikke noe for meg for jeg brukte materialer fra bildeler etter jeg støpte dem som dreieemner etc etc ,og det er tid og krefter jeg har brukt på å gi råd og vink som jeg har kunnet gi og hjelpe med..

Som jeg har skrevet tidligere: hadde denne type konvertering vært så effektiv som påstått, så hadde diesel-drift forlengst vært dominerende i F3A og F3C- sammenheng! Om man utvikler en helt ny motor og forgasser for diesel-drift så kan kanskje resultatet bli noe anderledes? Men, du/dere skal iallefall ha ros for engasjement og pågangsmot
          Det er ikke så enkelt med teori og filosofering før man har prøvd det praktiske eksperimentering Her er dieselmotor i Pattern flyet..: http://www.davisdieseldevelopment.co...ry/pattern.htm

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Hei Motorboy. ja det har vært veldig lærerikt og jeg vil gjærne prøve mere diesel seinere. men nå vil også fly litt. har nå på de siste dagene brukt 1 kanne lampeolje 1 kanne olje og har en hel pose med tomme startgass bokser. og til slutt var det ikke noe mere å prøve med den motoren. hele grunnen til å prøve diesel startet jo med å få en motor som var stabil i lufta. og nå har jeg nesten knust det største og dyreste flyet fordi den nettop stopper i lufta. egentlig så tror jeg hovedproblemet er for små kjøleribber. for den blir rett og slett for varm. prøvde med sånn slange som sitter på vannet til varmeapperatet på bil til eksosbendet. og den smeltet etter to tanker. har prøvd fra 1-5 runder ut på dyse med alle mulige kompresjonsjusteringer. men for å få den til å gå reint så må jeg skru over en runde på kompresjonskruen på tomgang i forhold till full gass. og det jelper ikke å justere tomgangsdyse heller. som sagt den blir alt for varm som diesel. etter at jeg satte på orginal toppen så kan jeg jo ta på den når den går uten at skinnet fra fingertuppene sitter igjen på toppen
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            + diverse små ting

Comment

Working...