Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ønsker hjelp med Irvine .46 som brenner av plugger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ønsker hjelp med Irvine .46 som brenner av plugger

    Har nettopp skiftet lagre på min Irvine .46 motor.
    Skiftet da også propell fra 11X6 til 12X4 for å få bedre vertikal ytelse på modellen.

    Justerte tomgangsnåla så den throttlet fint i garasjen for et par kvelder siden.
    Var i dag ute for å teste motoren i lufta. Justerte da inn hovednåla mens en kompis holdt modellen i vertiakal stilling. Skrudde ut til maks turtall, videre til det falt og så 4-5 knepp tilbake igjen.

    Etter 3-4 minutters flytid stoppet motoren. Vel nede fant vi ut at pluggen var brent av. Pluggen var så godt som ny.
    Skiftet plugg og fyrte opp på nytt. Gikk over hovednålas justering på nytt og opp igjen. Etter et par minutters flyging fikk jeg deadstick pga en litt for hard touch & go. Når jeg skulle starte den var også den pluggen brent av.

    Kan det være at propellen er for lett å dra slik at turtall blir for høyt og motoren går varm?
    Eller kan det være at jeg har kløna det til når jeg monterte motoren sammen. Hva har jeg i så fall gjort feil?

    På forhånd takk for tips
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Hei
    Har også en gammel Irvine 40. som svir av plugger.
    Men jeg tror bestemt det kommer av for høyt turtall på motoren. Din nye 12x4 propell er mye lettere å dra, slik at turtallet vil nok øke.
    Kjører min Irvine med høy nitro, og pipe.
    Den har et forferdelig turtall...Tøft.

    Comment


    • #3
      Hei,
      Hva slags gløder/panel har du?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Christen
        Hei,
        Hva slags gløder/panel har du?
        Brukte både standard gløder al'a denne
        Siden finnes ikke

        Og gløder koblet til panelet til kompisen. Vet desverre ikke hvilken type det er, men det har mulighet til å regulere strømmen på gløderen. Skrudde på ca 2A strøm (innenfor det grønne feltet) når vi brukte den.

        Har brukt begge disse før, panelet på samme måte som i dag, og da uten problemer med at pluggene brenner av.
        Mvh
        Torbjørn Gustafson
        www.trmfk.no



        Will fly for food

        Comment


        • #5
          Originally posted by Birdi
          Hei
          Har også en gammel Irvine 40. som svir av plugger.
          Men jeg tror bestemt det kommer av for høyt turtall på motoren. Din nye 12x4 propell er mye lettere å dra, slik at turtallet vil nok øke.
          Kjører min Irvine med høy nitro, og pipe.
          Den har et forferdelig turtall...Tøft.
          Jepp du har rett i det. Turtallet ble nokså høyt ja

          Kjører med 10% Morgan fuel. Standard potte med forlenger for å avlede søling.
          Det samme har jeg gjort før bytte av lager og prop. Også uten problemer.
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            Ok, jeg hadde nemlig problemer med et panel av typen med elektronisk glødefunksjon.

            Hva slags plugger bruker du?

            Comment


            • #7
              Hei
              Slike DF motorer til OS m.fl. anbefaller å skifte plugger etter hver tur..
              Det er ikke uten grunn.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Christen
                Ok, jeg hadde nemlig problemer med et panel av typen med elektronisk glødefunksjon.

                Hva slags plugger bruker du?
                Husker ikke typen på den første typen jeg svidde av i dag, men den andre var Enya nr. 3
                404 Not Found
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment


                • #9
                  Da kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at motoren er for lean, prøv litt lenger ut på nåla.

                  Regner med at motoren får bra nok kjøling....?

                  Comment


                  • #10
                    Jepp masse kjøling.
                    Står i snuten på en Calmato sport. Ingen cowling eller annet som skal ødelegge kjølingen.

                    Skal prøve å rike den på neste tur da. Skifter nok også propell til 12x5 eller tilbake til 11x6 igjen også tror jeg.

                    Takk for kjapp respons og gode tips
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      Du har flere propeller å velge for en 46 motor

                      Med kulelager: Sport: 10.5x6,11x6-8,12x6-7 Aerobatic: 11x8-10,12x7-9

                      Står ikke nevnt om hvor mye er nitro i fuelen din..

                      For varm plugg + høy nitro kan brenne av pluggen, bytt til kaldere plugg hvis pluggen brenner av hver gang.

                      Comment


                      • #12
                        Morgan 10% og Enya nr.3 er en fin kombinasjon på en 46 motor

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Christen
                          Morgan 10% og Enya nr.3 er en fin kombinasjon på en 46 motor
                          Flott. Da vet jeg i alle fall at jeg er på rett spor der

                          Da er det nok til med å skifte propell da. Ut fra hva Motoroy sier her så har jeg valgt en litt for lettdrevet propell. Skal bytte til en tyngre propell og prøve igjen når været sier ja.

                          I trøndelag er det meldt hangflygingsvær i helga så da blir det endelig litt motorløs flyging, med påfølgende frysing på hangkanten da
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no



                          Will fly for food

                          Comment


                          • #14
                            Hvorfor lure på så mye?
                            Hvorfor heller ikke skaffe til veie fakta og ta kontroll over situasjonen?
                            Det sparer deg både for tid og penger, og mindre skade på motoren.

                            Skaff deg en turteller. Hold deg innenfor anbefalt turtall. Husk turtallet i luften øker minst 10 %.

                            Ang propeller, så er det umulig å vurdere utfra diam og stigning. En gitt 11x6 kan være tyngre å dra enn en annen 12x6 (hvis ikke nøyaktig samme type og merke). Det kommer an på bladenes utforming, areal og om/hvis hvor mye vridning de har i tuppen osv.

                            Ang temperatur. Hvis du ikke har temp måler. Grip fatt i toppen rett etter landing. Brenner du deg på fingrene, eller spytt freser/koker på toppen, så er den for varm. Hvis intet hindrer kjølingen, så er det normalt for høyt turtall, feil plugg, for lite eller feil fuel som forårsaker dette. Er du sikker på at fuelen er ok, turtallet innenfor max, så bytt til kaldere plugg som Motorboy anb.

                            Enya no 3 er ALTFOR varm (i normal utetemperatur) for en .46 som går på høyt turtall. Prøv heller OS no 8 som er noe kaldere. Enyaen er fin i minusgrader eller på normalt/ikke for høyt turtall.

                            Og husk, vibrasjon (løs motor, ubalanse) knekker også plugger.

                            olle
                            Last edited by olle; 25-11-06, 06:01.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by olle

                              Ang temperatur. Hvis du ikke har temp måler. Grip fatt i toppen rett etter landing. Brenner du deg på fingrene, eller spytt freser/koker på toppen, så er den for varm.

                              olle
                              Et lite problem , alle motorene arbeider som normalt mellom 80 og 120 grader.
                              Man brenner uansett på fingrene eller spyttet freser hvis motoren har tempen mellon 100 og 120 grader. Over 120 grader ville du sett brent olje/fuelrester på toppen, toppen blir mørk brun/svart av brent fuelrester.

                              Skaff deg en turteller. Hold deg innenfor anbefalt turtall. Husk turtallet i luften øker minst 10 %.
                              Hvis du ikke har turteller, hold modellen opp 45-90 grader og juster til motoren er på max turtall og skru tilbake 1/4-1/2 tørn ut og du vil høre at det går turtallet litt ned og du kan se det kommer oljerester som et tegn på at det er nok fuel til kjøling og smøring tilstede. I lufta øker turtallet og fuelblandingen blir mager ved økende turtall, derfor er det viktig at det er litt fetere blanding i motoren før modellen skal fly.

                              Comment

                              Working...
                              X