Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammel motor med forgasserspjeld som sitter fast. Hvordan få løsnet det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammel motor med forgasserspjeld som sitter fast. Hvordan få løsnet det?

    Hei

    Skal hjelpe en gammel kompis i gang med modellflyging. I den forbindelse har han kjøpt seg en gammel Kyosho Trainer med en .40 motor i. Motoren er så godt som ubrukt. Den ble startet når flyet var nytt, men kom aldri i lufta da selgeren ikke klarte å justere den inn.

    Etter dette har motoren blitt lagret noen år (tipper 4-5 år). Når vi skulle gå over radioutstyr og sånt, fant vi ut at throttlestaget satt dønn fast. Dette skyldes at spjeldet i forgasseren sitter dønn fast. Ser ut til at det skyldes at oljerester har satt seg og fungerer som lim.
    Har tatt av toppen og sett ned i sylinderen og det er ingen tegn til rust så langt vi kan se. Ikke noe problem å dra rundt propellen, men throttlestaget sitt er dønn fast som sagt.

    Så da er spørsmålet. Hvordan kan vi på best mulig måte få løsnet spjeldet i forgasseren så det er mulig å throttle igjen?

    Takknemlig for all hjelp
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Du kan forsøke å legge motoren/forgasseren i diesel natten over eller enda bedre, legg den i en kjele eller lignende med frostveske. Varm denne opp over svak varme og la den stå slik noen timer. Bør ikke bl for varm. 80-100 grader burde gjøre susen. Da løsner alle fuel rester.
    Svein Gunnar
    ---------------------
    Sceadu evo 50
    ---------------------
    Falcon 3D SE
    ---------------------
    Falcon 3D
    ---------------------
    Minifuntana 3D
    ---------------------
    JR 9xII
    ---------------------

    Comment


    • #3
      Eller bare en tur i steikovnen, passer best når kjerringa er på ferie

      Comment


      • #4
        Har hatt same problem med ein gammal OS 60FP motor som hadde vore lagra alt for lenge. Skrudde av forgassaren og varma den opp med varmluftpistol. Dette var sjølvsagt etter at eg hadde prøvd alt av diverse lurium for å få laus forgassartønna. Varmen mjukna opp den harskna castor olja nok til at eg fekk demontert resten og vaska reint for gamle oljerestar.

        Comment


        • #5
          Takk for tipsene

          Jeg skal melde tilbake hva jeg endte opp med.
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            Vanlig bensin funger også fint.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment

            Working...
            X