Har nettopp skiftet lagre på min Irvine .46 motor.
Skiftet da også propell fra 11X6 til 12X4 for å få bedre vertikal ytelse på modellen.
Justerte tomgangsnåla så den throttlet fint i garasjen for et par kvelder siden.
Var i dag ute for å teste motoren i lufta. Justerte da inn hovednåla mens en kompis holdt modellen i vertiakal stilling. Skrudde ut til maks turtall, videre til det falt og så 4-5 knepp tilbake igjen.
Etter 3-4 minutters flytid stoppet motoren. Vel nede fant vi ut at pluggen var brent av. Pluggen var så godt som ny.
Skiftet plugg og fyrte opp på nytt. Gikk over hovednålas justering på nytt og opp igjen. Etter et par minutters flyging fikk jeg deadstick pga en litt for hard touch & go. Når jeg skulle starte den var også den pluggen brent av.
Kan det være at propellen er for lett å dra slik at turtall blir for høyt og motoren går varm?
Eller kan det være at jeg har kløna det til når jeg monterte motoren sammen. Hva har jeg i så fall gjort feil?
På forhånd takk for tips
Skiftet da også propell fra 11X6 til 12X4 for å få bedre vertikal ytelse på modellen.
Justerte tomgangsnåla så den throttlet fint i garasjen for et par kvelder siden.
Var i dag ute for å teste motoren i lufta. Justerte da inn hovednåla mens en kompis holdt modellen i vertiakal stilling. Skrudde ut til maks turtall, videre til det falt og så 4-5 knepp tilbake igjen.
Etter 3-4 minutters flytid stoppet motoren. Vel nede fant vi ut at pluggen var brent av. Pluggen var så godt som ny.
Skiftet plugg og fyrte opp på nytt. Gikk over hovednålas justering på nytt og opp igjen. Etter et par minutters flyging fikk jeg deadstick pga en litt for hard touch & go. Når jeg skulle starte den var også den pluggen brent av.
Kan det være at propellen er for lett å dra slik at turtall blir for høyt og motoren går varm?
Eller kan det være at jeg har kløna det til når jeg monterte motoren sammen. Hva har jeg i så fall gjort feil?
På forhånd takk for tips
Comment