Hei
Skal hjelpe en gammel kompis i gang med modellflyging. I den forbindelse har han kjøpt seg en gammel Kyosho Trainer med en .40 motor i. Motoren er så godt som ubrukt. Den ble startet når flyet var nytt, men kom aldri i lufta da selgeren ikke klarte å justere den inn.
Etter dette har motoren blitt lagret noen år (tipper 4-5 år). Når vi skulle gå over radioutstyr og sånt, fant vi ut at throttlestaget satt dønn fast. Dette skyldes at spjeldet i forgasseren sitter dønn fast. Ser ut til at det skyldes at oljerester har satt seg og fungerer som lim.
Har tatt av toppen og sett ned i sylinderen og det er ingen tegn til rust så langt vi kan se. Ikke noe problem å dra rundt propellen, men throttlestaget sitt er dønn fast som sagt.
Så da er spørsmålet. Hvordan kan vi på best mulig måte få løsnet spjeldet i forgasseren så det er mulig å throttle igjen?
Takknemlig for all hjelp
Skal hjelpe en gammel kompis i gang med modellflyging. I den forbindelse har han kjøpt seg en gammel Kyosho Trainer med en .40 motor i. Motoren er så godt som ubrukt. Den ble startet når flyet var nytt, men kom aldri i lufta da selgeren ikke klarte å justere den inn.
Etter dette har motoren blitt lagret noen år (tipper 4-5 år). Når vi skulle gå over radioutstyr og sånt, fant vi ut at throttlestaget satt dønn fast. Dette skyldes at spjeldet i forgasseren sitter dønn fast. Ser ut til at det skyldes at oljerester har satt seg og fungerer som lim.
Har tatt av toppen og sett ned i sylinderen og det er ingen tegn til rust så langt vi kan se. Ikke noe problem å dra rundt propellen, men throttlestaget sitt er dønn fast som sagt.
Så da er spørsmålet. Hvordan kan vi på best mulig måte få løsnet spjeldet i forgasseren så det er mulig å throttle igjen?
Takknemlig for all hjelp
Comment