Unconfigured Ad

Collapse

Ønsker hjelp med Irvine .46 som brenner av plugger

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olle
    • May 2002
    • 708

    #16
    "Et lite problem , alle motorene arbeider som normalt mellom 80 og 120 grader"

    Ikke noe problem. Middeltemp av 80-120' er 100'. Dvs kokepunktet for spytt, vann osv. Fra 100-80' er man på den sikre siden ang temp, og du brenner deg ikke på fingrene ved å "touche" toppen. Ikke meningen man skal holde lenge. Da brenner man seg uansett.
    Fra 100-120' skal man være obs. Da "freser" også spytt, vann osv og man får seg en liten smell i form av et rødt merke på fingeren. Ikke noe farlig for fingeren, men et varsel om at varmgang er farlig nær.

    "Hvis du ikke har turteller, hold modellen opp 45-90 grader og juster til motoren er på max turtall og skru tilbake 1/4-1/2 tørn ut og du vil høre at det går turtallet litt ned"

    Ja, men du har da ingen aning om turtallet ligger over eller under anbefalt. Det kan du bare sjekke med turteller. Å bruke "riktig" størrelse propell kan være en felle. En sport/speed propell kan gi opp til 20% mer rpm enn samme størrelse (samme diam og stigning) pattern eller 3D wide type.

    Så, turteller er en meget lur investering, både for erfarne og nybegynnere, hvis man ønsker å bevare en motor.

    olle

    Comment

    • Christen

      #17 Unapproved
      Originally posted by olle

      Enya no 3 er ALTFOR varm (i normal utetemperatur) for en .46 som går på høyt turtall. Prøv heller OS no 8 som er noe kaldere. Enyaen er fin i minusgrader eller på normalt/ikke for høyt turtall.
      Siden jeg har god erfaring med både OS nr.8 som er en medium og Enya nr.3 som er varm, kan jeg si at Enya pluggen varer lenger, gir stødigere tomgang og koster det samme hos de fleste butikker, eller mindre.

      Kan ikke si meg enig i at det er for mye turtall som knekker pluggene her, pluggen vet vel ikke hva turtall er? Vi kan godt kjøpe oss i hjel på alle mulige tekniske hjelpemidler, som f.eks en turteller. I mine øyne er ikke det et nødvendig innkjøp.

      Mye billigere å justere motoren rikere i dette tilfellet

      Comment

      • olle
        • May 2002
        • 708

        #18
        Huh???
        Hva skal man da med forskjellige varmeverdier på plugger?
        Det er jo nettopp turtall (ytelse/varme) som bestemmer mesteparten om passende varmeverdi på pluggen. Turtall genererer varme. Så bruker man nitro og kald plugg for å få kontoll over varmen. Brukes for varm plugg, kan stempeltoppen skades. Og/eller pluggfragmenter/koks skade både stempel og foring. Plugg i små kontra store motor er en annen historie, men forklaringen er den samme. Forskjellige varmeverdier.
        Av samme grunn vil omtrent alltid en varmest mulig plugg gi best tomgang. Da tempen er lav. Hvis det var like enkelt på full gass, så var det jo bare bruke varmest mulig plugg og glemme alt annet.
        Jammen ikke rart at det er mange havarerte motor rundt omkring,hvis dette er generell oppfatning .

        En turteller koster 2-300,-. Havarert motor, mye mer. Og så slipper man å ramse opp alle disse ordene som ikke står på trykk

        olle
        Last edited by olle; 25-11-06, 15:49.

        Comment

        • Christen

          #19 Unapproved
          Originally posted by olle
          Huh???
          Hva skal man da med forskjellige varmeverdier på plugger?
          Det er jo nettopp turtall (ytelse/varme) som bestemmer mesteparten om passende varmeverdi på pluggen. Turtall genererer varme. Så bruker man nitro og kald plugg for å få kontoll over varmen. Brukes for varm plugg, kan stempeltoppen skades. Og/eller pluggfragmenter/koks skade både stempel og foring. Plugg i små kontra store motor er en annen historie, men forklaringen er den samme. Forskjellige varmeverdier.
          Av samme grunn vil omtrent alltid en varmest mulig plugg gi best tomgang. Da tempen er lav. Hvis det var like enkelt på full gass, så var det jo bare bruke varmest mulig plugg og glemme alt annet.
          Jammen ikke rart at det er mange havarerte motor rundt omkring,hvis dette er generell oppfatning .

          En turteller koster 2-300,-. Havarert motor, mye mer. Og så slipper man å ramse opp alle disse ordene som ikke står på trykk

          olle
          Har fremdeles igjen å vrake en motor

          Det vil da si at motoren jeg har i en 1/10 nitro touring som har et turtall på oppimot 40000rpm bare ville smeltet?

          Forstår ikke grunnen til at det ikke bare skulle være å gi den omtalte motoren mere fuel på toppnåla.

          Det viktigeste med varmeverdien på pluggen er tenningstidspunktet som blir bestemt av det sammen med kompresjonen i motoren.

          Eks. min Raptor titan med OS 50 Hyper, har et fast turtall på ca 17800 med da Enya nr.3 som varer bortimot dobbelt så lenge som OS nr.8

          Har hatt opp motoren min flere ganger og kan fremdeles ikke se noe hull i stempelet.... men den er som regel riktig justert da

          Comment

          • olle
            • May 2002
            • 708

            #20
            Du har tydeligvis kontroll på fenomenet på din egen måte. Dvs rikelig med fuel. Og sikkert også riktig fuel, som kjøler godt. Men, så har du heller ikke leaning i luften å forholde deg til (bil, heli?). Tipper at hadde man stillt på forholdsvis like mye fuel i luften på et fly, som du gjør med dine heli og biler, så hadde ikke motoren gått på bakken i det hele tatt.
            Ikke noe rart at 1/10 motoren går utmerket 40000 rpm med varm plugg. Liten motor MÅ ha varm plugg, og med rikelig fuel må den ha enda varmere. Prøv det samme med en .61 motor på 25000 rpm, så trenger du en butikk med plugger. Og kanskje gså ny motor etter hvert.
            Tror man kommer lengst som usikker (nybegynner) ved å følge læreboka, enn å ta etter ting som fungerer under gitte spesielle forhold hvis man gjør slik og slik.

            Men ps: Rikelig med fuel er MYE bedre enn for lite fuel. Selv om for mye kan føre til koksing. Men koksing er også blitt et mye mindre problem etter man tok i bruk syntholjene. Men synth kjøler dårlig enn castor, som kokser. Så noe må det alltid være

            olle

            Comment

            • Motorboy
              • Nov 2003
              • 1566

              #21
              Originally posted by olle

              Men ps: Rikelig med fuel er MYE bedre enn for lite fuel. Selv om for mye kan føre til koksing. Men koksing er også blitt et mye mindre problem etter man tok i bruk syntholjene. Men synth kjøler dårlig enn castor, som kokser. Så noe må det alltid være

              olle
              Feil, leanet ut motor utvikler mere varm ,og castoroljen olje vil kokse, ikke mens motoren går på rik fuel fordi det er vanskeligere å brenne castorolje i en kjøligere motor. Syntetisk oljen kokser ikke mye fordi syntetisk oljen brenner opp under forbrenning og etterlater lite olje i eksosutløpet og smøringen tilstede kan bli utilstrekkelig under leanet kjøring siden syntetisk olje er ikke polare og fester ikke til metallflater som castorolje kan gjøre.

              Comment

              • Christen

                #22 Unapproved
                Originally posted by olle
                Tipper at hadde man stillt på forholdsvis like mye fuel i luften på et fly, som du gjør med dine heli og biler, så hadde ikke motoren gått på bakken i det hele tatt.
                Du får hobbyen min til å høres veldig klønete ut....

                Comment

                • olle
                  • May 2002
                  • 708

                  #23
                  Ahh..inn med teskje....
                  Starten på tråden her var hvorfor motor brenner plugger..
                  Sannsynligvis grunnet varm plugg, for høyt turtall og mulig utleaning.
                  "Alle" skjønner sikkert nå at utleaning fører til høy temp og koksing.
                  Men det er også mulig/lett å få koksing (overoppheting) med mye fuel hvis man bruker for varm (tidlig tenning) plugg og for lett propell (for høyt turtall).
                  Da blir selvsagt koksingen enda verre. Det er tempen på stempeltoppen som bestemmer koksing eller ikke. Og oljekvaliteten!

                  Tror ikke det er noen vits å dra dette lenger her. Han som startet tråden har sikkert allerede fått sine svar og funnet ut av saken. Eller han har blitt så frustrert av all "flisespikkingen" at han har kastet motoren.
                  Får håpe det første i stedet for det siste. God tur

                  olle

                  Comment

                  • olle
                    • May 2002
                    • 708

                    #24
                    Ingen fare.
                    Vi er alle kløner innimellom
                    Viktigste er imidlertidig å innrømme at man er en kløne når det skjer. Hvis ikke står man på stedet hvil.
                    Heldigvis finnes alle nivåer innen hobbyen.
                    Men det som er virkelig synd, er at det ikke lenger finnes god litteratur, på norsk, som tar for seg alle problemstillinger innenfor motor, fly, heli, radio osv.
                    Det hadde gjordt livet mye lettere for alle. Ingen er utlært. Alle trenger en påminnelse inn i mellom.
                    Så hvis noen kjenner til oppdatert litteratur, enten i bokform eller på nett, så si fra. F.eks litteratur som omhandler bruk og vedlikehold av modellmotorer.

                    olle

                    Comment

                    • Christen

                      #25 Unapproved
                      Originally posted by olle
                      Men det er også mulig/lett å få koksing (overoppheting) med mye fuel hvis man bruker for varm (tidlig tenning) plugg og for lett propell (for høyt turtall).
                      Kan ikke fatte at dette er riktig, det er da fuel mengden som bestemmer varmen på motoren?? ikke pluggen. Når en motor går på f.eks. 20000rpm så vil jo alle plugger lyse konstant, vet jo at forskjellige varmeverdier på plugger vil bestemme hvor bra den lyser, men at den varmen som pluggen avgir kan umulig gå utover varmen i motoren. Derimot tenningstidtspunktet vil bestemme en god del av varmen som motoren vil opparbeide seg, og tenningen vil da bli bestemt av kompresjonen ved høye turtall.
                      Fortenning vil gi mindre varme og ettertenning vil gi mere varme, dette fordi ved ettertenning vil ikke motoren klare å få ut varmen tidsnok.

                      Dette med lettdreven proppell som skal gi mere varmgang er meg litt uforståelig, da er motoren feil justert. En motor som drar tungt vil jo bli varmere. Har hatt såppas mange 3D fly med for liten propp for å få skikkelig throttle respons at dette veit jeg.

                      Bare for ordens skyld så er dette fullt ut relevant for tråden

                      Comment

                      • Christen

                        #26 Unapproved
                        Litt info fra Jero fuel.



                        Comment

                        • Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

                          #27
                          Olle...

                          Glødepluggen gløder ikke konstant fra tomgang til full turtall pga kompresjonvarmen eller mengden av fuelen endres ved instilling av hovedysen.. Glødepluggen er selvregulerende i fortenning dvs gløder mere=tidligere fortenning og omvent avhengig av turtallsområde i samme motor fra tomgang til full turtall og fuelmengden.

                          For å finne ut om glødeplugen forandrer gløding ut fra fuelmengde eller fra turtall: gå ut i en mørk kveld og ta av potta (ha hørselvern hvis du har fintfølende hørselen), start opp motoren og varier fuelmengden med hovedysenål eller med trottlearmen.

                          Hva ser du inne i sylinderen via eksosporten?

                          Best du skaffer diverse bøker og få verdifull info om motorenes anatomi som jeg har her i bildet og til og med reparerer og bygger jeg modellmotorene..

                          En bok kan ikke bli komplett, har man flere bøker er kunnskapen komplett nok til å finne ut årsaker og fikse problem eller lage en egen motor
                          Attached Files

                          Comment

                          • Christen

                            #28 Unapproved
                            En litt viktig ting som ikke har blitt nevnt her, når det gjelder plugger så fins det ikke noe standard på hva som er en kald, medium eller varm plugg.
                            Dette vil variere fra merke til merke.

                            Comment

                            • Motorboy
                              • Nov 2003
                              • 1566

                              #29
                              Originally posted by Christen
                              En litt viktig ting som ikke har blitt nevnt her, når det gjelder plugger så fins det ikke noe standard på hva som er en kald, medium eller varm plugg.
                              Dette vil variere fra merke til merke.
                              Ja..
                              Hvordan finne ut: varmere plugg har større hull, flere viklinger mens kaldere plugg har mindre hull, mindre viklinger.

                              Hver fabrikat har egen hull mål og viklinger + trådtykkelse for samme spenning på 1.5 eller 2 volt og forskellige legeringer (mest vanlig platina og iridium) og testet for å tilpasse glødepluggen for en bestemt motorstørrelse og hvilken fuel er brukt.

                              Comment

                              • Tom Erik
                                • Feb 2004
                                • 1601

                                #30
                                Motor som brenner plugger = dårlige lagre eller rust i motoren.
                                Små partikler løsner og legger seg på platina-tråden på pluggen. Denne "forurensingen" brenner av glødetråden.
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...